return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Hjälp ;)
View this Thread in Original format
Basilm
Hejsan, jag har lyssnat på trance/dance/house å dylikt i ett antal år nu, och även suttit å lekt lite i mjukvaru program va gällande musiken, men nu hade jag tänkt att kanske spendera lite pengar på att får "okej" utrustning för så lite pengar som möjligt, som jag kan testa på och se hur kul det egentligen är tänkte jag ;)

Så eftersom jag är helt ovetande om det....vad behöver man för att kunna spela å fixa lite njut musik? hörlurar, en turntable, vad mer? helt vilsen, sorry ^^

Cheers , Basilm
Whirloop
Spela och fixa lite?

Vill du DJa och prodda musik samtidigt?
Basilm
ville nog testa DJa, producera egen musik e överkurs flera gånger om :p
Whirloop
Att lära sig båda är rätt tufft.
Är dock ingen DJ så jag kan inte förklara hur du ska gå tillväga där, men den andra biten så kan du väl titta upp mjukvara till att börja med.
Oftast så räcker det med enbart mjukvara och en tålig dator som grund, nästa steg skulle vara att fixa hårdvara i form av midi-kontrollers eller rent av hårdvarusynthar. Fast rätt mjukvarusynthar (dvs de som ger bra ljud och är flexibla) räcker gott och väl i de flesta fall.

Det du behöver först i mjukvaruväg är en sequencer (kan kallas host också), sequencern hanterar midi-noter och kan spela upp noter direkt via hårdvaru- eller mjukvarusynthar. Det finns också hosts i form av trackers, det bygger mer på förinspelade ljudsamplingar och sådant system är jag inte van vid att jobba. Men det finns dems om fortfarande kör på det viset. Bra sequencers borde vara FL Studio (min favorit :haha:) Cubase eller Reason. Reason har vad jag mins inte stöd för VST vilket kan vara en bra fördel att ha tillgång till. VST är ett system för externa synthar och effekter, finns många bra sådana (gratis) på www.kvraudio.com till exempel.
Endre
http://www.djservice.org/

är nybörjar vänligt för DJing. Online store, men finns en riktig affär i sthlm nånstans.

kan ju kolla där sen copy paste på blocket eller nåt.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement