|
mp3 vs atrac
|
View this Thread in Original format
| NbR |
Är det bara jag som tycker att det är väldigt påfrestande att lyssna på mp3:or.
När jag drar över samma låt till min netMD (och får den konverterad till atrac) så är det inga problem alls, eller om jag lyssnar på samma låt från datorn i atrac-format. Men om jag skall lyssna på orginalet (mp3-filen) så blir jag "trött i öronen" väldigt fort... 10-15 koncentrarat lyssnande örkar jag med som max.
Atrac-filer har ett mycket mer "analogt" ljud än samma mp3-låt.
Mp3 har ett mycket mer "skärande"ljud.:whip:
Jag har aldrig tankat mp3:or tidigare, det är tack vara min (från japan införskaffade till 50% av svenskt pris) mz-n1 som jag kan uppskatta "nät-musiken". :D |
|
|
| NbR |
hmm... alla :o skall egentligen vara :+o -+ om ni fattar
blev en herrans massa leende:isar |
|
|
| Dj_ExOn |
| Den ska jag oxå införskaffa.. men gör den mp3 till atrac.. det är rätt coolt.. |
|
|
| 303 |
jag väntar bara på dagen då vi alla går över till ogg istället för mp3 :)
funkar netmd´n bra annars eller?? |
|
|
| Mehari |
| quote: | Originally posted by NbR
Atrac-filer har ett mycket mer "analogt" ljud än samma mp3-låt.
Mp3 har ett mycket mer "skärande"ljud.:whip:
|
kvaliteten på ljudet beror på hur mp3n är kodad, i vilken bitrate och med vilken codec. tex är Fraunhofer mycket bättre än programmet bladeencoder vid samma bitrate. Att atrac låter på ett speciellt sätt beror på att det är det programmet/hårdvara som kodar, medan mp3or kan vara kodade på många olika sätt.
Ju! |
|
|
| NbR |
Det är mjukvarukomprimering på de låtar man tankar över från datorn till MD:n. Först kodas/kodas om låtarna till atrac(3) och sedan tankas de över.
Beroende på hur hårt man har komprimerat låtarna (sp/LP2/LP4) så tar det olika lång tid att tanka över dem. SP är mkt bra ljud, LP2 är lite plattare och tamare på ngt sätt. LP4 har jag inte använt.. räcker gott att få in en 140 minuter på en skiva eller vad det blir med LP2. Det finns 80minuters skivor oxo till MD.
Ang. MP3 så tycker jag att man alltid får ett ljud som är allt för "skarpt", som skär i öronen. Om jag skall lyssna på ngn mp3-skiva i bilen får jag alltid dra ner diskanten 20% för att stå ut.
Dessutom blir jag väldigt "trött i huvudet", om ni förstår vad jag menar, av att koncentrerat lyssna på mp3-or.
Händer inte med de atrac-kodade filerna.. inte ens om orginalet var en mp3a som jag kodade om till atrac, förvånansvärt nog. På sätt o vis kan man säga att atrac förbättrar en mp3-kodad låt.. :P
Ett stort + med mz-n1 är att den har riktig bas, vanligtvis brukar md-spelare vara klena med basen men även med bra hörlurar orkar den spela basen som den skall låta.
Jag kan rekomendera alla som känner ngn som skall till Japan att plocka upp en sådan här åt er.. (alla nickar här igenkännande och tänker på sin vän/släkting/bekanta som skall åka till Japan nästa vecka) enda "nackdelen" är att man kan skriva in japanska tecken i låttitlarna o dyl. Engelsk manual medföljer om man vill importera.. garantin blir väl lite strulig men sony finns ju i sverige oxo. |
|
|
|
|