|
Wie kan mij helpen? Beginnend DJ vragen...
|
View this Thread in Original format
| Jesse |
Ik ben van plan om zelf nu ook te gaan proberen te draaien/mixen, heb nu toch wel een aardig aantal platen (rond de 40) en het lijkt me gewoon leuk om te kijken of het mij ook lukt. Geen aspiraties om de volgende wannabe-Tiësto te worden iig.
Goed, wat ik aan jullie wil vragen (degene die er het 1 en ander over weten) is: wat heb ik precies nodig? Wat is het verstandigst om mee te beginnen?
Ik heb zelf al een beetje rondgekeken naar goedkope draaitafels; de Gemini XL100-MKII, in de aanbieding bij newline.nl voor € 89,-

specificaties:
* Adjustable pitch control
* Dust Cover
* Feather-touch start/stop control
* Auto return
* Strobe illuminator
* Anti-skate adjustment
* S-shaped tone arm
* Cartridge included
* Belt Drive Semi-Automatic
* Electric Brake (Solenoid)
Verder ben ik via andere pagina's op deze (2e handse) draaitafels uitgekomen: de Monacor DJP - 120

specificaties:
* Belt drive
* Quick start, solenoid brake
* Magnetic system
* 2 speeds, pitch control ±8 %
* Remote control facility for start/stop (fader start) and forward/backward function
* Aluminium dieast turntable and metal pick-up arm
* Switchable stylus illumination
* Tinted plexiglass cover
* Supplied with rubber slipmat.
Welke van deze 2 merken is kwalitatief beter? Gemini had ik vaag wel eens iets van gehoord maar van Monacor nog nooit.
Ik ben niet van plan om hele dure draaitafels te gaan aanschaffen omdat ik nog helemaal niet weet of ik de feeling ervoor heb of dat ik t ook echt leuk vind (dat laatste denk ik trouwens wel, cdtjes mixen met MixMeister gaat ook niet vervelen ;))
Verder is een mengpaneel nodig (preamp of niet?), een versterker (moet ik daarvoor per se een losse hebben met weet ik hoeveel watt uitgang, het is 1e instantie om thuis te oefenen en misschien op kleine feestjes,verjaardagen etc)
Dus, als je ff zin hebt om mij antwoord/advies te geven..GRAAG!!
alvast bedankt ey |
|
|
| TimeportE |
wat ik zelf weet is dat gemini iig een goed merk is!
ook weet ik dat meestal word aangeraden om met direct aangedreven moters te beginnen dus nie met een belt.. die gaan snel kapot etc..
om te beginnen zou ik 2hands of b merk direct aangedreven tafeltjes kopen.. met een 3 kanaalsmixer |
|
|
| Jesse |
| quote: | Originally posted by TimeportE
wat ik zelf weet is dat gemini iig een goed merk is!
ook weet ik dat meestal word aangeraden om met direct aangedreven moters te beginnen dus nie met een belt.. die gaan snel kapot etc..
om te beginnen zou ik 2hands of b merk direct aangedreven tafeltjes kopen.. met een 3 kanaalsmixer |
Belt drives die slijten idd, direct drives niet. Maar om nu al die grotere aankoop meteen al te doen...Die platenspelers die op t 2e plaatje staan zijn er 2 voor € 150,-.. Dat scheelt wel. |
|
|
| TranceFool |
Ik weet niet wat je budget is, maar als je iets langer plezier wil hebben van je tafeltjes zouk toch direct drives kopen.
Voor goedkope mixers kan misschien kijken voor een Behringer, Gemini of een Numark. Kijk es op de website van feedback: http://www.feedback.nl daar hebben ze redelijk goed spul uit verschillende prijsklasses en is redelijk goedkoop, zaak zit in Rotterdam, Utrecht en Apeldoorn.
Als je een beetje normale stereo hebt heb je geen versterker nodig, daar zit dan gewoon een ingang voor op je stereo. |
|
|
| Jesse |
Ik kan later altijd nog besluiten dat ik direct drive spelers wil, maar als ik die nu zou moeten kopen, voor de prijs van 1 nieuwe Direct drive koop ik 2 nieuwe belt drives. Of 2e hands natuurlijk. Maar aangezien iedereen toch op dat punt blijft terugkomen: is het dan echt niet te doen op belt drives? Of alleen dat je dan vaak de riem moet vervangen ofzo?
DirectDrive is natuurlijk beter, maar zou ik op dit moment ook niet gewoon kunnen voldoen met BeltDrive? |
|
|
| TranceFool |
| quote: | Originally posted by Jesse
Ik kan later altijd nog besluiten dat ik direct drive spelers wil, maar als ik die nu zou moeten kopen, voor de prijs van 1 nieuwe Direct drive koop ik 2 nieuwe belt drives. Of 2e hands natuurlijk. Maar aangezien iedereen toch op dat punt blijft terugkomen: is het dan echt niet te doen op belt drives? Of alleen dat je dan vaak de riem moet vervangen ofzo?
DirectDrive is natuurlijk beter, maar zou ik op dit moment ook niet gewoon kunnen voldoen met BeltDrive? |
mwah op dit moment wel maar aangezien je toch aardig wat plaatjes heb lijkt me niet dat je na 3 weken denkt: bah dit vinnik echt niet leuk. Als je echt heel graag plaatjes wil gaan draaien dan zouk gewoon gelijk goede tafels kopen....wil je eerst wat uitproberen dan kan je idd zulk soort tafeltjes kopen....daar kan je je geen buil aan vallen :) |
|
|
| Jesse |
| quote: | Originally posted by TranceFool
mwah op dit moment wel maar aangezien je toch aardig wat plaatjes heb lijkt me niet dat je na 3 weken denkt: bah dit vinnik echt niet leuk. Als je echt heel graag plaatjes wil gaan draaien dan zouk gewoon gelijk goede tafels kopen....wil je eerst wat uitproberen dan kan je idd zulk soort tafeltjes kopen....daar kan je je geen buil aan vallen :) |
Kijk dat wilde ik ff horen, dat ik me strax geen ongeloofelijke miskoop bega.. ;)
met wat ben jij begonnen? |
|
|
| Eye-Riz |
Joh, belt drive is ook prima te doen. En die belts krijg je echt niet zo snel kapot (is mij nog nooit gelukt, je moet die belts er hooguit even opnieuw inleggen, wat heel makkelijk gaat)
Je moet alleen niet gaan scratchen met beltdrives, daar houden ze niet zo van. Zal niet veel uitmaken aangezien je in het begin toch vooral bezig zult zijn de platen gelijk te krijgen.
Met beltdrives werkt het alleen wel iets anders dan direct drives. Ze zijn niet zo snel op tempo, en je moet fijngevoelig met bijstellen zijn, dus niet al te ruw, maar zachthandig.
Ik zou voor de beltdrives gaan (krijg nu iedereen op mijn hals waarschijnlijk) omdat je zelf ook al aangeeft dat je het gewoon eerstwil proberen zonder er veel geld aan te spenderen. Kun je tenminste overgebleven geld besteden aan platen :)
En bovendien: mocht je het echt leuk vinden en door willen gaan, dan kun je tegen die tijd gewoon voor meer kwaliteit gaan. een kind geef je ook niet meteen de duurste racefiets die er is als dat kind nog niet van fietsen. Toch? |
|
|
| TranceFool |
| quote: | Originally posted by Jesse
Kijk dat wilde ik ff horen, dat ik me strax geen ongeloofelijke miskoop bega.. ;)
met wat ben jij begonnen? |
Stanton STR8-60's redelijk stabiele tafel, was in de aanbieding vandaar :), en ze bevallen goed, mixertje Numark DM 3001X |
|
|
| Jesse |
| quote: | Originally posted by Eye-Riz
Joh, belt drive is ook prima te doen. En die belts krijg je echt niet zo snel kapot (is mij nog nooit gelukt, je moet die belts er hooguit even opnieuw inleggen, wat heel makkelijk gaat)
Je moet alleen niet gaan scratchen met beltdrives, daar houden ze niet zo van. Zal niet veel uitmaken aangezien je in het begin toch vooral bezig zult zijn de platen gelijk te krijgen.
Met beltdrives werkt het alleen wel iets anders dan direct drives. Ze zijn niet zo snel op tempo, en je moet fijngevoelig met bijstellen zijn, dus niet al te ruw, maar zachthandig.
Ik zou voor de beltdrives gaan (krijg nu iedereen op mijn hals waarschijnlijk) omdat je zelf ook al aangeeft dat je het gewoon eerstwil proberen zonder er veel geld aan te spenderen. Kun je tenminste overgebleven geld besteden aan platen :)
En bovendien: mocht je het echt leuk vinden en door willen gaan, dan kun je tegen die tijd gewoon voor meer kwaliteit gaan. een kind geef je ook niet meteen de duurste racefiets die er is als dat kind nog niet van fietsen. Toch? |
Harstikke bedankt voor je reactie, nog één vraagje dan; je hebt de specificaties gezien van de 2 tafels uit mijn 1e bericht. Welke van de 2 zou jij me aanbevelen? |
|
|
| kreischer2000 |
| www.djforum.nl |
|
|
| Little Theseus |
| Ik zou idd niet voor die gemini gaan. Tis wel een goed merk, alleen als je op het plaatje ziet hoe klein die pitch-schuif voor dat model is dan is het heel moeilijk om daarmee adequaat te doseren. Op zich is het heel goed om het daarmee te leren maar op een ouwe fiets heb je het ook niet geleerd of wel dan :D |
|
|
|
|