return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 
Trance och Svarje
View this Thread in Original format
Aendy
Tänkte vi skulle kunna dra igång en debatt nu när skolorna börjar igen och TA-forumet börjar leva igen.

Jag skulle vilja ge min syn på varför trance/techno/goa/m.m.-scenen har svårt att etablera sig. Många skyller på RK och deras överordnade och stirrar sig blinda på det.

Jag anser att vi som är TA:s har stor del i det. Jag ska jämföra med rollspelskulturen. När rollspelandet kom till Sverige gick genast media, politiker och annat folk med makt ut och proklamerade att rollspel var farligt för ungdomen. Att det bara handlade om död och svartkonst. Numera är rollspelandet oerhört accepterat och få miljontals i bidrag varje år. Vad hände då. Jo, rapporterna om att ungdomar associerade med rollspelandets baksidor stämde. Vissa som uppfattat det snett offrade katter och sprang runt med soft-air guns och svärd på gator och torg. Något som enligt lagtexterna är förbjudet. Men de riktiga entusiasterna visste att rollspelandet inte handlade om våld utan spelet isig.För att rentvå sin verksamhet bjöde makthavare in på konvent. Tidningar skrev om hur ungdomarna utvecklade teatrala förmåga och utvigdade sitt ordförråd och sociala kompetens. Föreningar som inte kunde uppvisa seriös verksamhet fick inte tillträde till SVEROK och medlemmar i de enskilda föreningarna stängdes av om de inte kunde anamma de gällande (centraliserade har jag för mig) stadgarna. En viss angivarverksamhet pågick för att bli av med rötäggen och efter hårt slit och jobb kunde rollspelarna visa upp att det handlade om spelandet och inte våldet.

Danskulturen handlar om dansandet och musiken, inte drogerna. Men det är drogerna som makthavarna hängt upp sig på. De har inget emot musiken, dansen eller den sociala aspekten. Hur gör vi inom danskulturen när vi ska visa att det är musiken och dansen det handlar om? Jo vi associerar oss med något som kallas Reclaim the streets. En organisation som absolut inte klarar av att hålla rent i sina egna led vilket mynnar ut i rena gatukrig och missgynnar danskulturen ytterliggare för nu är vi inte bara knarkare utan anarkister och våldsverkare också! Vi har kanske ingen centralorganisation som SVEROK men vi borde kunna hålla ordning hos oss själva. Att ta droger ÄR olagligt oavsett hur ofarligt det är och fram till att det blir lagligt kommer makthavare reagera på ett stort drognyttjande i danskulturen. Så om vi ska kunna visa upp att det verkligen handlar om musiken och dansen får vi nog se till att inte låta de som inte kan anamma det förstöra för oss andra. Dags att rensa upp i våra egna led annars blir vi nog inget större land inom danskulturen. Och snälla börja inte med jämförelser om andra länder. Om vi ska kunna göra något måste vi se på vad vi kan göra med vårt land och dess traditioner och inte vända sig till hur de gör i andra länder. Politiken är så stor och divers att det är som att jämföra äpplen med apelsiner.

Vad tycker ni?
King of Clubs
Bra initiativ!

...men jag håller (som vanligt) inte med. Och (som vanligt) så måste jag lägga mej i..

Det är ju inte de som går på festerna som brandar danskulturen som en ursäkt för knark, det finns det andra som gör och som är de som verkligen förtjänar kritik. På inget vis går det att skylla danskulturens högst begränsade tillväxt med att folk tar droger. Tycker du alltså att om man tar droger och lyssnar på trance så får man skylla sig själv?

Dessutom tycker jag absolut att man måste få referera till hur saker sköts i andra länder. I dom stora festländerna så tas det inte mindre droger. Det är hetsjakten här i Sverige som måste bort..

Traditioner är till för att brytas, Ciao!
mindshooter
Håller med aendy...som vanligt :p
Han menade nog kanske inte att man får skylla sig själv om man tar droger. Jag tycker personligen inte att man förstör för resten av kulturen genom att göra det heller MEN vi måste visa att det inte är det det handlar om! Det är inte därför vi lyssnar på musiken och dansar. Det är endast en liten skara som lyssnar bara för att det ger bättre efekt till knarket. Eller har jag fel?
Vizay
Precis som både Aendy och mind säger så måste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i själva verket handlar om människor som vill ha kul.

Jag tror att dom flesta vet vid det här laget vad jag tycker om droger så jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill påpeka är att ni som tar droger tänk på att för varje gång ni gör det så förstör ni lite till för hela danskulturen i sverige som inte tar droger.

droger är inte tillåtet i sverige och därför kommer sverige inte att tolerera något som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det förekommer i...vänj er för det kommer ingen ändring på detta!

vi måste visa att vi som tillhör danskulturen kan sköta oss vi måste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi måste visa att danskulturen inte är så farlig å destruktiv som de styrande i sverige tror...
robstar
quote:
Precis som både Aendy och mind säger så måste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i själva verket handlar om människor som vill ha kul.


Japps!

Men...VEM ska vi visa de till?
Själv skiter ja i vad folk tycker...
De e inte politikerna som ska driva DanceKlubbarna , de e VI! Vi ska gå dit och de e vi som ska dansa , inte Folk som bara sitter å tycker.
Vi måste promote:a dancemusiken bättre i de här landet. Musiken måste ut till folket...så folk fattar va de handlar om...
och Klubbarna måste våga satsa lite mer....

Fan , hyr STHLM´s mässan å ta hit lite SuperStar Dj´s!!!! :D

Men själv så tycker ja de ser ut som att de börjar ta sej i sverige...ser ju bättre ut nu allafall...
mindshooter
quote:
Originally posted by robstar
Men...VEM ska vi visa de till?


Alla dom som inte vill hyra ut lokar till Rave, alla dom som tycker illa om rave kulturen och även polisen. Vi måste få det allmänt respekterat!

Knarkande sker överallt. fast det är bara på vissa områden som det liksom förs upp i ljuset. Som i vårat fall. Tror inte att det hjälper att några slutar knarka liksom. Vi måste bara visa att det inte är det som vår kultur handlar om!
WhiteRussian
quote:
Originally posted by Vizay
Precis som både Aendy och mind säger så måste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i själva verket handlar om människor som vill ha kul.

Jag tror att dom flesta vet vid det här laget vad jag tycker om droger så jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill påpeka är att ni som tar droger tänk på att för varje gång ni gör det så förstör ni lite till för hela danskulturen i sverige som inte tar droger.

droger är inte tillåtet i sverige och därför kommer sverige inte att tolerera något som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det förekommer i...vänj er för det kommer ingen ändring på detta!

vi måste visa att vi som tillhör danskulturen kan sköta oss vi måste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi måste visa att danskulturen inte är så farlig å destruktiv som de styrande i sverige tror...


Visst fan kommer drogpolitiken i Sverige förändras, det kan jag lova dig. Går liksom inte att blunda för att cannabis är mer eller mindre ofarligt hur länge som helst.

Å inte FAN förstör jag när jag tar droger, vad är det för jävla skitsnack. Det är juh polisen som förstör när dem ingriper genom en lag som inte borde få existera, nämligen att det är olagligt att överhuvudtaget vara påverkad av narkotika i gestapo-Sverige. Inom EU är det BARA Sverige och Frankrike som har denna tok-lag...
Inte fan tänker jag respektera denna lag, jag gör vad jag vill med min egen kropp, punkt slut.

Men det känns inte lönt att diskutera hurvida droger är rätt eller inte på fester med folk som inte prövat själva, ni förstår helt enkelt inte vad som händer när man tar droger, no offence.

Jaja, om några år bor jag ändå inte i Sverige, så då får politikerna göra var dem vill medan jag njuter av livet på kontinentala Europa... :p
Vizay
quote:
Originally posted by robstar
Men...VEM ska vi visa de till?


precis som mind säger så måste vi visa det för mydigheterna så dom slutar göra sina förbannade razzior så fort dom får nys om en ravefest

quote:

Vi måste promote:a dancemusiken bättre i de här landet. Musiken måste ut till folket...så folk fattar va de handlar om...
och Klubbarna måste våga satsa lite mer....


fan kunde inte sagt det bättre själv....vi måste visa lite frammåtanda...jobba lite för det hela också å inte bara vänta på att vi ska bli accepterade nån gång i framtiden

quote:

Fan , hyr STHLM´s mässan å ta hit lite SuperStar Dj´s!!!! :D

Men själv så tycker ja de ser ut som att de börjar ta sej i sverige...ser ju bättre ut nu allafall...


hehe kanske nått å driva vidare på....vor eju jävligt fett :D

håller med dig även här...börjar ju droppa in lite mer kända dj's nu så de e väl på gång så smått :)
Vizay
och jag tänker inte ens svara på ditt andra inlägg whiteRussian eftersom vi redan haft den här diskusionen x antal gånger :)

dock kan jag hålla med om att det är din kropp å att du gör som du vill med den.....sen e jag ganska säker på att du klarar å ta konsekvenserna av det också (både dom bra å dom dåliga) men frågan e...klarar alla det?


(fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle) :p
WhiteRussian
quote:
Originally posted by Vizay
och jag tänker inte ens svara på ditt andra inlägg whiteRussian eftersom vi redan haft den här diskusionen x antal gånger :)

dock kan jag hålla med om att det är din kropp å att du gör som du vill med den.....sen e jag ganska säker på att du klarar å ta konsekvenserna av det också (både dom bra å dom dåliga) men frågan e...klarar alla det?


(fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle) :p


Japp, det gör nästan alla! Pröva nån gång...:p

Aendy
quote:
Originally posted by King of Clubs
På inget vis går det att skylla danskulturens högst begränsade tillväxt med att folk tar droger.


Om det stämmer vill jag inte höra ett enda ont ord till om att RK förstör alla fester. För vad jag uppfattat det som skylls stagnationen av den svenska klubbkulturen på RK men RK finns där ju bara för att folk inte kan låta bli knarket. Hade knarket inte funnits där hade RK inte funnits där.

quote:
Originally posted by King of Clubs
Dessutom tycker jag absolut att man måste få referera till hur saker sköts i andra länder. I dom stora festländerna så tas det inte mindre droger. Det är hetsjakten här i Sverige som måste bort..


Andra länder skiljer sig på otroligt fler punkter än drogpolitiken. Se Danmark som ändå är ett grannland hur deras invandrarpolitik, rättspolitik, drogpolitik m.m. skiljer sig från våran. Att endast adoptera danskarnas drogpolitik är som att blanda ner gelehallon i sin köttgryta för att man tycker att gelehallon är så gott och inte tänka på hur det kommer te sig till köttgrytan (skum jämförelse men jag är rätt trött, hoppas budsakpet går fram iaf.)

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Visst fan kommer drogpolitiken i Sverige förändras, det kan jag lova dig. Går liksom inte att blunda för att cannabis är mer eller mindre ofarligt hur länge som helst.


Det är möjligt men så länge den inte är det får man antingen anpassa sig eller ta konsekvenserna av att inte kunna hålla sig till lagarna.

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Å inte FAN förstör jag när jag tar droger, vad är det för jävla skitsnack. Det är juh polisen som förstör när dem ingriper genom en lag som inte borde få existera, nämligen att det är olagligt att överhuvudtaget vara påverkad av narkotika i gestapo-Sverige. Inom EU är det BARA Sverige och Frankrike som har denna tok-lag...
Inte fan tänker jag respektera denna lag, jag gör vad jag vill med min egen kropp, punkt slut.


Beskriv på vilket vis detta är en tok-lag. Det är rent förnuft. Det är väl olagligt att köpa, inneha och odla/tillverka droger i alla de länder som inte har denna "tok-lag" skulle jag tro. Man lär ha brutit mot någon av dessa regler om man sedan skulle ertappas med att vara drogpåverkad. Sunt förnuft, eller...?
WhiteRussian
quote:
Originally posted by Aendy

Beskriv på vilket vis detta är en tok-lag. Det är rent förnuft. Det är väl olagligt att köpa, inneha och odla/tillverka droger i alla de länder som inte har denna "tok-lag" skulle jag tro. Man lär ha brutit mot någon av dessa regler om man sedan skulle ertappas med att vara drogpåverkad. Sunt förnuft, eller...?


Därför att om man nu inte vill att folk ska få vara annorlunda ett tag, dvs påverkade av narkotika, vilket jag tycker är fel, men ändå, om man förutsätter detta.

Då är väl det mest logiska att bekämpa drogerna? Inte dem som använder droger dem måste man väl i första hand hjälpa, eller hur?
Om det då är kriminellt att använda droger är det svårare att hjälpa dem som använder droger eftersom dem inte vågar gå till socialen och få hjälp eftersom dem då är kriminella.

Man behöver inte göra själva bruker olagligt för att kunna bekämpa droger, då räcker innehav och tillverkling av droger bra.
Det behöver man bara för att bekämpa missbrukare, vilket vi gör i Sverige, helt enligt Nils Bejerots idé i slutet av 60-talet.
Han tyckte också att serietidningar var farligt för ungdomen. Och att en missbrukare automatiskt multiplicerade sig till tre nya missbrukare.

I Sverige har myndigheterna fått det hela om bakofoten, och man bekämpar människor som klarar av att använda droger.

Om ni vill ha källor till detta så är det bara fråga, lite bråttom så jag hinner inte leta upp allt nu..

P.S Jag ÄLSKAR att debattera drog-politik, det är så KUL! :p D.S
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 
Privacy Statement