|
je set opnemen via de pc
|
View this Thread in Original format
| DJ Bazz |
| ik wil dit binnenkort gaan doen, welke kabels/poorten op mijn comp heb ik nodig en welke software?? |
|
|
| raoel |
Het beste is om een kabeltje via de hoofdtelefoon uitgang van je radio naar je PC te laten lopen.
zo'n kabeltje heeft een 3,5 mm aansluiting. Is zeker goed voor je geluidskaart maar
misschien heeft jou radio/stereo set een dikke plug, dan heb je nog een verloopje nodig.

Het kabeltje op dit plaatje is van profigold, is een erg goed merk met vergulde plugjes. Verguldeplugjes geven minder kwaliteitsverlies, dus minder ruis op.
Bij bijna elke geluidskaart zit software om mee op te nemen.
Dan moet je van te voren even testen hoe hard je het opneem volume moet zetten en het volume van je radio/stereo set.
dit moet goed zijn, anders krijg je een slechte kwaliteit.
Maar dat moet je maar eens eerst testen.
Je neemt op als *.wav
Daarna encode je *.wav naar *.mp3
die software staat ook op deze site.
Je moet dus wel wat vrije ruimte op je pc hebben.
80 min is 700MB op je harde schijf.
Als je van te voren test met het volume, speel het dan af met winamp en niet met de software van je geluidskaart.
Zorg dat het ongeveer even hard is als een goede MP3 |
|
|
| mantisnl |
via de hoofdtelefoon uitgang??
en hoe wou je dan gaan mixen??
gwoon zown kabeltje paken met 2 tulppluggen (output van de mixer) en zown klein dingetje wat ook aan je oordopjes zit (voor in de mic of line in van de geluidskaart) et voila :D |
|
|
| raoel |
Ow, foutje
Je wil je eigen set opnemen.
Het grootste gedeelte van mij verhaal geld nog steeds.
alleen ga vanaf de uitgang van je mengpaneel naar je PC.
Je mengpaneel heeft zogenaamde RCA, ofwel tulp connectoren.
Dan heb je dit kabeltje nodig

Een 3,5 mm/RCA kabel.
Let even op welke uitgang je neemt van je mengpaneel.
De meeste hebben er een die afhankelijk en een die onafhankelijk is van je 'master level'. |
|
|
| ampburner |
| quote: | Originally posted by raoel
Let even op welke uitgang je neemt van je mengpaneel.
De meeste hebben er een die afhankelijk en een die onafhankelijk is van je 'master level'. |
yup, waarschijnlijk staat er wel ergens 'record' bij een uitgang, in dat geval moet je die dus hebben :p Anders kan je opnemen vanaf je 'booth' uitgang, die is eigenlijk bedoelt voor de monitors in de DJ booth. Moet je wel heel goed oppassen dat je het volume van die uitgang niet te hoog hebt staan, als het goed is zit er ergens op je mixer een draaiknop/schuif om dit in te stellen.
Verder nog iets heel belangrijks... zorg dat je niet te hard opneemt, dan klinkt het verrot. onder de 0 db blijven. [edit]Oh dat had Raoel al gezegd :D [/edit] in Windows kun je trouwens het opname volume van je geluidskaart ook nog aanpassen zo je wilt. (rechts onder op taakbalk zit volume controle) |
|
|
| raoel |
Nog iets, aansluitend op ampburner
als je je kabeltje bij de 'amp' aansluit op je mengpaneel en je draait aan je master, heeft dat dus invloed op je opname volume.
als je je kabeltje bij de 'rec' aansluit op je mengpaneel en je draait aan je master, heeft dat GEEN invloed op je opname volume.
Waarschijnlijk loopt er nu al een kabeltje van de 'amp' uitgang naar je versterker/speaker(s).
Zoals ampburner zei, kun je beste opnemen via de 'rec' uitgang.
Kheb net bij mijn mengpaneel gekeken, en dat lijkt mij ook het beste. |
|
|
| DJ Bazz |
| ok thnx iedereen, zat er eigenlijk het meeste ff mee hoe het met de pc zat, maareh is er nog software waar ik het beste mee kan opnemen? want voor zover ik weet is de software bij de geluidskaart niet zo best |
|
|
| Glaniskanis |
| quote: | Originally posted by DJ Bazz
ok thnx iedereen, zat er eigenlijk het meeste ff mee hoe het met de pc zat, maareh is er nog software waar ik het beste mee kan opnemen? want voor zover ik weet is de software bij de geluidskaart niet zo best |
Is de geluidskaart zelf wel een beetje goed dan?
Want anders heb je kans dat je set mono is nadat je hem hebt opgenomen (en nee het maakt niet uit als winamp zegt dattut stereo is, dan kan het nog mono zijn)
Greetz,
Glaniskanis |
|
|
| DJ Bazz |
| ik heb een onboard geluidskaart, maar ik heb ook nog een andere liggen die veel beter is en die moet er nog ff in worden gezet, maar dat komt wel goed |
|
|
| DJ Bazz |
| ik ben nu ff bezig geweest, alleen heb ik 1 probleem met die kabel, ik hoor een gebrom, ik vermoed dat dit uit de geluidskaart komt, het is niet zo'n beste. heb ik misschien een andere geluidskaart nodig? |
|
|
|
|