|
Moet Nederland meedoen met de VS aan een oorlog met Irak?
|
View this Thread in Original format
| Optimus |
| Vraag lijkt me duidelijk. Beargumenteer waarom (niet). |
|
|
| jploveparade |
Ja.
We hebben de beschikking over high-tech onderzeeboten en fregatten die radioverkeer kunnen afluisteren en de vaarroute van de Perzische Golf bewaken.
Onze F16's en Apache's kunnen in Noord-Iraq de Koerden helpen, terwijl Patriot raketten in Israel de bevloking daar kunnen beschermen.
Onze rol zal dus ondersteunend moeten zijn, niet actief zoals de Britten en Fransen. |
|
|
| Djeebie |
| Ja, want Nederland is het simpelweg verplicht doordat ze zijn aangesloten bij de VN. Ze kunnen eigenlijk geen nee zeggen. Je ziet nu ook dat Duitsland eerst absoluut niet mee wilde doen, maar daar toch langzamerhand op terugkomt. Het is natuurlijk wel zo dat Nederland, als het goed is, alleen mee zal doen (net als eigenlijk alle aangesloten landen) wanneer alles via de VN wordt gespeeld. Mocht Amerika een oorlog op eigen houtje beginnen dan mogen ze het ook zelf opknappen. |
|
|
| Blik |
deze poll is ergens op het forum ook al eens geweest, ik zal nu precies hetzelfde (moeten) zeggen
de poll is verre van compleet, wat nu als ze geen wapens vinden en de VN vind het niet goed. Vinden jullie dan nog steeds dat als Amerika aanvalt, Nederland mee moet doen?? Amerika vind altijd een excuus om Irak aan te vallen dus die aanval komt er zeker wel. |
|
|
| Optimus |
| quote: | Originally posted by Blik
deze poll is ergens op het forum ook al eens geweest, ik zal nu precies hetzelfde (moeten) zeggen
de poll is verre van compleet, wat nu als ze geen wapens vinden en de VN vind het niet goed. Vinden jullie dan nog steeds dat als Amerika aanvalt, Nederland mee moet doen?? Amerika vind altijd een excuus om Irak aan te vallen dus die aanval komt er zeker wel. |
klopt, ik had ook overwogen om er opties in te zetten als "alleen als VN akkoord gaat" "niet als het alleen de VS betreft" alleen ik wil nu een zwart/wit antwoord en in je post kan je zelf neerzetten wanneer wel/niet. Heb dus bewust gekozen voor maar 3 opties. |
|
|
| Blik |
| quote: | Originally posted by Optimus
klopt, ik had ook overwogen om er opties in te zetten als "alleen als VN akkoord gaat" "niet als het alleen de VS betreft" alleen ik wil nu een zwart/wit antwoord en in je post kan je zelf neerzetten wanneer wel/niet. Heb dus bewust gekozen voor maar 3 opties. |
ok, in dat geval ja :) |
|
|
| magrec |
Ja, maar dat wil ik wel ff nuanceren :)
Ten eerste alleen als de VN akkoord gaat met een oorlog tegen irak.
Ik denk wel dat Irak dingen achter houdt maar in zo'n groot land kun je onmogelijk alles vinden volgens mij.
De aanval moet ook alleen gericht zijn op de vernietiging van die wapens en niet ff wat wijken in bagdad ff bombarderen.
Ik denk ook niet dat we nederlanders naar het front zullen sturen maar eerder voor opvang van vluchtelingen en andere dingen. Verkenningen ofzo. |
|
|
| SnuggLe |
Hmm..ik kan hier niet veel overzeggen. Moeilijk, moeilijk.
Sorry, geen mening hier voor mij. |
|
|
| Jappio |
NEE,
dit is een oorlog van de VS tegen IRAK.
Zelfs al komen ze al die wapens tegen waar ze zo naar op zoek zijn, ik ben tegen. Moeten we de VS dan ook aan gaan vallen omdat ze dezelfde wapens hebben?
:rolleyes:
Als de VS Irak aan wil vallen, prima, maar dan ben ik van de mening dat wij niet het land zijn dat hen bij moet staan.. |
|
|
| Rinus |
| quote: | Originally posted by Djeebie
Je ziet nu ook dat Duitsland eerst absoluut niet mee wilde doen, maar daar toch langzamerhand op terugkomt. |
Duitsland is hier helemaal niet op aan het terugkomen, en ze hebben ook niet gezegd dat ze er niet aan mee willen doen. Wat ze wel hebben gezegd is dat ze niet mee doen aan een preventieve oorlog.
En ik vind dat Nederland ook zeker mee moet doen maar dan wel als onder de Navo of VN. Daar is nederland immers lid van en kan men niet zeggen NEE. Maar dan moet het dus wel goedgekeurd worden door de Navo/VN en niet als amerika dat gewoon wil. Er moeten dus wel bewijzen en argumenten zijn. |
|
|
| Switch |
ik ben tegen een oorlog tegen Irak.
Alleen maar omdat Irak wapens heeft moet er gelijk een oorlog komen? val dan gelijk maar Amerika aan, want die levert wapens aan vijandige landen omdat zij op strategische punten bevinden (Afghanistan bijv.)
Nederland moet maar eens ophouden met dat meelopen, ze hebben wel effe geld om een nietszegende opruimploeg naar Irak te sturen, maar thuis zitten ze met een megagrote bezuiniging waardoor 40 F-16, 1 heel squadron helikopters, en heel veel mensen worden opgedoekt. (dit betreft mij ook)
de luchtmacht is 3 jaar geleden een nieuw project begonnen om mensen te werven, omdat ze toen nog met een tekort aan manschappen zaten. 2 dagen in de week naar school, en 3 naar werk, om zodoende een MBO Vliegtuigtechniek diploma te halen.
ik heb de laaste 3 jaar veel gedaan om voor een baan als vliegtuigmonteur te kunnen solliciteren, nu wordt dit peperdure project van de luchtmacht zo maar de halt toegewezen, omdat er teveel man bij de krijgsmachten zitten.
Nederland moet maar eens zeggen dat ze effe een jaar of 5 tot 10 niks gaan doen qua oorlog in andere landen, want zoals het nu gaat, ben ik er niet eens zo zeker van dat de JSF wel doorgaat.
btw effe aan jploverparade, de Nederlanders waren toen niet alleen ondersteunend, omdat onze F-16's in bijna alle weersomstandigheden kunnen vliegen, mochten wij dus het vuile werk doen, en we deden het ook nog!
Amerika komt daar met een grote bek aan met 200 vliegtuigen, en Nederland met 6 vliegtuigen, en onze 6 vliegtuigen hebben meer bombardementen geleverd dan alle Amerikaanse vliegtuigen bij elkaar.
maar geen woord van de Amerikanen over hoe wij het hebben gedaan, 't is net alsof zij de enige daar waren.
ditzelfde hoor je ook veel over de 2e wereld oorlog. de meeste Amerikanen zijn ervan overtuigd dat Amerika Europa heeft bevrijd. geen woord over de Engelsen, de Canadezen, of de Verzetsgroepen in de verschillende landen. (zie bijv. Band Of Brothers)
ik ben persoonlijk zeer tegen de veramerikanisering van de wereld. ze willen met harde hand de hele wereld ervan zien te overtuigen dat hun manier de enige goede is. een goed voorbeeld is de opening van MacDonalds in Afghanistan, om de mensen daar pro-Amerikaans te krijgen
"oh kijk eens wat die lieve mensen voor ons hebben gebouwd, een plekje waar je net zo vet kunt worden als de gemiddelde Amerikaan" :)
ok flamen maar :) |
|
|
| @ddicted |
| Ik ben tegen oorlog dus ook deze, alleen wanneer Irak duidelijk een gevaar wordt voor de stabiliteit in de wereld moet er ingegrepen worden door de VN. |
|
|
|
|