return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

 
Eutanasi
View this Thread in Original format
Glorie
Jahapp....va tycker ni om det då? själv är jag mycket kluven....nog mer emot :) (trots att opinionen framförallt bland yngre är aningens mer för)
Vizay
jag har hört ordet men jag har inte en jävla aning vad det är för något :p
Glorie
dödshjälp:eyespop:
dbl
dödshjälp... jo, varför inte.. själv skulle jag ju inte vilja ligga helt väck.. dör jag nog hellre.

hade jag blivit blind eller döv hade jag nog också velat dö.
för ser jag inte kan jag inte hålla på med grafik och hör jag inte så kan jag inte hålla på med musik så why stay alive????

e det bara jag som har funderat på hur det hade blivit om man själv hade dött?
typ självmordstankar och sånt.... eller e det bara jag som e skum???
Vizay
quote:
Originally posted by dbl
e det bara jag som har funderat på hur det hade blivit om man själv hade dött?
typ självmordstankar och sånt.... eller e det bara jag som e skum???


har hänt....


men jag e nog för eutanasi...jag skulle själv vilja att dom drog ur pluggen så att säga om jag bara låg där i sängen å inte kunde göra ett skit...hellre det än att va som en grönsak
Glorie
oftast vill man ju låta det vara gällande för en själv. det brukar vara så, men att legalisera det i hela landet ser ja inte möjligt inom de närmsta 40 åren typ :D

man är alltid sig själv närmast. samma krux me djurförsök. jag tar alltid detta som ex. Om forskarna kommer å säger. "Hej, om vi får ditt husdjur att anv. som försöksdjur och det kommer dö, så kan vi rädda den personens liv i Mongoliet..." Då vill man gärna inte ge bort sitt eget djur och vill att de tar ett annat djur istället...

Om forskarna istället säger...."hej, vi behöver ta ditt husdjur...och forska på för att kunna rädda din bror...och djuret kommer dö" Då lämnar man bort sitt djur..enbart för att man bryr sig om sina egna...men inte de som man inte vet om typ...såna som bor i Ryssland exempelvis. Äh fan, det e svårt att förklara vad jag menar :p

för att återgå till diskussionen så tycker jag att Hospicerörelsen som växer fram är mycket bra.
Aendy
Jag är faen rädd för att bli gammal och skröplig, kan inte ens tänka mig in i situationen att bli ett kolli...
mindshooter
Men ere ingen som tänker på nackdelarna med dödshjälp? För om det nu bara var så att folk som ville få dödshjälp fick det, då skulle det med all säkerhet vara lagligt...det man måste tänka på, är att det finns folk som inte riktigt vet, som är förvirrade, eller värsta av allt, blir övertalade av släktingar att begära dödshjälp för att dessa ska få komma åt eventuellt arv. Detta har alltså hänt. och då är det väl jävligt bra att det inte finns nån möjlighet att få dödshjälp tycker jag iaf :) svår fråga!
ShyTrance
quote:
Originally posted by mindshooter
Men ere ingen som tänker på nackdelarna med dödshjälp? För om det nu bara var så att folk som ville få dödshjälp fick det, då skulle det med all säkerhet vara lagligt...det man måste tänka på, är att det finns folk som inte riktigt vet, som är förvirrade, eller värsta av allt, blir övertalade av släktingar att begära dödshjälp för att dessa ska få komma åt eventuellt arv. Detta har alltså hänt. och då är det väl jävligt bra att det inte finns nån möjlighet att få dödshjälp tycker jag iaf :) svår fråga!


håller me.. :)är mer emot än för dödshjälp..
tycker att man ska leva livet tills den sista dagen kommer..
AC.
quote:
Originally posted by Glorie
enbart för att man bryr sig om sina egna...men inte de som man inte vet om typ...såna som bor i Ryssland exempelvis.


Det kallas för etiskegoism, man värnar i huvudsak för "sin grupp". Alltså inom den gruppen ligger din egoism. Det kan vara din familj, det svenska folket eller bara andra lika sinnade människor.

Detta ämne har (tyvärr) blivit aktuellt för mig igen. En näravän till familjen valde bort sitt liv.

Ibland undrar jag om det inte självmord är ett steg i evolutionen.

Att människan utvecklas så pass mycket, blir så pass självständig, fulländad, oberoende. jag finner inte riktigt ordet för det. Det jag vill få fram är att vi har lyckats driva oss själva så långt fram i utvecklingen att vi har släppt taget om våran naturliga instinkt för att överleva. Mig veterligen så ser man aldrig självmord hos djur.

har man kommit till evolutionens ände när man är redo att ta sitt liv (Då syftar jag inte på de vanliga "jag ska ta livet av mig tankarna" var tonåring har) Precis som kretsloppet går i en cirkel så sluts livets cirkel när man dör (Vill inte komma in på någon diskussion hur vida man återföds eller något annat som kan tänkas hända efteråt)

En aspekt man kanske kan se i det här är att de som begår självmord är en del av det naturliga bort fall i och med utvecklingen. vad jag menar är att det är dem som inte längre passar in i dagen samhälle och således viker sig för mängden och ger sin plats till någon annan bättre anpassad. Skulle så vara fallet har man inte kommit ifrån sin instinkt men har en förstärkt instinkt om gruppens överlevande framför sin egen?

Någon som har lite åsikter om min teori?




Att begå självmord eller försök till självmord är inte något straffbelagt i Sverige, vilket reavel påstog i en annan tråd?
Det är inte heller olagligt med passiv dödshjälp, tex. skriva ut någon medicin till en person som man vet kommer använda den till det ändamålet (Detta är dock lite svårtolkat efter som det finns ytters få fal att hänvisa till). Det är dock om inte olagligt så tjänstefel att skriva ut en medicin till någon som inte är i behov av den


Glorie
quote:
Originally posted by AC.
Det kallas för etiskegoism, man värnar i huvudsak för "sin grupp". Alltså inom den gruppen ligger din egoism. Det kan vara din familj, det svenska folket eller bara andra lika sinnade människor.


aha, du måste mena etnisk egoism antar ja? men de e väl de ja drabbats av då. :)

quote:

Detta ämne har (tyvärr) blivit aktuellt för mig igen. En näravän till familjen valde bort sitt liv.


............tråkigt å höra om er nära vän :(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
 
Privacy Statement