|
OT: Astronauterna (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Vizay |
| Hypeat borde de väl va? :) |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by AC.
En sak jag funderat ltie på nu när jag läst igenom tråden
heter det Hypat eller hajpat? Forumets språkkung reveal? |
:)
ordet som du letar efter finns inte i svenskan... på engelska heter det ju "hype", så jag antar att den anglifierade formen borde vara "hypeat", men det ser skumt ut... |
|
|
| cviper |
tycker det ser hyfsat fult ut med "mejl/majl" istället för "mail". Varför måste folk sätta in sina 'j' överallt?
Snejk. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by cviper
tycker det ser hyfsat fult ut med "mejl/majl" istället för "mail". Varför måste folk sätta in sina 'j' överallt?
Snejk. |
vad är det för fel på epost? |
|
|
| cviper |
Inget fel på det :D
Syfta mer på användningen av (typ) "snajl-majl", som jag upptäckte i en tidning för inte allt för länge sen. :rolleyes: |
|
|
| reveal |
| jag menade alltså ordet epost ;) varför säga mail/mejl överhuvudtaget när vi har ett utmärkt svenskt ord |
|
|
| cviper |
Ju, jag fatta det :p
Klart man ska använda de svenska orden om det finns möjlighet till det; skulle ju aldrig skriva "mail" i en svenska-uppsats t.ex. Men när man redan använder sig av "svengelska" så kan man ju iaf. hålla sig (mer eller mindre) till den engelska stavningen. Finns ju andra exempel med, kommer just nu bara på "najs/nice" och "kvejk/quake" (det senare används på tok förmycket på en ICR kanal jag idle:ar) |
|
|
| Glorie |
| just d... har ni läst om de stackarna (3 pers) som e uppe i rymden as we speak...:( komplext...läste nåt om att endera räddar man deras liv... eller så 900 miljarder i sjön...men det e inte ens säkert att man kan rädda dem.. eller hmm, ja fattar inte.. de kunde välja att åka ner med en rysk raket till jorden igen.. å lämna basen i rymden,.. men ja fattar inte varför inte det skulle gå att dom gör så.. åker ner till jorden och sen när d e sugna kan de åka upp till basen igen.. den lär ju inte flyga iväg eller? å ta med sig nycklarna bara.. eller det kanske e som att man kör bil å lämnar bilen? :D va vet ja? :p |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by cviper
skriva "mail" i en svenska-uppsats |
allmän kommentar: det heter svenskuppsats, svenskbok, etc... alltså INTE "svenskAbok, svenskAuppsats" etc... så, nu vet ni det ;)
edit: detta gäller naturligtvis för engelskbok osv också |
|
|
| AC. |
Tack reveal, alltid något nytt man kan lära sig...
De finns en räddningskapsel åt de tre som är kvar i rymden
förövrigt är de tre knappast något att bry sig om, det är ju knappast så att världen komemr säga "ledsen grabbar ni kommer inte bli hämtade igen, vi kommer lämna er kvar där för all evighet" |
|
|
| reveal |
| är det tre stycken kvar? vid livet i en räddningskapsel? |
|
|
| Aendy |
Tror det ska vara hype - hajpat. Precis som mail - mejlat.
På ämnet en bokstav för mycket kan jag nämna något jag lärt mig under tiden jag suttit med min C-uppsats. Det ska tydligen vara Svenska Fotbollförbundet och inte som jag alltid trott Svenska Fotbollsförbundet. Konstigt.
EDIT: Irriterande stavfel! |
|
|
|
|