return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

 
Skoj sak :)
View this Thread in Original format
reveal
Idag på en föreläsning i datorsäkerhet lade jag märke till att föreläsaren sade "så att säga" ovanligt ofta. I den andra delen av föreläsningen så bestämde jag mig för att räkna antalet gånger han sade det (hade inte nåt bättre för mig:p). Jag räknade under 30 minuter. Resultat: han sa "så att säga" 110 (etthundratio) gånger på en halvtimme. Tilläggas kan att han är från Holland :p

Visst, det är vanligt att man lägger på sig ett onödigt ord, som att till exempel säga "typ" eller "liksom" onödigt mycket... men att säga samma fras var femtonde sekund, är det inte lite väl? ;)
AC.
Hade en Javalärare på KTH förra året som kom från fd. joguslavien
han använde hela tiden ordet "man"
"man skaper ett program" "man räknar" " man visar" osv osv
Ska se om jag inte kan leta fram något papper som han skrivit...

EDIT:
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2907/Objektorienterad%20programmering,%20gk/%d6vningar/%d6vning%20%203.doc

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2907/Objektorienterad%20programmering,%20gk/%d6vningar/%d6vning%20%202.doc
cviper
Brukar själv säga "så" lite för ofta; inte riktigt lika mycket som min fysiklärare... Även om man är medveten att man lägger in såna små ord, är det faktiskt svårt att bli av med de :(

AC: sega uppgifter/övningar ;) Ända jag inte e helt säker på e sista (10) på "första" sidan. I C/C++ skulle int'sen ju innehålla vad som just fanns på stacken/minnet där de allokerades, men i Java? *är för lat att testa det*
AC.
Den skulle likt c++ skriva ut vad som finns på platsen som anropas i vektorn

I just detta fall då vektorn är tom skulle den nog klaga lite på det.

Men med tanke på att jag gick dit på varända jävla fälla på tentan så skulle jag knappast se min gissning som direkt kvalificerad
Aendy
När man väl hängt upp sig på ett ord kan man inte längre koncentrera sig på föreläsningen... allt för vanligt.

Har lagt märke till att Amerikaner som har svårt att uttrycka sig ofta säger, ya kno´ what I´m saying. Själv brukar jag köra med det klassiska och typiskt manliga "ehh" mellan ord när jag inte är säker på det jag ska stå och babbla om.
AC.
Även jag har kört med den klassika ehh mellan meningarna, nu försöker jag dock vara tyst istället för att gapa ehh.
Dj_ExOn
Haha jag skulle vilja vara på en av AC föredrag.. mycket tystnad antar jag? :P
AC.
Att vara tyst istället för att mummla fram ett ehh ser mycket mera professionellt och självsäkert ut, där av att jag försöker göra mig fri från denna ovana :)
ScuL
Att använda 'man' är fullstandigt normallt i båda Hollandska och Tyska. Det finns en stor chans att din lärare sin första utlandska språk är Tyska och inte Engelska.. Alltså det skulle förklara att han säger 'man' hela tiden :p

Vi använder det liten som 'någon'..

quote:

När man väl hängt upp sig på ett ord kan man inte längre koncentrera sig på föreläsningen... allt för vanligt.


Sant.. det e faktiskt jättesvårt.. :(

Att inte säga ehh är även svårare :D
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
 
Privacy Statement