return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
Progressive, een ondergeschoven kindje?
View this Thread in Original format
SnuggLe
Hmm..ik vind het weer eens tijd voor een Progressive thread.
Inhoudelijk zijn er sowieso weinig geode threads waar ik in post, dus maar weer een nieuwe :).
Ik vind het sowieso een ondergeschoven kindje, het mag wel eens wat meer over progressive (en trouwens ook techno/techhouse) gaan ipv trance.

Neem nou Homelands dus, wat eraan komt en waarschijnlijk een aantal ta's heengaan. Das toch super die lineup? Jammer dat ze dat nooit in NL kunnen doen. Een progressive feest met bv. Per, Fred Numf, Lemon8, Sander Kleinenberg en wat goede buitenlandse namen zou GEWELDIG zijn. Waarom gebeurt dat te weinig? Earth is geweldig, daar moet ik nog een keer heen..... maar verder???

Ik luister nu naar het nieuwe album van Junkie Xl, das ook geweldig!

Greetz,
SnuggLe
raoel
Ik vin het begrip/ de stroming progressive een beetje vaag.

Ik download vaak nummers die in de sigs staan van iedereen hier.
Ook van de progressive TA-ers. Ooit vindt ik het dan best relaxte tunes, maar meestal vindt ik het helemaal niks.

Maar het verschil tussen die tunes is dan zo groot dat ik zoiets heb van, wat is nu progressive?
Overigens vindt ik die mooie tunes dan meer op techno of op trance lijken en in mijn ogen is progressive dus ook een beetje een mengeling van Trance en Techno, of zie ik dat verkeerd?

En kunnen jullie eens enkele top progressive tunes hier neer zetten, dan kan ik da eens downen.
Of een, in jullie ogen, goede progressive set.
Djeebie
quote:
Originally posted by raoel
En kunnen jullie eens enkele top progressive tunes hier neer zetten, dan kan ik da eens downen.
Of een, in jullie ogen, goede progressive set.

Ik vind de Essential Mix van James Holden van 20-01-02 nog steeds erg goed. Ik vind de progressive sets zoals Digweed en Sasha die vaak draaien helemaal niks, maar die heb ik al een tijd niet meer gehoord, dus misschien dat ik er nu anders over denk.

(Recente) vette progressive tunes IMO:

Infusion - Legacy (Junkie XL Remix)
Powerplant - With Or Without You (Blackwatch Remix)
Orbital feat. David Gray - Illuminate (Charlie May Remix)
Sander Kleinenberg - Buenos Aires
Lemon 8 - New York, New York

Ik vind zo'n beetje elke productie/remix van James Holden erg goed. Net als Charlie May. Die 'balanceren' een beetje op het randje van trance en progressive.

Probeer anders ook eens iets van DJ Nukem vs. Chab, Lexicon Avenue (remix van Depeche Mode's Only When I Lose Myself is erg goed! Helaas alleen een radio rip), Fred Numf vs. Etienne Overdijk of Filterheadz.
Biohazard
Progressive is een housestroming die meer op de liefhebbers is gericht. Deze stijl gericht op mensen die echt van deze muziek houden. In Nederland merk ik dat bijna iedereen die naar dance luisterdt, alleen maar ernaar luisterdt omdat het een 'cool' imago heeft. Kijk maar eens naar hardstyle, het is nu cool en iedereen wil BeuQen. Progressive daartegen in een dance stijl die dit imago niet zo snel kan krijgen omdat je het moet 'leren'. De kans dat je na het luisteren van een GU cd van progressive gaat houden is erg niet groot. Het duurt jaren om deze stijl van muziek te begrijpen en te waarderen. Iets waar de meeste meelopers geen geduld en tijd voor hebben, die springen van de ene stijl naar de andere, zo ken ik iemand die van hardcore, naar trance en nu naar hardstyle is geggaan.

veel mensen zeggen dat progressive saai en sloom is, niets is minder waar. Als je goed luisterd, zal je horen dat progressive een van de meest interesante en boeiendste house stroming is. Ik vind progressive platen ook langer houdbaar dan bijvoorbeeld een trance plaat. Zo draai ik nog steeds progressive platen van jaren geleden, terwijl ik trance van een ajaartje terrug oud en saai vind. Ik denk dat dit komt doordat progressive erg veel inhoud heeft, zoals veel layers en geluidjes die je pas hoord als je erg goed luiserd (Tip: luister prog door een koptelefoon, je hoord veel meer dat is echt een wereld van verschil!)
Bij de meeste trance en vooral hardstyle is de bouw van een track gewoon erg simpel. Call me weird maar ik vind bijvoorbeeld een set van Dana een stuk meer slaapverwekkend dan een set van Sander Kleinenberg.

Zelf heb ik slechts een handvol progressive DJs mogen aanschouwen oa: Danny Howels, Anthonny Pappa, Lucien Foort (Op een schoolfeest :p ) en nog een paar anderen. Zelf hou ik nog steeds van een combi tussen Trance en Progressive, dan krijg je het 'beste van both worlds'

CD Tip: Sasha's GU 13, beter progressive bestaat gewoonweg niet IMO
Live Set Tip: Dave Seaman Live at Qontact (Dit is echt een instapset die zelfs die-hard trancers leuk vinden)

BTW heeft iemand lucien Foorts Nieuwe 'Slice' CD al, lijk me wel een vet CDtje :)
raoel
Ik kan me iig al wel voor een deel in het verhaal van Biohazard vinden.

Ik begin progressive namelijk wel steeds meer te waarderen. Zo is dat bij mij ook bij techno gegaan. Die stroming vond ik eerst niet zo boeiend, maar naarmate ik het meer hoorde vond ik het steeds beter. Ik download nu ook steeds meer techno tracks. Echter is het wel zo dat ik progressive nu een stuk minder vind dan dat ik techno op het begin vond.
Dat komt denk ik vooral omdat mijn hartje toch bij de wat hardere house ligt.

Zoals ik al zei kan ik progressive wel steeds meer waarderen al vindt ik een hoop tracks ook nog steeds helemaal niks. Misschien begin ik het ook wel meer te waarderen omdat ik nu steeds meer van techno begin te houden en progressive neigt toch ook wel naar het relaxte en 'diepe' van techno.

Wel is het zo dat ik als ik op stap ga echt geen progressive wil horen want ik vind het in tegenstelling tot Biohazard wel sloom. Traag ritme, lange opbouw geen echte climaxen. en als ik op stap ga wil ik feesten, dan wil ik los gaan op de muziek en daarvoor moet ik toch echt energie rijke muziek horen.
Daar en tegen ben ik wel weer met Biohazard eens dat progressive boeiender en interessanter is dan Trance of Hardstyle. Er zit gewoon meer in, meer verschillende tonen, langere opbouw, het is gewoon 'dieper'.
ahp2002
quote:
Originally posted by Biohazard
Progressive is een housestroming die meer op de liefhebbers is gericht. Deze stijl gericht op mensen die echt van deze muziek houden. In Nederland merk ik dat bijna iedereen die naar dance luisterdt, alleen maar ernaar luisterdt omdat het een 'cool' imago heeft. Kijk maar eens naar hardstyle, het is nu cool en iedereen wil BeuQen. Progressive daartegen in een dance stijl die dit imago niet zo snel kan krijgen omdat je het moet 'leren'. De kans dat je na het luisteren van een GU cd van progressive gaat houden is erg niet groot. Het duurt jaren om deze stijl van muziek te begrijpen en te waarderen. Iets waar de meeste meelopers geen geduld en tijd voor hebben, die springen van de ene stijl naar de andere, zo ken ik iemand die van hardcore, naar trance en nu naar hardstyle is geggaan.

veel mensen zeggen dat progressive saai en sloom is, niets is minder waar. Als je goed luisterd, zal je horen dat progressive een van de meest interesante en boeiendste house stroming is. Ik vind progressive platen ook langer houdbaar dan bijvoorbeeld een trance plaat. Zo draai ik nog steeds progressive platen van jaren geleden, terwijl ik trance van een ajaartje terrug oud en saai vind. Ik denk dat dit komt doordat progressive erg veel inhoud heeft, zoals veel layers en geluidjes die je pas hoord als je erg goed luiserd (Tip: luister prog door een koptelefoon, je hoord veel meer dat is echt een wereld van verschil!)
Bij de meeste trance en vooral hardstyle is de bouw van een track gewoon erg simpel. Call me weird maar ik vind bijvoorbeeld een set van Dana een stuk meer slaapverwekkend dan een set van Sander Kleinenberg.

Zelf heb ik slechts een handvol progressive DJs mogen aanschouwen oa: Danny Howels, Anthonny Pappa, Lucien Foort (Op een schoolfeest :p ) en nog een paar anderen. Zelf hou ik nog steeds van een combi tussen Trance en Progressive, dan krijg je het 'beste van both worlds'

CD Tip: Sasha's GU 13, beter progressive bestaat gewoonweg niet IMO
Live Set Tip: Dave Seaman Live at Qontact (Dit is echt een instapset die zelfs die-hard trancers leuk vinden)

BTW heeft iemand lucien Foorts Nieuwe 'Slice' CD al, lijk me wel een vet CDtje :)

Sander Kleinenberg - Buenos Aires
Is dat progressive of niet? ik vind het een supertrack.
in deze post komt trouwes wel een beetje het imago van veel progressive liefhebbers naar voren. beetje "übermenscherig" ;)
niet lullig bedoeld hoor, maar als je progressive niks vindt, "begrijp" je het niet. Das niet echt een standpunt waar ik iets mee kan eigenlijk..
toch maar weer ff in mn progressive studieboekje duiken dan :)

de namen die je noemt zijn wereld dj's enzo maar ik ga lekker voor de "simpele" trance, niet zo'n zin om een paar jaar te studeren naast mn huidige studie ;)
TrAnCeNeVeRdIe
Ikzelf ben steeds meer van progressive en echte trance gaan houden

Vroeger luisterde ik veel Hardcore (wattik nu nog goed vind) en Hardstyle (na 3 tot 4 maanden hardstyle luisteren gaatut vervelen)

Nu luister ik trance en progressive, ik heb hier nog een nightlife session van Lemon 8 die is lekker, en Gabriel and Dresden's e-mix (kweet niet of dit nou helemaal prog is maar goed) Luister ik heel veel. Sander K. benk ook steeds meer gaan waarderen.

Maar Progressive zou in mijn ogen (zkr hier in NL) wat meer aan bod moge komen op feesten ! zoals SnuggLe al eerder zei.
basd
Tsja die discussie tussen progressive en trance zal je altijd wel blijven houden.

Ikzelf luister liever naar progressive dan naar trance, maar ik heb een beetje een hekel aan het idee dat (sommige) mensen hebben dat progressive 'beter' is dan trance. Laat iedereen lekker zijn eigen muziek luisteren en anderen daar niet op beoordelen...
Biohazard
Ik heb nergens in mij post gezegd dat progressive of progrssive fans beter zijn dan andere dance stromingen. Het is wel een fact dat veel prog liefhebber zich idd als 'ubermensen' voelen *Cough* GU Boards *Cough*
SnuggLe
quote:
Originally posted by Biohazard

Ik kan me hier wel goed in vinden ja. Ik vind Progressive een muziekstijl die meer 'ge-evolueerd' is eigenlijk. Dat lijkt me het goede woord. Niet dat het beter is dan Trance/Techno of wat dan ook, maar toch is het meer doordacht. De diepere rustigere klanken sluiten helemaal aan bij wat ik wil horen, maar als ik wat steviger werk wil horen zit dat ook binnen de progressive stroming. Je hebt nl. progressive en je hebt progressive. Tracks zoals Dirty Vegas - Days go by (lucien foort remix) is totaal niet te vergelijken met de wat hardere sound van Francesco farfa - The search. En zo kan ik er nog wel meer maken.

Toppers zijn voor mij nog steeds:
Roland Klinkenberg - Inner Laugh (James Holden Remix)
Accadia - Into the Dawn (James Holden remix)
Bedrock - Heaven Scent (DE Progressive klassieker)
Futureshock - NTR
Main Element - Take Me Down (Infusion remix)
Trancesetters - Roaches (Peace Division Remix)

Deze tracks lijken misschien niet allemaal tot 1 stroming te behoren, maar ik reken ze tot de progressive. Dat is dus was ik wil zeggen met het verschil tussen progressive en progressive. Check bv de smaak van Magrec, dat is niet hetzelfde als mijn smaak. De breaks van James Zabiela bv vind ik weer niets.
Een feest zoals Homelands met een wereldlineup met supernamen zou in NL nooit op zoveel aandacht kunnen rekenen. Ik denk dat NL daar ook helemaal niet klaar voor is, en miscchien wil ik dat ook helemaal niet..

Nog wat lekkere progressive livesets/d's:
Junkie_XL_-_Radio_JXL_A_Broadcast_from_the_Computer_Hell_Cabin-Promo_CD-2003 Topper gewoon!!!
VA-Extrema_Outdoor-The_Future_Generation__Mixed_By_Andy_Jarrod-Promo_CD-2002
Sander_Kleinenberg-Live_at_Innercity_(RAI_Amsterdam)-CABLE-12-21-2002
Fred_Numf_-_Nightlife_(IDT_Radio)-12-19-CABLE-2002
FutureShock-Live_at_Innercity_(Rai_Amsterdam)-CABLE-12-21-2002
Danny_Howells_-_Live_at_Club_Redlight-03-08-DAB-2003 <-- mijn kindje op dit moment ;)

Btw de Filterheadz noem ik niet echt progressive...maar das wel lekker :) Een mix van Progressive, richting Techhouse/Techno (zoals in die Danny Howells set) is echt het LEKKERSTE! :D

magrec
precies snuggle :)

Dat gelul van traag en sloom bla bla bla.
Ik wordt juist moe van al die breaks in die trance sets, Sta je beetje te swingen komt er weer zo'n kut break van 5 minuten.

Dan zit in progressive toch meer body, veel meer ritmes veel meer lagen. Als je dat eenmaal een beetje doorhebt kun je er zo gruwelijk hard opgaan :p

Voor mij is het een zeer energieke muzieksoort die door de ritmes en funk je gewoon laten bewegen. Daarnaast is progressive te breed om eigenlijk een muziekstijl te noemen. Alleen de massa heeft een grote groep dj's het stempel progressive gegeven. Er zijn maar weinig dj's die zullen zeggen dat ze een progressive dj zijn. Ik beig ook steeds meer naar het gewoon house te noemen. Alles komt voorbij, tribal, deephouse, tech-house, trance en dat is dan het vooruitstrevende het hokjesgevoel verlaten en draaien wat lekker is :)

http://205.188.234.34:8008/

Dat is friskyradio met heel veel progressive sets die je online op 128 kbps kun beluisteren :)
SnuggLe
quote:
Originally posted by magrec
Daarnaast is progressive te breed om eigenlijk een muziekstijl te noemen. Alleen de massa heeft een grote groep dj's het stempel progressive gegeven. Er zijn maar weinig dj's die zullen zeggen dat ze een progressive dj zijn. Ik beig ook steeds meer naar het gewoon house te noemen. Alles komt voorbij, tribal, deephouse, tech-house, trance en dat is dan het vooruitstrevende het hokjesgevoel verlaten en draaien wat lekker is :)

JUIST!
Dat is het, Halleluja!!

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.
Fock de hokjes!

*kuch* http://home.student.utwente.nl/b.ka...Klinkenberg.mp3 *kuch*

Roland Klinkenberg - Inner Laugh (James Holden remix)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement