Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Typer/genres
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm
Question Typer/genres

Visste inte riktigt hur jag skulle skriva överskriften men jag skulle gärna villja ha lite hjälp med att klassa olika typer utav EDM (elektronisk dans musik) snackade med amnezia angående detta på kryssningen. försökte få lite exempel på house men kände inte direkt igen den långa listan amnezia gav mig på 1 exempel

Sorrow påpekade ju att Forme verkligen inte klassas som upplifting. ok jag kanske har fel jag är ju långt från bombsäker men du får gärna hjälpa mig bättre förstå vad som är vad sorrow ge mig några "guide lines" att gå efter.

den enda genre'n som jag igentligen har lätt för att känna igen är Psy trance tok högt tempo med skumma ljud (skumma som i ghastar, zooms och knirranden eller vad som helst)

jag vet att det är svårt att förklara vissa saker i detta område men jag tror nog att det finns fler där ute än mig som känner sig lite osäkra på hur man definerar olika genres.



___________________
http://www.advantico.se

Old Post Mar-06-2004 22:11  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2003
Location: Sweden

Haha..

Har inte tid just nu, men lovar att göra en klassificeringsguide under morgondagen.


___________________
Booking requests

Old Post Mar-06-2004 22:39  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Amnezia
this...is...not...örebro



Registered: Apr 2002
Location: standing by the stereo!!!

hehe just ja...försöker igen då

ex på house...=)

Jose Nunez - Air race
k-klass - talk 2 me
De Nuit - All that really mattered ( innervisions rmx)
Tim deluxe vs sam obernik - it just won't do
::lite mer prog::
Foremost Poets - Moonraker (king uniqe rmx)

hm kommer inte på nått bra ex för deep å acid m.m nu..

producers/djs å sånt...
who da funk, erick morillo, roger sanchez, junior sanchez, danny tagiela, felix da housecat, lucien foort mfl..missat massa men orkar inte mer...iaf lite om house.....

Psy:::
lyssnar inte på psytrance men astral projection e väl ett klassiskt ex....typ mahadeva,dancing galaxy osv...
miranda- concorde ??


___________________

Old Post Mar-06-2004 23:10  Sweden
Click Here to See the Profile for Amnezia Click here to Send Amnezia a Private Message Add Amnezia to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict



Registered: Aug 2003
Location: Stockholm, right about here.

Lite bra info kan man hitta här: http://www.tranceland.org/info.php?...fe936d916b99c0c

Old Post Mar-07-2004 02:59  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

Nu tycker jagb det förvisso är lite orättvist att säga psytrance måste ha ett tokhögt tempo. den mesta psy jag lysnar på sträcker sig mellan 135-145 bmp vilket jag inte tycker är specielt tokhårt.

En annan sak jag undrar lite över.. Kan man verkligen kalla något för "Uplifting" Jag tycker inte skillnaden är tillräckligt stor på en upliftinglåt eller typ vanlig smörtrance (corsten och alla vad lirarna heter). Bara för har en glad och pigg melodi så kan man inte sära den ifrån den som har en lite mera vemodig melodi...
Jag menar du gör inte någon skillnad på en deppig poplåt eller en glad poplåt.


___________________
Going... Going...

Old Post Mar-07-2004 04:05  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS



Registered: Jul 2002
Location: The Sky

quote:
Originally posted by Amnezia
Psy:::
lyssnar inte på psytrance men astral projection e väl ett klassiskt ex....typ mahadeva,dancing galaxy osv...
miranda- concorde ??


nej, astral projection är inte psytrance..det är goatrance
Psy är t.ex. sesto sento och GMS(pionjärerna av psy)

skillnaden är att i goatrance så grundas det på orientaliska melodier, men i psytrance så grundas det på skumma ljud..hmm..lite svårt o förklara..du ska få höra en sample

PSYTRANCE
GOATRANCE

Last edited by dj_hysterix on Mar-07-2004 at 09:34

Old Post Mar-07-2004 09:23  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Amnezia
this...is...not...örebro



Registered: Apr 2002
Location: standing by the stereo!!!

quote:
Originally posted by dj_hysterix
nej, astral projection är inte psytrance..det är goatrance
Psy är t.ex. sesto sento och GMS(pionjärerna av psy)

skillnaden är att i goatrance så grundas det på orientaliska melodier, men i psytrance så grundas det på skumma ljud..hmm..lite svårt o förklara..du ska få höra en sample

PSYTRANCE
GOATRANCE


aha där ser man....


___________________

Old Post Mar-07-2004 11:26  Sweden
Click Here to See the Profile for Amnezia Click here to Send Amnezia a Private Message Add Amnezia to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2003
Location: Sweden

Ok..

Började skriva en lista, men insåg ganska fort att det skulle ta fyra år. Började med house. Redan där har vi house, vocal house, industrial house, tech house, Detroit house, progressive house etc. Vidare inom trance har vi progressive trance, uplifting trance, melodic trance, tech trance, euphoric trance etc. Sedan har vi industrial, techno, psytrance, chillout m.m., alla med en massa egna subgenres. En extensiv lista skulle verkligen ta hur lång tid som helst att göra, tid jag själv inte har dessvärre.

Mao, JayBee, så får du helt enkelt göra en grov generalisering och köra på känn. Det mesta under 135 BPM är prog, det mesta över trance. Är det några problem får jag väl påpeka dem tills du lär dig.


___________________
Booking requests

Old Post Mar-07-2004 20:56  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by Sorrow
Ok..

Började skriva en lista, men insåg ganska fort att det skulle ta fyra år. Började med house. Redan där har vi house, vocal house, industrial house, tech house, Detroit house, progressive house etc. Vidare inom trance har vi progressive trance, uplifting trance, melodic trance, tech trance, euphoric trance etc. Sedan har vi industrial, techno, psytrance, chillout m.m., alla med en massa egna subgenres. En extensiv lista skulle verkligen ta hur lång tid som helst att göra, tid jag själv inte har dessvärre.

Mao, JayBee, så får du helt enkelt göra en grov generalisering och köra på känn. Det mesta under 135 BPM är prog, det mesta över trance. Är det några problem får jag väl påpeka dem tills du lär dig.

mr busy busy! men du kan väl skriva en uppsats om i alla fall upplifting och prog då! 135 bpm säger inte mycket om man mixer ju höjer och sänker hela tiden.


en ganska bra sida där mojjmojj men efter att ha läst den tycker jag det känns ännu mer som att forme är upplifting så altså är det fortfarande något som jag inte hajar.

ioförsig stämmer den in på prog på vissa sätt, "funkiga ljudmattor" <-- hehe den var bra. men stämmer ju typ, men man måste akta sig för astrologi syndromet.

altså att man läser sitt stjärntecken och så står det typ "du är smart och kommer tjäna mer pengar senare i livet" det är ju liksom någon som faller in i vilken som helst. visserligen lite OT men hur fan kan man tro på stjärntecken? mitt X var helt övertygad om att det var vetenskap


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Mar-08-2004 11:23  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AC.
Supreme tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Stockholm

Kan ni förklara skillnaden för mig på uplifting trance, euphoric trance och melodic trance

Jag vill mena att det är samma skit med olika namn bara


___________________
Going... Going...

Old Post Mar-08-2004 11:27  Sweden
Click Here to See the Profile for AC. Click here to Send AC. a Private Message Add AC. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2003
Location: Sweden

quote:
Originally posted by AC.
Kan ni förklara skillnaden för mig på uplifting trance, euphoric trance och melodic trance

Jag vill mena att det är samma skit med olika namn bara


Om du kallar allt för "skit", så känns det knappast mödan värt att förklara.


___________________
Booking requests

Old Post Mar-08-2004 11:48  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2003
Location: Sweden

quote:
Originally posted by JayBee
135 bpm säger inte mycket om man mixer ju höjer och sänker hela tiden.


Jo, det gör det faktiskt. Man går sällan under 135 med trance eller över 135 med prog när man mixar. Det tenderar att låta förjävligt om man pitchar eller ökar MT för mkt.. Låtarna är gjorda för att spelas i ett visst tempo; om man går ifrån det för mkt kommer det låta rätt kasst.


___________________
Booking requests

Old Post Mar-08-2004 11:51  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Typer/genres
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackAnyone know this tune? [2005] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackNico Parisi - "Eclipse 2000" [2008]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:14.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!