|
| quote: | Originally posted by Bertn
jamaar, waarvoor staat 'progressive' juist? de naam progressive wordt in zowat alle genres gebruikt: progressive trance, prog house, prog breaks, zelfs progressive techno (al wordt dat meer minimal genoemd).
Volgens mij is progressive gn genre op zijn eigen, maar gewoon de evolutie van elk genre in de dancewereld.
en nu zijn we op een moment gekomen waarin al die proggenres in mekaar aan het overvloeien zijn
das mijn gedacht erover |
Er is wel een bepaald "genre", een bepaalde stijl van muziek die progressive genoemd kan worden hoor.
En de term wordt inderdaad ook vaak gebruikt in andere genres, maar juist de reden voor het geven van die term (de muziek die een bepaald kenmerk of "sound" vertoont) is net dat er een gelijkaardigheid is in al die tracks/genres (ik geef toe, het element van "hé, we doen iets anders dan normaal binnen onze stijl gebeurt" zorgt ook voor een deel voor de benaming progressive. Maar als ze iets anders dan anders doen dat op electro lijkt, of op house of reggae of whatever, dan noemen ze dat ook zo, en geven ze er niet de naam "progressive aan")
Langs de andere kant heb je natuurlijk ook de term progressive in de zin van "vooruitgang" en "evolutie", maar dan nog is die niet in elk genre terug te vinden. Er bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als "progressive dance", gewoon omdat dat genre niks zelf creëert, maar alles overneemt uit andere genres en zo een eigen "stijl" bijeenknutselt. Bepaalde genres hebben wel een element van vooruitgang, maar dat is net de oorzaak van het genre "progressive" denk ik. Trance evolueerde, de melodieën vielen er uit en er werd meer gefocussed op de sfeer en subtiliteit. En dat werd dan Progressive trance genoemd. En dat duidt zowel op dat element van vooruitgang als op het feit dat die vooruitgang beantwoordt aan een bepaalde sound die als "progressive" omschreven wordt. Hetzelfde met progressive house, dat is ook een soort van vooruitgang of aanpassing binnen het house genre. Maar die aanpassing had een bepaalde sound tot gevolg, een sound die weeral leek op die andere, progressieve sound van trance. Hetzelfde geldt dus ook weer voor breaks, of techno...
Uit al die vooruitgangen in al die genres kwam gewoon telkens een relatief gelijkende sound naar voor, en dat is het genre progressive geworden volgens mij...
En natuurlijk wordt veel muziek nu aangepast in functie van dat genre, hij wordt aangepast om zo te klinken, hoewel dat dan niet meer veel met vooruitgang te maken heeft, eerder met imitatie (zie McProg).
Anyway, ik wil dus gewoon maar zeggen dat het idee van "vooruitgang" zeker aanwezig is binnen de term progressive. Het is er zelfs de drijvende kracht achter. Maar er is wel degelijk een bepaalde sound, een bepaalde "stijl" van EDM die echt als een apart genre kan beschouwd worden, genaamd progressive. De grenzen zijn natuurlijk vaag, en in dit genre zelfs extra vaag denk ik, omdat er zoveel geëxperimenteerd wordt met nieuwe sounds en invloeden uit andere genres. Maar het is echt afgebakend, en daarom is naar mijn mening Progressive véél meer dan alleen de notie van vooruitgang in elk EDM genre. 
En over dat overvloeien:
Dat is net één van de wezenlijke kenmerken van het genre progressive an sich: het genre dient om verschillende stijlen in elkaar te laten overvloeien en daarmee te experimenteren tot er nieuwe combinaties ontstaan. Maar die hebben nog allemaal de duidelijke stempel "progressive", een soort van "progressive basiskern". Wat Sasha bijvoorbeeld speelt nu, dat heeft gewoon niks meer met de stijl "progressive" te maken, dat heeft gewoon alle kenmerken van andere genres, en het heeft die progressive basiskern niet. 
Last edited by Jasperovitsj on Jun-12-2005 at 23:33
|