return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
Kwaliteit platen?
View this Thread in Original format
Jesse
Nu ik zo tegen de 200 platen aanzit (vorige zomer begonnen :D) merk ik toch wel verschil tussen sommige platen.

En dan bedoel ik vooral met de dikte. Als k de 12" van Conjure One - Tears From The Moon pak is de plaat 3 mm dik. Ook is de rand recht, dat wil zeggen, het loopt niet schuin af maar houdt ineens op.
Wanneer ik de plaat van Universal Nation 2003 erbij pak ide die 1 mm dik en de rand is bijna scherp, zo schuin loopt 'ie af.

Wat is nu beter? De dikke of de dunne? Misschien dat de dikkere langer mee kunnen? Zelf vind ik die dunne wel fijn omdat je die beter kan bijsturen etc. Bij de dikkere platen kost dat wat meer moeite, daar moet je wat meer "kracht" voor zetten. Vooral als je de plaat een zwieper naar achter geeft.

Iemand die een antwoord heeft?
SnuggLe
Ik vind de dikke juist wat fijner. Als je probeert bij te sturen als je aan het beatmatchen bent dan gaat het wat stroever. Niet 1 tikje en je ligt 3 beats achter. Die dunne platen hebben dat namelijk....

Of ik heb gewoon te dikke vingers :D
TranceFool
Ik rem eigenlijk altijd af op de platter.....vooral om die reden dus dat de platen verschillend zijn (ook wel eens krom). Maar het liefst heb ik ook stevige dikke platen :)
dj_spare
boeit mij niet zoveel, lichte platen zijn beter voor backspins en zware niet zo heel geschikt ;)
kreischer2000
k gebruik nu sinds kort dat pennetje in het midden(dat door het gat van de plaat zit) om af te remmen, dan maakt de dikte ook niet zo veel uit.
Ding Chavez
Om de reden die Snuggle geeft vind ik platen die dunner zijn een stuk slechter. Je kunt uiteraard ook het pennetje of gewoon de pitch gebruiken voor het afremmen, maar doe toch maar een wat dikkere plaat. Die voelen ook steviger aan.

GreetZ, DC
basd
quote:
Originally posted by kreischer2000
k gebruik nu sinds kort dat pennetje in het midden(dat door het gat van de plaat zit) om af te remmen, dan maakt de dikte ook niet zo veel uit.

De spindle zeg maar :D

Ik heb ze liever wat dikker (maar niet te), maar als ze maar recht zijn maakt het me eerlijk gezegd niet veel uit..
raoel
Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Een backspin maak ik toch (nog :D) niet.
Verders maakt de dikte geen reet uit voor mij persoonlijk.


Ook maar mijn mixtechniek:
De spindle raak ik nooit aan.

Afremmen altijd op de platter en het grof fijnstellen van de beat ook op de platter.
Wanneer dat de pitch bijna goed staat goei ik de plaat erin zodat die iets achter loopt.
Dan zet ik de beats gelijk door met mun vinger op het label de plaat iets harder te laten draaien. Voor dat laatste heb je wat meer gevoel nodig, en dat heb je zo heel veel (voor mijn gevoel).

Wanneer ik de plaat erin heb gemixed en er treed wat "phasing" (zo heet da toch?) op werk ik met de pitch slider.
Want dan hoor je het bijna niet dat je um vertraagt of versnelt.
Er is dan ook bijna geen vertraging of versnelling meer nodig dus dat beetje kun je makkelijk met de pitch slider doen.
Voordeel is ook dat je de slider meteen iets hoger of lager kunt zetten. dit moet toch, anders treed er geen phasing op.


OK, Ik ben nog maar beginner, maar ik denk dat iedereen zelf zijn eigen techniek aan moet leren.
mantisnl
Hmm, ik rem altijd af met de pitch, ook bijpitchen kan hier makkelijk mee, en je krijgt niet een vervormt geluid bij bv een string..
Het principe is simpel.. je hebt de pitch op de goeie stand staan (ongeveer gebeatmatched)als de plaat iets te snel staat, gooi je de pitch ff helemaal omlaag, en dan snel weer trug naar hetzelfde punt, je vertraagt hem dus.. ditzelfde geld ook voor het sneller laten gaan. En je hebt dus geen vervorming in je platen, wat nog wel es vervelend wil klinken:)
Drom maakt mij de dikte ook niet veel uit, soms is dun idd makkelijker met ingooien en backspins, maar dat is nouwelix.

[edit]

zelfde techniek als raoel dus:rolleyes:

[/edit]
TranceFool
quote:
Originally posted by mantisnl
Hmm, ik rem altijd af met de pitch, ook bijpitchen kan hier makkelijk mee, en je krijgt niet een vervormt geluid bij bv een string..
Het principe is simpel.. je hebt de pitch op de goeie stand staan (ongeveer gebeatmatched)als de plaat iets te snel staat, gooi je de pitch ff helemaal omlaag, en dan snel weer trug naar hetzelfde punt, je vertraagt hem dus.. ditzelfde geld ook voor het sneller laten gaan. En je hebt dus geen vervorming in je platen, wat nog wel es vervelend wil klinken:)
Drom maakt mij de dikte ook niet veel uit, soms is dun idd makkelijker met ingooien en backspins, maar dat is nouwelix.

[edit]

zelfde techniek als raoel dus:rolleyes:

[/edit]

Het probleem hierbij is, vind, ik, dat als jij je pitch weer terug schuift dat je toch nooit het precieze punt waar de pitch op stond kan bepalen??? Als je tenminste wil beatmatchen voor een lekkere lange overgang...:)

mantisnl
quote:
Originally posted by TranceFool
Het probleem hierbij is, vind, ik, dat als jij je pitch weer terug schuift dat je toch nooit het precieze punt waar de pitch op stond kan bepalen??? Als je tenminste wil beatmatchen voor een lekkere lange overgang...:)


Hm.. bij mij werkt het toch perfect, zelfs als het behoorlijk donker is.
Maja, dit is ook natuurlijk persoonlijke smaak, als jij dat andere fijner vind is dat toch best?
MennoB
Om de beat gelijk te zetten hou ik m'n vinger tegen de platter om hem af te remmen of ik duw de plaat iets verder net naast de sticker. Als ik aan het mixen bent en ik wil de plaat iets vertragen dan hou ik m'n vinger zachtjes tegen de platter. Maar niet uit welke plaat dan sneller loopt. Als ik een plaat tijdens het mixen iets vooruit duw dan vervormt hij als je in een tune zit ofzo....

Zo doe ik het.....:rolleyes:

ps. (voor de mensen die deze plaat hebben) die plaat van tiesto - in memory (fade, airwave, g&b, v-one mix) (van network) klopt volgens mij niet (ja ik weet dat de sticker verkeerd zit), maar volgens mij is de snelheid steeds verschillend omdat ik alleen bij die plaat problemen heb om de beat gelijk te zetten. Maakt trouwens niet uit welke platenspeler ik gebruik...:(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement