return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
4 en 5 mei
View this Thread in Original format
MaGiK54
Even een wat zwaardere thread over de zin van 4 en 5 mei. Had net een kleine discussie met me pa over 4 en 5 mei. Hij vond het persoonlijk niet echt noodzakelijk meer, aangezien deze dagen en de WO II niet meer leeft bij het grootste deel van de bevolking.

Persoonlijk vind ik dat deze dagen nog lang in stand gehouden moeten worden, aangezien deze oorlog niet vergeten mag worden door jongere generaties. Ik merk het regelmatig dat een hoop mensen weinig tot niks over WO II afweten en dat vind ik toch best jammer, gezien deze periode toch de zwartste pagina is van de gehele wereldgeschiedenis.

Wat vinden jullie ervan, heeft herdenkingsdag en bevrijdingsdag nog wel zin en/of een betekenis. En kom niet met het argument ik ga morgen dronken op een bevrijdingfestival staan (wel leuk :D ), dus bevrijdingsdag heeft zin.
TranceFool
Tuurlijk moeten deze dagen blijven worden herdacht. Ook al heeft de huidige generatie er weinig tot niks mee, er zijn zoveel slachtoffers gevallen in die periode dat mag niet zomaar vergeten worden vind ik...
TranceZoner
Ik vind niet dat het vergeten mag worden, dat ben ik met je eens, maar in hoeverre is het nog noodzakelijk?? Ik zei al da ik het met je eens was en dat het nooit vergeten mag worden, maar we kunnen toch niet tot in de eeuwigheid doorgaan met deze herdenkingen? Tuurlijk is het een zwarte pagina uit onze geschiedenis, maar over een aantal jaren weten, denk ik, niet zoveel mensen weer waarom we herdenken en wie we eigenlijk herdenken. Maar ik denk dat de allerbelangrijkste argumenten om 4 en 5 mei te blijven herdenken zijn:

We moeten niet vergeten wat voor een *ENORM* goed onzde vrijheid wel niet iz, daar sta je misschien niet elke dag bij stil, maar zonder vrijheid kan je niet leven, dan kan je je niet goed uiten als mens, dan verpieter je en ten tweede mogen we nooit vergeten wat er is gebeurd, om eventuele herhaling van de geschiedenis te voorkomen, zodat geen enkel machtslustig persoon dit ooit weer kan flikken en dat er nooit weer zoveel slachtoffers vallen als in de periode 40-45.

Vrijheid en Voorkoming dus...
Dit wilde ik ff kwijt..

Later jongens.....

*Denk ook es over t onderwerp na en post ook wat, dit is een goede thread...*
Switch
't kan me allemaal gestolen worden. 't wordt tijd dat we er niet meer actief iets aan doen. de 80-jarige oorlog herdenken we toch ook niet, terwijl het ook veel levens gekost heeft, en het heeft nederland gemaakt zoals het nu is.
tuurlijk is de vrije dag fijn, wil ik ook niet kwijt :D, maar toch, waarom moet het bij de jeugd nu nog ingetrapt worden?
jploveparade
Het is voornamelijk nuttig om jonge mensen eens stil te laten staan bij het feit hoe goed ze het wel niet hebben terwijl er overal in de wereld voorbeelden zijn van mensen die in grote angst leven...
Djeebie
4 mei is een belangrijke dag vind ik. Het is niet alleen het herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar ook het herdenken van alle slachtoffers bij oorlogen en vredesmissies nadien.

5 mei kun je over twijfelen. Daar gaat het in principe om de bevrijding van Nederland na WOII en ik weet niet in hoeverre dat nog leeft onder de (huidige) bevolking. Ikzelf vind het wel belangrijk.

Uiteindelijk zijn het maar 2 dagen per jaar dat je echt stilstaat bij oorlog en de verschrikkingen ervan...
Donna
Ik vind t al een schande dat er nog maar 1 keer in de 5 jaar een officiele feestdag van gemaakt is,de 5e dan he.
Door dat soort besluiten en t allemaal stukken minder serieus te nemen zie je nu weer de goorheid naar nederland overlopen wat uit t oostblok komt,de neo's....

Hoe harder,hoe beter,hoe hatelijker naar buitenlanders toe,hoe beter...
Toevallig vanmiddag betrap ik mn neefje van 13 jaar die een teken neerkalkt op straat met WP (white power)

Dus jah Switch,nederland WAS geworden waar die hele tievusoorlog nog enigszins nuttig voor was,maar dat gaat heel snel de andere kant op...
Chicane
Ik vind dat die onzin nu wel eens afgelopen mag zijn na meer dan 50 jaar. Het heeft totaal geen waarde meer, die oorlog is gebeurd en in de eerste wereldoorlog zijn er ook miljoenen gestorven, worden die nog herdacht? Nee, dacht ik ook niet nee...
En dat de jeugd geen oog meer heeft voor de tweede oorlog, what de is daar nou weer het nut van? Moeten we precies weten hoe alle veldslagen gepleegd zijn? Mooi, dacht ik ook niet. Enige wat interessant is om te weten zijn bepaalde data, wie Hitler was en z'n beweegredenen, verder is het dikke BULL dat de jeugd alles over de oorlog moet weten.
Dier periode is nu voorbij, laat het rusten zouden de mensen die gestorven zijn ook erg fijn vinden. En kom nou niet aanzetten met die cliche kutsmoesjes dat Nederland een vrij land is en 3/4 van de wereld in oorlog leeft. Lekker belangrijk, geniet van je vrijheid en ga je niet afvragen hoe een of andere gehandicapte kutneger aan z'n voedsel moet komen.

Ik ben radicaal ja, want achteromkijken en stilstaan is ACHTERSTAND. Voor je uit kijken en hoppa, het leven gaat gewoon door.

Ajuus

[editje]
Als we dan toch alles moeten weten over het hoe en wat van de 2e wereldoorlog dan gaan we allemaal maar lekker Discovery Channel kijken, kunnen we meteen zien hoe het beter moet :D
[/editje]
Donna
hehe er zullen niet al te veel ppl zijn die die levenswijze meer naleven dan ik "the future is now,forget the past"

MAAR,doordat ik dus thuis WEL veel heb meegekregen over die oorlog heb ik daar ook respect voor,en t nut voor de jeugd van nu is dat ze zich eens leren verplaatsten in een ander,want DAT is wat er flink ontbreekt aan de vetgebekte egoistische gastjes these days...

En dat de 80 jarige oorlog niet op dit nivo herdacht word is omdat de mensen toen nog veel minder bezigwaren met dit soort dingen en er veel minder media aanwezig was om de boel mee op te starten DUH:rolleyes:

Dus jah ik kijk vooruit,maar vind dat er wel bij nagedacht mag worden dat mensen gekilled en goor gemarteld werden omdat ze de looks niet hadden die vereist waren etc.
En DAT domme gedrag,zie ik steeds vaker terug in jongeren,want de generatie die nu zo'n jaar of 12-16 is,my god,wat een hufters globaal gezien...
Zet zo'n white power gastje maar aan de macht,zijn we wel in 1 keer van wat andere probs af,maar met een visie die totaal niet overeenstemd met waar t om gaat...
Ding Chavez
quote:
Originally posted by Chicane
...

beetje kort door de bocht vind ik dat, maarja dat is mijn mening. Zoals djeebie al zei, 4 mei gaat niet alleen om slachtoffers in WOII maar ook in andere oorlogen en vredesmissies.
5 mei is bovendien al niet eens meer wat het ooit was, meesten hebben niet eens vrij (op eens in de 5 jaar na ofzo).

GreetZ, DC

raoel
4 mei is erg belangrijk
5 mei ook, want dan beik jarig :D

Maar ff ginnuh gein
Wat er toen (en in alle voorgande oorlogen) zal ook nij de huidige jeugs moeten worden bijgebracht. ik zeg niet dat ze er alles van moeten weten, maar ze moeten wel weten waarom dat was en waarom dat het fout is. Ze moeten vooral weten hoe gruwelijk de holocaust was en weten hoe gruwelijk de gevechten en de hongerwinter waren.

mijn moeder en vader hebben beide de oorlog als kind meegemaakt, mijn moeder heeft een soldaat voor hun kelderraam zien sterven, iets wat ze nooit is vergeten.
Daarnaast kunnen wij daar ook nog niet eens over oordelen omdat wij niet weten hoe en wat het is. Chicane weet dus ook absoluut niet waar hij over praat, net zo min als ik.
Zolang mensen die oorlog hebben meegemaakt nog leven zal het altijd moeten wordne herdacht en daarna denk ik ook.
om er eens bij stil te staan waarom zoiets nooit meer mag gebeuren.
robin
ik weet meer dan genoeg over WOII, natuurlijk begrijp ik dat wij die mensen dankbaar moeten zijn voor wat zij gedaan hebben, maar een minuut stilte (of zijn het dr 2 nu? was vorig jaar wel zo d8) tja k weet het niet.. k denk dat als ik me zo nu en dan eens realiseer hoe goed vrijheid is.. nouja wat ik probeer te zeggen is dat, mocht dr zoiets als hemel zijn, .. archh.. kom niet echt uit mijn woorden, als ik dr af en toe aandenk is dat een stuk groter teken van dankbaarheid als 'een minuut mijn klep houden'.. zo nouja k denk dat iedereen wel begrijp wat ik bedoel..
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement