|
4 en 5 mei (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| New Wave |
Mwjha, wij zaten net lekker in de tuin te BBQ-en. Toen het ongeveer 8 uur was waren wij plots in een slagroom(spuit)/water gevecht verwikkeld.......we waren het straal vergeten.:)
Maargoed, was dus de eerste keer dat we geen 2 minuten stilte hebben gehouden..maarja, zo doe je alles een sop een andere manier :)
Vind wel dat we het niet moeten vergeten.
Tjowww |
|
|
| DJ D-Man |
Ik vind dat we best 1 keer per jaar allemaal even stil mogen staan bij wat er gebeurd is. Het is nog geen 60 jaar geleden dat er miljoenen mensen zijn omgekomen, waarvan er veel stierven voor ONZE vrijheid die we nu kennen. Ik vind het daarom ook erg ondankbaar en respectloos, vooral voor de generatie die de oorlog heeft meegemaakt, om de herdenking op 4 mei niet te doen.
De vergelijking met de 80-jarige oorlog slaat nergens op, want qua aantallen slachtoffers en nabestaanden is deze oorlog niet te vergelijken met WO 2. Ook de eerste wereldoorlog is een ander verhaal, nederland was neutraal... Ik was trouwens laatst voor school in Ieper (belgie, slagveld WO1), waar ontelbaar veel slachtoffers zijn gevallen, en daar worden de slachtoffers nog ELKE avond herdacht met een ceremonie en een minuut stilte, onder een grote erepoort midden in Ieper.
Dan vallen die 2 minuten stilte per jaar in Nederland toch ook wel mee? |
|
|
| arjoderoon |
mmmz.. schrok beetje van chicane zn post... denken we echt alleen maar aan ons zelf dan??? wij hebben vrijheid en of anderen dat hebben kan ons niks schelen??
ik zelf vind het wel belangrijk om dit te herdenken, zoals al gezegd, niet alleen doden uit WO II worden herdacht, maar alle slachtoffers van oorlogen. daarnaast bevrijdingsdag, wij zijn gewend dat we alle vrijheid hebben die we ons kunnen wensen, maar er zijn zat mensen die dat niet hebben, en vind best dat we daar 1x per jaar wel bij stil kunnen staan, dat het helemaal niet zo vanzelf sprekend is dat we hebben wat ons hartje begeert... |
|
|
| Chicane |
Dit heeft niks meer met herdenken te maken, maar meer met het verplichte. Net als naar de kerk gaan op zondag terwijl je niet geloof. De een noem het eer, ik noem het onzin.. jullie mening en mijn mening :D
En nu allemaal een stevige lebber en kus :D |
|
|
| arjoderoon |
| ja oke... dat is een mening... voor mij is het niks verplichts... |
|
|
| basd |
Tuurlijk, ieder zijn eigen mening.
Persoonlijk vind ik wel dat het herdenken in stand gehouden moet worden. Niet zozeer om speciaal WO II te herdenken (dat leeft echt steeds minder bij de huidige bevolking, gewoon omdat het aantal mensen dat er bij was steeds kleiner wordt), maar meer om ook eens stil te staan bij al het andere leed in de wereld.
5 mei boeit mij zelf eerlijk gezegd heel erg weinig. Natuurlijk ben ik zelf ook heel erg blij dat we in vrijheid kunnen leven, maar om daar nu speciaal een dag voor in te richten, vind ik nogal overbodig. Mensen zouden daar gewoon eens wat vaker in het jaar stil bij moeten staan (of het eigenlijk continu in hun achterhoofd houden). |
|
|
| Donna |
Ik heb altijd een hekel gehad aan dat stilte gedoe,als kindzijnde en nu nog,maar iets waar je een hekel aan hebt of weetikwat,maakt wel dat je je af gaat vragen waar t om is,en op die manier ga je t wel gladstrijken en denk je dus op de right way na over t hele gebeuren.
Kijk s een keer naar t vervolg van iets dan naar t gene zelf,word je een hoop wijzer van.
Het gaat totaal niet om die 2 in minuten,want dat helpt al die dooien niet,maar je gaat r wel van nadenken....
Snap eerlijk gezegt niet dat er ZO enorm veel mensen de betekenis totaal niet begrijpen van dingen zoals dit..
magoed,zal wel aan mn eigen kronkel in mind liggen orso |
|
|
| eieregooie |
Ik vind het goed om zo nu en dan eens bij de slachtoffers van oorlogen en onze vrijheid stil te staan... En ach, waarom dan niet 1 keer per jaar 2 minuten? Hebben we dat gelijk weer gehad met z'n allen :) Bovendien levert het weer goede gespreksstof op en iets om over na te denken...
En als je er dan niks om geeft, heb dan op z'n minst het respect om 2 minuten je klep te houden voor de mensen die het wel wat interesseert... |
|
|
| Blik |
zeker zo laten. Denk eens aan alle 60+ers die in Nederland wonen, die hebben allemaal de oorlog meegemaakt, deze discussie moeten we misschien over 40 jaar weer beginnen als er niemand meer is die de oorlog ook daadwerkelijk meegemaakt heeft. Ik heb gister ook niet meegedaan aan de 2 minuten stilte omdat ik in een restaurant was, maar een heleboel mensen respecteren het als je het wel doet en daar mag je soms ook wel rekening mee houden.
ps: Waarom zouden wij de Eerste Wereldoorlog herdenken, er is toen niks gebeurt in Nederland, Nederland was neutraal |
|
|
| total woot |
Ik vind het hele idee wel goed (herdenken wat voor verschrikkelijke dingen er gebeurt zijn in het verleden, 2 mins je kop houden uit respect voor slachtoffers etc. etc.)
Wat ik jammer vind is dat het in Nederland vooral wordt teruggekoppelt aan de 2e wereldoorlog, ipv. "de verschrikkingen van een oorlog in het algemeen".
Op deze manier verliezen bepaalde mensen nl. de affiniteit met de herdenking (en vooral met de 2 minuten stilte) omdat het ze simpelweg niets meer zegt (probeer maar es aan n puber uit te leggen dat hij zn mond moet houden omdat de oom van opa ruim 50 jaar geleden is omgekomen...
Dat kan imo. nooit de bedoeling zijn geweest. Deze herdenking is bedoelt voor ieder persoon die in het verleden, heden of de toekomst, zijn/ haar leven heeft gegeven (/zal geven) voor onze vrijheid (zo zie ik t althans).
Feit blijft wel dat je -of je het er mee eens bent of niet- die 2 minuten moet res-pec-te-ren (het woord zegt genoeg).
Grtz
WooT |
|
|
| Three 'O Three |
| Yeah baby! Hier sluit ik me 100% bij aan. |
|
|
| DjRV |
| quote: | Originally posted by Chicane
Dit heeft niks meer met herdenken te maken, maar meer met het verplichte. Net als naar de kerk gaan op zondag terwijl je niet geloof. De een noem het eer, ik noem het onzin.. jullie mening en mijn mening :D
En nu allemaal een stevige lebber en kus :D |
die keuze maak jezelf,je kan herdenken of je kan het als een verplichting zien. Zodra je het als een verplichting ziet is het inderdaad onzin |
|
|
|
|