return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: [1] 2 3 
muziekvolume op parties/concerten
View this Thread in Original format
tor8024
ik moet zeggen dat ik mij al vaker geërgerd heb aan het volume van de muziek op bepaalde aangelegenheden.. en neen, ik ben niet oud! :) ik begrijp gewoon het nut niet om de muziek loeihard te zetten.. vorige zondag was ik op Kneistival voor een optreden van Calibre (Belgische hard rock groep), en ik heb moeten weglopen omdat ik ten eerste koppijn kreeg, maar ook omdat het gewoon "noize" geworden was.. alles stond zo luid dat je geen instrumenten en vocalen meer kon onderscheiden, uitgezonderd de elektrische gitaren.. ik stond nochtans helemaal achteraan!
ook op bepaalde trance fuiven heb ik al iets dergelijks meegemaakt.. de bass stond zo hard dat je amper iets van de synths en andere elementen in de nummers kon horen.. dat vind ik behoorlijk onaangenaam, want tenslotte draait trance om veel meer dan de 4/4 kicks.. dat heeft mij al vaker belet om me echt te amuseren, want als ik naar een trance fuif ga is dat voor de rush die ik krijg bij bepaalde melodieën en sounds, en niet om de hele avond enkel 4/4 beats te horen!

wou ik gewoon even kwijt.. :o
Gladius
jup i agree. alsek hier liekes op heb staan kan ik meestal aan de intro al horen welk lieke da het het is; op al die evenementen duurt het meestal tot de melodie komt eer ik het door heb. het staat gewoon te hard om der iets van te make soms.
snap het ook ni goe waarom het ZOOO luid moet staan...
morja, no offence, mor als ge nr het gemiddelde illusion publiek ziet, die zijn tevreden als der ne goeien beat in komt (imo).

-Glad
CygnusX
Ik ga volledig met jullie 2 akkoord, ik kan ook niet ten volle genieten van de muziek als het te hard staat.

En wat Glad zei over het gemiddelde Illusion publiek kan ik ook beamen, telkens als de (harde) beat erbij kwam, dan begonnen ze pas te juichen en te dansen.
Gladius
mja en nog sterker, ik en een paar man rond mij stonde vrij veel te springen, en sommige mense rond ons keken zo van: wtf??
=<<
djcresto
ik vind toch dat de muziek goed luid moet staan. Als je een normale conversatie op de dansvloer kunt voeren vinnek da nie goe. Natuurlijk moet de bass niet alles overschaduwen en alle klanken moeten goed hoorbaar blijven. Maar bv Armin @ aib jongstlede vond ik te stil.
tor8024
quote:
Originally posted by djcresto
Maar bv Armin @ aib jongstlede vond ik te stil.

van volume vond ik het ok, maar de bass was toch ietsje te hard voor mij..
djcresto
quote:
Originally posted by tor8024
van volume vond ik het ok, maar de bass was toch ietsje te hard voor mij..

in het begin misschien, maar toen kwam er al storing op de linker box en toen hebben ze de muziek toch stiller gezet bij mijn weten. En ik denk dat het maar opgelost is bij het begin van mike zn set.
TatanaGirl
Ik vind persoonlijk dat te luide muziek op een evenement van welk soort dan ook, heel storend is. Eerst en vooral krijg je er echt hoofdpijn van en als je thuis komt fluiten je oren nog. Ik noem dat niet genieten van muziek. Ik vond de muziek van illusion at the beach net iets te hard, maar het had erger gekunnen.

Groetjes

TatanaGirl
Gladius
ik vond het te hard vorig weekend, het was eigenlijk de eerste keer dat ik der echt last van had, allé zeker als der zonen zwaaren beat aan te pas kwam...
toen ik wakker werd de volgende dag zaten mijn oren nog te fluiten (kan ni gezond zijn voor uw oren).
het hangt der ook vanaf hoe groot de ruimte is en waar ge u bevindt tov de boxen.

-Glad
Dj Thy
Het probleem ligt hem ni alleen in het volume, maar ook aan de klankkwaliteit, die in België 9 keer op de 10 ronduit slecht is.
Tegenwoordig komt het erop neer, duw er zoveel mogelijk bass door, en zoveel mogelijk hoge tonen en dat geheel zo luid mogelijk en voila ge hebt het.

En dat is niet alleen op evenementen zo, maar in de meeste clubs dat ik geweest ben is het soms nog erger. Gewoonlijk staan de limiters constant te werken (daar ze normaal enkel de allerluidste pieken moeten opvangen), wat de klank nog vermoeiender maakt om naar te luisteren. Ok, veel dj's hebben hier ook hun (slecht) steentje bijgedragen door constant in het rood (op hun mixer) te zitten.

Ik studeer nu voor geluidsingenieur, dus het is ook een beetje beroepsmisvorming (als ik daar al mag van spreken :D, ik moet toegeven dat als ik nu nog naar een concert/evenement/club ga, ik niet voor de ambiance ga, maar voor de klank te beluisteren). Maar ik vind het niet normaal dat er zoveel mensen nog akkoord blijven gaan met zo'n erbarmelijk geluid.

De Belgische wetgeving met betrekking tot geluidsnormen is niet zo simpel, maar meestal geldt een maximaal niveau van rond de 90 à 96 dB (hangt af van de plaatsing van het evenement enz). Aangezien ik al enkele fuiven/concerten op dat niveau heb moeten doen, kan ik zeggen dat dat veel aangenamer is. Als mensen redelijk luid spreken, kunde ze nog horen... So what? Ge moet tenminste geen gebarentaal meer kennen om iets te zeggen (of gewoon ja knikken als ge het ni verstaan hebt en ge der ni dom wil uitzien :D). Tja en als ge geen mensen wil horen, kunde best thuis blijven en een cdke opleggen he. De muziek hoort ge perfect op dat niveau, en ge hoort veel veel meer detail (aangezien uw oor anders reageert bij luide volumes, het klapt als het ware toe). En het belangrijkste is dan nog dat uw oren niet zo snel beschadigd worden (stel dat ge elke maand naar een fuif gaat waarvan uw oren twee dagen later nog van fluiten, begin dan al maar te sparen voor een hoorapparaat voor als ge 35-40 zijt).

Ik ga naar geen enkel evenement meer zonder mijn oordopjes (yup zelfs als ik dj). Als het echt te luid is gaan die er onvermijdelijk in, en dat maakt een wereld van verschil. Ik stel voor dat je dat eens probeert... Als ge goei oordopjes hebt (ik stel persoonlijk Etymotic voor) is er wel een nadeel aan verbonden... Ge zult meer detail horen, en meestal betekent dat dat ge dan maar pas zult beseffen hoe slecht het systeem is afgeregeld.

PS : een kleine (alhoewel, is wel wat moeite voor nodig) test die wij eens moeten doen hebben, om aan te tonen hoe bont ze het wel kunnen maken (verder in de avond wordt het volume meestal nog verhoogd). Ga eens naar een club vanaf het begin. Luister naar het geluidsniveau. Zet dan oordopjes in (of steek uw vingers in uw oren :) ) en neem die er uit als de avond al redelijk ver gevorderd is. Ik garandeer u dat ge schreeuwend zult buitenlopen.

CygnusX
Interessante informatie, DJ Thy.
Ik wil zo'n oordopjes wel eens proberen, waar kan ik ze zoal kopen?
Mister_Michel
quote:
Originally posted by CygnusX
Interessante informatie, DJ Thy.
Ik wil zo'n oordopjes wel eens proberen, waar kan ik ze zoal kopen?

Mijn ma heeft er een jaar geleden in den delhaize een paar gaan kopen omdat ik altijd wakker wordt van mijn broer die smorgens om 6 uur opstaat en de deur altijd dichtsmijt. Tzijn van die slechte bruine dingen da ni echt werken, maar als ge ze al in den delhaize kunt kopen dan zal het wel ni moeilijk zijn om aan een deftig paar te geraken zeker ;)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement