|
ordet 'schyrre'
|
View this Thread in Original format
| ScuL |
jag e med på en Holländskt forum om Sverige.
då hade vi liten diskussion om ordet schyrre.
ingen vet precis vad det betyder så kanske finns det nån som kan förklara det till mig :)
jag tycker att närmaste ordet som är likadant är schysst men kanske är det inte exakt detsamma..
förresten var den här film orsaken av diskussionen:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1687
(första länk) |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by ScuL
jag tycker att närmaste ordet som är likadant är schysst men kanske är det inte exakt detsamma..
|
hehe, finns det ett holländskt forum om Sverige? haha... e man populär där då? om man signar upp? Mouhaha
Schyrre e väl slang för schyst tror ja :)
det ska finnas tre stavningar för schyst
Juste e en annan, men den tredje vet ja inte riktigt nu :) sjyst kanske? |
|
|
| ScuL |
Det e bara för människor som är interessade i landet p.g.a. semester, skaffa privat hus/stuga, eller för de som vill flytta till Norren, osv. Det finns också en sånt forum på Tyska. :)
De har också en subforum om språket, vilket är interessant för mig självklart..
Om du har rätt Glorie (som jag tror du har :)), får jag posta ditt svar där? :) |
|
|
| Smekbar |
| det e slang för sjysst scul, som glorie sa... :) jag o mina polare använder det hela tiden... |
|
|
| AC. |
Så skulle jag villja påpeka hur fult och outbildat det ser ut med folk som använde "sms-språk" dvs inte skriver ut orden.
Tex
E == Är
d == Det
å == Och
Finns säkerligen ett antal flera ord man kan lägga till den listan...
Jag tycker om lite svenska där man använder sig av lite äldre fina ord och det gör inte alls om det blir lite byråkratsvenska över det hela.
Men så är jag ju konservatist också... |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Glorie
det ska finnas tre stavningar för schyst
|
fyra faktiskt ;)
just, juste, sjyst, schyst |
|
|
| TrancE_GyLLe |
andra förkortningar är:
k = OK
NP = no problem
Lr = eller
K, NP ser man ganska ofta på DC...
fan jag har nog blivit skadad av d.. skriver d istället för de/det i jobbansökningar å liknande.. fan d ä jobbit att ändra när man läser igenom det.. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Nyx
det enda riktiga är juste och det skrivs ibland som schysst eftersom det uttalas så.. |
de fyra jag nämnde är alla godkända i SAOL, stavningen med två "s" finns INTE med :) |
|
|
| Nyx |
| quote: | Originally posted by reveal
de fyra jag nämnde är alla godkända i SAOL, stavningen med två "s" finns INTE med :) |
jo, jag kollade upp det efter att jag skrev posten..men det tog 10 min innan sidan laddat klart så jag kunde ändra posten..sen hängde sig fönstret innan jag kunde spara ändringen..:whip: |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Nyx
jo, jag kollade upp det efter att jag skrev posten..men det tog 10 min innan sidan laddat klart så jag kunde ändra posten..sen hängde sig fönstret innan jag kunde spara ändringen..:whip: |
hehe ok :)
TA är slött som faen här också :whip: |
|
|
| lonne |
| quote: | Originally posted by AC.
Men så är jag ju konservatist också... |
Give it a rest ! Du befinner dig på ett internetforum. |
|
|
|
|