return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 4 
Citat (pg. 2)
View this Thread in Original format
Aendy
quote:
Originally posted by Liza
Om en forskare kommer till sin chef med en rapport om botemedel för en sjukdom, men hans rapport är full av språkfel. Ska man då ta rapporten på mindre allvar då?


Faktiskt, man kan börja ifrågasätta grejer utifrån det. En akademiskt skolad människa kan och ska strukturera och formulera sina uppgifter på ett korrekt sätt. Det är därför det finns fackuttryck och yrkesanknutna termer, för att det inte ska bli missförstånd när man förklarar och tolkar forskningsdata.
Liza
quote:
Originally posted by Aendy
Faktiskt, man kan börja ifrågasätta grejer utifrån det. En akademiskt skolad människa kan och ska strukturera och formulera sina uppgifter på ett korrekt sätt. Det är därför det finns fackuttryck och yrkesanknutna termer, för att det inte ska bli missförstånd när man förklarar och tolkar forskningsdata.


Forskaren ifråga kanske inte har gått utbildning för detta eller är dyslektiker. Eller är kanske tankspridd språkligt rent allmänt.

Låter du bli att ta honom på allvar pga detta?
mindshooter
Liza: Du vänder hela tiden på den ungefär som att endast kvinnor är feminister...det finns som jag sa förut olika grad av feminism och det enda du behöver tycka är att kvinnor och män ska vara lika värda (detta gör både mig och dbl här till feminister av en lättare grad)...menar du då att de bimbos som du talar om inte tycker att vi är lika värda?

dbl: Varför tror du att tjocka kvinnor är det finaste som finns i typ sydamerika medans det är tvärtom här?

Det handlar om att en standard sätts upp...alla är med och trycker på gränserna på denna standard. Skyltdockor och H&M reklamerna är två faktorer. Vi blir hela tiden ipumpade vad som är snyggt och vad som inte är snyggt. Tjocka tjejer blir rådda att banta, för att se bra ut. Men vad är snyggt och vad är inte snyggt? Jo, det vi tycker är snyggt är det vi fått lära oss är snyggt från födseln, av media. Många feminister rasar mot att den standarden som sätts upp är alldeles för skev, med tanke på att man får editera mycket reklam i datorn för att modellerna ska se smala ut så förstår man att något är fel. Skulle det inte vara softare om man vände på tränden och hade både tjocka och smala modeller? Först skulle säkert skitmånga då tycka att det var skabbigt med en tjockis på reklamen (själv skulle jag tycka det var hur coolt som hellst) men succesivt så skulle man nog vänja sig. Och vem vet, en vacker dag kan en kvinna se ut hur som hellst och bara bli accepterad.

Varför tror du inte att männen måste springa till pressen när det är en karl på reklamen? Jo, för att vi män har aldrig varit den förtrykta delen i samhället, vita mannen har alltid stått högst upp i näringskedjan, över kvinnor och svarta. Kvinnor lever än i dag i ett samhälle av orätvisa.

Jämför det såhär. Säg att du är en stackars mullig tjej som blir mobbad i skolan. En vacker dag tar du mod till dig och går upp till rektorn och får eleverna som mobbat dig en riktig utskällning.
Skulle du tycka att detta argument var bra från mobbarnas vinkel:
"Jamen jag skulle inte ta illa upp om hon sa detta till mig"

vet inte om det var ett dåligt exempel men min poäng är att det skadar mycket mer att slå på en som ligger under redan, än vad det skadar någon som ligger över att bli slagen underifrån. Vi tar inte åt oss av reklam på killar för vi har mycket mindre press på os hur vi ska se ut, även om det finns där
quilly
Hehehe.. tyckte de ligger mkt i Mr sipowitz post, stämmer nog på många håll.

Kan man vända på det??
Jag älskar SEX
Gillar att köra min bil
Beroende av trance..
etc

betyder det att jag är bra på ovanstående?? :p
JayBee
quote:
Originally posted by quilly
Hehehe.. tyckte de ligger mkt i Mr sipowitz post, stämmer nog på många håll.

Kan man vända på det??
Jag älskar SEX
Gillar att köra min bil
Beroende av trance..
etc

betyder det att jag är bra på ovanstående?? :p

det kanske är så att iomed att du tycker om det så mycket så gör du det ofta och iomed att du gör det ofta så blir du bättre på det :)
Aendy
quote:
Originally posted by Liza
Forskaren ifråga kanske inte har gått utbildning för detta eller är dyslektiker. Eller är kanske tankspridd språkligt rent allmänt.

Låter du bli att ta honom på allvar pga detta?


Du talar om hobbyforskare eller vad för forskare har ingen utbildning som inkluderar facktermer?

Det handlade inte om att låta bli att ta honom på allvar utan "Ska man då ta rapporten på mindre allvar då?". Och jag ansåg att man hade anledning att ta den på mindre allvar. Om jag som kollega hade fått en rapport och inte klara av att återskapa forskningen för att jag inte förstod allt som fanns i rapporten hade jag nog tagit en allvarlig funderare på om jag verkligen ska lägga ned tid på den rapporten.
Aendy
quote:
Originally posted by quilly
Hehehe.. tyckte de ligger mkt i Mr sipowitz post, stämmer nog på många håll.

Kan man vända på det??
Jag älskar SEX
Gillar att köra min bil
Beroende av trance..
etc

betyder det att jag är bra på ovanstående?? :p


Jag gillar samma saker och har dessutom svar på frågorna

Sex har jag alldeles för sällan för att ens ha en chans att bli bra på det.
Jag kör bil ofta och gärna men mitt krockregister visar entydigt att jag inte är någon superförare.
Jag gillade trance först, lärde mig dansa sen. Från början var det mest jämfotahopp som inte träffade ett enda taktslag.
St_Andrew
Feminist är i min mening ett förstört ord. Nästan alla feminister (som jag träffat, vilket inte är överdrivet många så jag kan ha en skev bild såklart...) är som artikeln säger, fula och ganska misslyckade. Nästan alla feminister kämpar oxå enbart för kvinnornas sak och många ggr går det helt klart till överdrift! En tjej som vill ha gämstäldhet borde börja ta för sig mer istället för att klaga över hm modeller!
Aendy
quote:
Originally posted by St_Andrew
Feminist är i min mening ett förstört ord. Nästan alla feminister (som jag träffat, vilket inte är överdrivet många så jag kan ha en skev bild såklart...) är som artikeln säger, fula och ganska misslyckade. Nästan alla feminister kämpar oxå enbart för kvinnornas sak och många ggr går det helt klart till överdrift! En tjej som vill ha gämstäldhet borde börja ta för sig mer istället för att klaga över hm modeller!


WTF... jag är feminist!
mindshooter
quote:
Originally posted by Aendy
WTF... jag är feminist!


jag me, jag tycker den stora frågan är vem här inne som INTE är feminist...jag skulle gärna höra den personens argument för att vi inte ska vara jämställda...

om det nu är så att alla här inne är feminister...hur kan ni sitta och säga att vi är fula?

bara för att det finns ett ansikte utåt från extrema feminister som eventuellt är fula, så behöver inte alla vara det... så är det med allt... folk tittar bara på små neonbarn med nappar i mun som knarkat ner sig, sen skriver dom i tidningarna att alla som går på "rave" beter sig så...

sitt inte o klaga på att folk drar er över en kant som "ravare" när ni är lika jävliga kålsupare själva ;)

Liza
quote:
Originally posted by mindshooter
Liza: Du vänder hela tiden på den ungefär som att endast kvinnor är feminister...det finns som jag sa förut olika grad av feminism och det enda du behöver tycka är att kvinnor och män ska vara lika värda (detta gör både mig och dbl här till feminister av en lättare grad)...menar du då att de bimbos som du talar om inte tycker att vi är lika värda?

I detta fallet tänker vi kanske oss att feminister här är dessa feminister som just protesterar lite mer högljutt och oftare talar om att krossa "manssamhället" osv.
Jag är också feminist typ, jag är starkt för jämställdhet osv.
Men jag förstår vad förste skribenten antagligen menade med "feminister" och har utgått ifrån detta. Definitionen på feminister är dock som du säger kanske något helt annat men detta är kanske egentligen inte intressant.
St_Andrew
quote:
Originally posted by mindshooter
jag me, jag tycker den stora frågan är vem här inne som INTE är feminist...jag skulle gärna höra den personens argument för att vi inte ska vara jämställda...

om det nu är så att alla här inne är feminister...hur kan ni sitta och säga att vi är fula?


Jag ser mig inte som en feminist, mer som en person för jämlikhet! feminist, kolla på ordet bara hur jämställt e det? Om man slår upp det i svenska akademins ordbok så står det "rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen". ett ord som stog för jämlikhet mellan alla raser/kön vore bättre. Kan tyckas att jag hakar upp mig på småsaker nu men jag tycker inte att feminist är ett ord som står för jämlikhet. Självklart är det viktigt att kvinnorna får det jämstält men dels finns det andra grupper som inte har det jämstält och sen tror jag inte att feministers sätt att hantera problemet är det rätta, även fast dom (?) uppenbarligen kommit en bra bit på vägen.

I våras gjorde jag och fyra till ett projektarbete om jämstälda löner. Vi kanske inte behöver ha 200% rätt men det vi kom fram till var att äldre kvinnor har helt klart sämre utbildningar än äldre män, vilket drar ner meddellönen mkt (ännu mer eftersom många chefer tillhör denna generation). Den andra anledningen var helt enkelt att tjejer inte tar för sig tillräckligt och därför har svårare o få chefsjobb samt att många av dom är helt klart sämre än männen på att förhandla om löner!
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 
Privacy Statement