return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 
[utrustning] behöver hjälp
View this Thread in Original format
ScuL
äntligen har jag bestämt mig att skaffa en riktigt utrustning..
behöver bara liten hjälp med vad jag ska välja.

jag har inte otroligt mycket pengar men vill inte heller skaffa en super billigt utrustning :) asså nånting imellan.

angående mixern trodde jag den här var bäst för mig: (pga effekter).
Behringer DJX700 (€ 265,-) :)

quote:
The PRO MIXER DJX700 is a professional 5-channel DJ mixer with such great features to instantly ingrain itself on the short list of must-have industry standards.

Start with our high-grade 45-mm ULTRAGLIDE faders. The faders are, after all, the heart and soul of each mixer. With their 500,000 cycles life expectancy, they outperform standard faders more than twenty-fold. VCA (Voltage Controlled Amplifier) technology goes hand in hand with our faders—audio signal does not run directly through them; instead, the faders only provide a control voltage to the VCAs. The advantage: practically no audio noise caused by mechanical wear.

Your crowd will be astounded by the 47 breathtaking digital effect presets in 24-bit quality: delay, reverb, flanger, filter, panner, ultrabass, exciter, Vinylizer, voice changer and more. Your audience will be astounded, but they’ll never have to know your secret.

Matching tracks is an art in itself. It takes countless nights of practice before you can truly say you have it under your belt. With our intelligent BPM counter, we take a lot of the guesswork out. Features like SYNC LOCK and BEAT ASSIST help you seamlessly align two tracks without having to rely solely on your ears.

We also give you our awesome XPQ 3D surround function. It widens the stereo image and adds life and transparency to your sound—it’s a great way to put a unique finishing touch to your sound and make it feel bigger and wider.

You work either with CDs or vinyl—sometimes both—and they all induce their own noise into the mix. The last thing you want is to pile even more mixer-originated noise on top of that. That’s why all of our DJ mixers incorporate the improved ULN (Ultra Low-Noise) preamps: what comes in comes out, with nothing added. So you get maximum headroom, minimal noise and ultra-transparent sound.


Angående vinylspelare + element har jag ingen aning..
Letar efter något mellan 150 och 300€ styck..
Kan faktiskt inte skaffa Technics av € 500 .. Jag tror Numark är en bra val.. Vad tycker ni?
DJ_Laszlo
Effekterna på den mixern ska uppenbarligen suga elefantballe...för övrigt så ska det vara en bra mixer för pengarna de kostar...

EDIT:

Två andra trådar om mixerbordet:

http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=137152

http://www.tranceaddict.com/forums...threadid=128574
zamson
Om du inte har råd med Techs.. så kör på Numark TT-200
ScuL
vad är det storsta skillnad mellan den TT-200 och TT-1650?
staz
vad bör man skaffa för mixerbord om man är n00b o vill lära sig? nåt i låg prisklass dvs, men fortfarande har de mest grundläggande/viktigaste funktionerna..

är ngt av detta nåt att ha?
http://www2.blocket.se/view/1722221.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/1707207.htm?l=0&c=1&city=0
DJ_Laszlo
Vad gäller den senare av de två annonserna borde du definitivt hålla dig borta från skivspelarna. Gemini suger på det mesta, och av priset att döma är de också remdrivna. Ska du köpa remdrivna skivspelare kan du lika gärna ge pengarna till rädda barnen (läs: mig).

Angående mixern i den första annonsen kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig varken sett eller testat mixern.

En nybörjarmixer jag skulle rekommendera är Behringers DJX-700. (Ripoff, rätt upp och ner, av Pioneers DJM-600). Här hemma kostar mixern 3000 spänn, men du borde kunan få den för ungefär halva priset i Tyskland. Effekterna på mixern suger, men i övrigt ska mixern vara jävligt prisvärd (säger de som testat). Dessutom får du det på köpet, att när du väl kommer ut på riktiga klubbar (vilket du förhoppningsvis gör) så kommer du inte stå där som ett frågetecken när du har en DJM-600 framför dig. Till utförandet är de näst intill identiska, och 99 av 100 klubbar kör med DJM-600.

EDIT: oj, såg nu att du bara frågade efter mixern. Nu ansträngde jag mig och skrev så jätte mycket att jag låter det stå kvar ;)
ScuL
quote:
Originally posted by staz
vad bör man skaffa för mixerbord om man är n00b o vill lära sig? nåt i låg prisklass dvs, men fortfarande har de mest grundläggande/viktigaste funktionerna..

är ngt av detta nåt att ha?
http://www2.blocket.se/view/1722221.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/1707207.htm?l=0&c=1&city=0



tack för tippsan men jag bor inte i sverige tyvärr ;)
hehe

måste säga att jag är inte 100% n00b. har spinnat (asså försökt) med cd och vinyl tidigare. och jag mixar fortfarande med datoren; jag vet att det är helt annorlunda men ändå.

jag vet också att jag skulle peka ut något i lågprisklassan, men de blir för mesten nästan värdslöst snart.. om jag skaffar något dyrare har jag bra kvalitet och behåller det sin värd om jag vill bli av med det. ;)

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Vad gäller den senare av de två annonserna borde du definitivt hålla dig borta från skivspelarna. Gemini suger på det mesta, och av priset att döma är de också remdrivna. Ska du köpa remdrivna skivspelare kan du lika gärna ge pengarna till rädda barnen (läs: mig).


jag har hört inte så mycket bra om Gemini , asså jag tror att jag borde undvika de iaf :D .. detsamma gäller för remdrivna skivspelare.. directdrive är mycket bättre. :)

quote:

EDIT: oj, såg nu att du bara frågade efter mixern. Nu ansträngde jag mig och skrev så jätte mycket att jag låter det stå kvar ;)


inte bara efter mixern, fler kommentar är väldigt välkommen, tack för det! ;)
staz
lol jag syftade inte på dig som n00b, syftade på mig själv :), bara passade på att slänga in min fråga här, för den var relaterad till topicen :)
ScuL
quote:
Originally posted by staz
lol jag syftade inte på dig som n00b, syftade på mig själv :), bara passade på att slänga in min fråga här, för den var relaterad till topicen :)


ah .. lol... :D det e lugnt.
jag trodde att du skrev det som råd, inte som en fråga :) mitt fel.. ahja.
Connector
kan rekomendera Numark TT200. Har de själv. Riktigt bra vinylspelare för pengarna. Väldigt prisvärda! Och sen är de snygga med :)





:)

DJ_Laszlo
Jävla nisse, gå och lägg dig, klockan är fyra på morgonen :tongue3 :D

Vad gav du för spelarna? Fungerar de fortfarande felfritt? Du har väl haft de i några år nu, om jag inte missminner mig...eller det kanske var ett par andra?
Connector
Är förkyld så jag kan inte sova. Sitter och dricker red bull och myser framför datorn... mmmm :)

Jag har haft spelarna i 2 år (eller var det 2.5 år...?) nu. Funkar fortfarande prima fastän jag spillde en halv liter mjölk på den ena spelaren :D Gav 4 lökar/st. Sen passade de på att gå ner i pris de jävlarna! Grrr!
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement