return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
Tripje naar New York
View this Thread in Original format
jp
Ik haat vliegen, maar omdat m'n vriendin in New York woont zat er uiteindelijk niets anders op dan m'n principes opzij te zetten. Aangezien Paul van Dyk 14 november in de Roxy zou draaien was het dubbel zo aantrekkelijk om dan maar een vliegticket te kopen en te ontdekken hoe het (club)leven in de Big Apple echt in elkaar steekt.

Woensdag 12 november stond de 747-400 van KLM klaar, en tot mijn grote verrassing nog business class ook. Wat een luxe! Het vliegtuig was stampvol, maar in het bovendek van de Boeing was een zee van ruimte. Het eten was heerlijk, de vodka nog meer :D

Na een zeer zachte landing op JFK, waar een overmacht aan security en erg achterdochtig douanepersoneel mijn ervaringen met Duitse politie tot lachertjes reduceerden, stond Brianna glimlachend al op me te wachten. Liefde op lange afstand kan heel mooi zijn...

De rit naar Astoria (Queens) was een aardige ervaring. De wegen zitten vol kuilen en Amerikanen kunnen dus niet rijden. Nog erger als in Parijs zitten alle auto's vol deuken, en lijkt niemand zich aan de regels te houden. De files vallen overigens mee, iedereen lijkt in te zien dat de metro veel sneller is.

Mijn eerste indruk is niet erg positief. Zelfs in een goede buurt als Queens ligt er overal afval op de straat, ziet alles er grijs en ongezellig uit, en veel huizen zijn nogal vervallen. Maar goed, hier betaalt men ook bijna geen belasting dus de gemeente heeft weinig geld te besteden.

Donderdag besloten we de hele touristische tour in een dag te doen: Times Square, Ground Zero, Central Park, Chinatown, Little Italy, 5th Avenue, Grand Central Station, Chrysler Building en Empire State Building. Tegen de tijd dat we die bezochten was het al donker dus verwachten we een magisch uitzicht. En dat was het zeker! Helaas stond er een wind van 90km/h, dus konden we alleen via de ramen van de verlichte stad genieten. Desondanks een onvergetelijke ervaring.

Wat me gelijk opviel in de stad is de mentaliteit van de New Yorkers. Ze zijn opvallend vriendelijk en zijn graag bereid je te helpen als je de juiste metro zoekt. In de gewone winkels erg onvriendelijk, terwijl men in speciaalzaken juist erg opdringerig en slijmerig doet vanwege de commissie. Het is even wennen. Ook eten is een aparte ervaring: bij de Burger King moet je je eigen drinken inschenken (en gratis bijvullen), in het Mexicaanse restaurant waar we eten was de portie zo groot dat je wel snel leert geen voorgerecht meer te bestellen. Niet de 15% fooi vergeten natuurlijk!

Prijzen vallen over het algemeen erg mee, eigenlijk op Nederlands niveau. Een metrokaartje voor 7 dagen kost overigens maar 21 dollar. De Duane Reade shops zijn fantastisch. Het zijn net DA drogisten, maar dan veel uitgebreider. En 24 uur open. Supermarkten zijn er eigenlijk weinig, behalve zeer grote hypermarks in de industriegebieden. Vooral de deli-shops zijn populair. Het is waar, Amerikanen eten veel te zoet en ongezond. Gelukkig is er overal Heineken en Amstel-light te koop ;)

Vrijdag 14 november is het zover. Paul van Dyk in de Roxy. Na een dagje chillen en bezoek aan de Village, een hele leuke wijk met allerlei grappige winkeltjes en restaurants nemen we een taxi (goedkoop en een hele beleving) naar de grootste club van New York. Buiten staat een rij van -ik overdrijf niet- 250 meter met ik schat 2500 man. En aan de andere kant van de straat staan nog eens 500 man zonder kaartje. Naar wat ik achteraf hoorde stonden sommige mensen 3 uur in de rij, wat de New Yorkers grappig genoeg 'online' noemen.

Om de hoek hebben we afgesproken met Roberta van Mute Records, met wie wij en nog wat anderen langs de rij naar binnen lopen. En ook langs de controles, die geen pretje zijn. Grote securitygorilla's schreeuwen tegen iedereen die iets doen wat hun niet zint. Vergeleken met hun is Rep's in Nederland maar een stelletje watjes.
Dankzij een all access photopass had ik de gelegenheid om als een van de weinigen een beetje in de buurt van PvD te komen, die beschermd werd als de president van Amerika.

De Roxy is een club voor ongeveer 4000 man. Het gebouw, een oude industriehal wordt ook als rollerskate baan gebruikt. Veel ruimte dus. De dansvloer was desondanks propvol. De temperatuur liep al snel op naar zo'n 45 graden. Toch viel het klimaat binnen uiteindelijk mee, omdat er niet gerookt mag worden. Wat een verademing, dat moeten ze in Nederland gelijk invoeren. Na een nacht feesten ruiken je kleren gewoonweg lekker, en je lijkt meer energie over te hebben omdat je geen zin hebt in de kou te gaan lopen paffen.

De 6 uur lange set van PvD zal ik omschrijven als beestachtig. Geen poging omdat dat album maar weer eens door je strot te drukken, maar een zeer goed doordachte flow van trance naar techno, vervolgens uk hardhouse en afsluiten met wat rustigere hands-up tracks. Een beetje zoals Vandit Nights maar dan met wat minder houseclassics.

De clubscene in New York is 30-40% Koreanen en andere Aziaten. Niet alleen bij PvD maar ook in Arc zag ik ze ook. Trance is zeer populair bij deze bevolkingsgroep, Afro-Amerikanen zie je er bijna niet. Blijkbaar hebben ze een goede smaak qua muziek. Helaas zien ze er allemaal het zelfde uit qua kleding en uiterlijk. Als je met iemand een gesprek hebt, vind je ze nooit meer terug...

De NY-TA's zijn allemaal buitengewoon aardig en echte liefhebbers van trance. Een paar kwam ik er zaterdag nog tegen in Arc, waar John OO Flemming draaide. De roommate van Brianna is promoter zodat we ook daar gratis naar binnen konden. Voor een uurtje maar (5:30hr) omdat we teveel van het witte goud gesnoept hadden. Arc is veel kleiner en een beetje underground qua opzet. Net als in Roxy met een Phazer geluidsysteem dat snoeihard staat maar toch loepzuiver blijft.

Drugs. Ja, ook in New York. XTC (E), ketamine (K), methamphetamine (Crystal Meth) en coke (blow) zijn zeer populair. 20 dollar voor een pil, en het is vaak nog troep ook, dus wordt er heerlijk geexperimenterd met hoestsiroop en anti-grieppillen etc. Lang leve ons eigen drugsbeleid...

Al met al heeft deze stad net als elke andere z'n voor en nadelen. Ik ben blij als ik weer naar huis ga, maar zal het hier stiekem toch wel missen. Na 3 dagen begon ik eindelijk te wennen aan het leven hier. Omdat je niet in een hotel zit maar in een huis in een normale woonwijk krijg je een goed beeld van het leven in een stad als deze.
Woensdag ga ik weer naar huis, en dan duurt het tot Vandit Night en Innercity voordat ik zowel PvD en Brianna weer zie....



Times Square



Uitzicht vanaf Empire State Building



Times Square by night



Tiesto CD's bij Virgin Megastore



Brianna duikt in het menu



Ground Zero zuidkant



Ground Zero noordkant



Plakette op brandweerkazerne



Wall Street



Zuidelijk Manhattan vanaf de pier



Fantastische brandweerwagens!



Radio City Music Hall



Taxi's Taxi's Taxi's



St. Patrick Cathedrale



Brianna's woning (1e verdieping)



PvD vanaf de dj booth



Uitzinnige clubbers



3 multicolor lasers



PvD bewerkt de knoppen

Mocht ik nog wat meemaken of interessante pics hebben dan zal ik ze zeker toevoegen :)
arj1o1
leuk report JP
new york is vet :cool: ben er zelf 2 jaar geleden ook geweest
SnuggLe
Ik ben zooooooooooo jaloers. Ik wil altijd nog heel heel heel graag naar Amerika, maar het is er nog nooit van gekomen (geld etc). Damn, ziet er echt stoer uit die foto's (nieuwe camera btw??).

Cool dat het leuk en gezellig was bij Brianna, wanneer komt ze weer naar NL feesten? IC dus? Was wel lachen op Awakenings Festival.

Greetz,
SnuggLe
-TAIS-
Weet je hoe jaloers ik word als ik die fotos van New York zie?? Echt wel vet om te zien!!

Cool dat je het allemaal zo geregeld hebt, idd wel handig dat je zo overal naar binnen kan lopen (bij wijze van spreke). Heel relaxed!
basvh
heel vet reportje. + mooie fotos.

maareuh las ik dit nou goed......

quote:
vervolgens uk hardhouse


wist niet dat PVD dat draaide. Weer wat geleerd dus.
MaGiK54
Strakke foto's hoor, reportje ook weer top :)
TranceFool
ziet er idd heel erg vet uit he! leuk reportje ook :)
Dj Lex
Gaaf report zeg. En net als Snuggle lijkt Amerika me zo gaaf om eens naar toe te gaan
MennoB
Gaaf report, ik zou zo naar New York willen vliegen :D
total woot
Mooi reportje idd! Ben n paar jaar geleden ook geweest, en nu ik die foto's zie begrijp ik ook weer waarom ik daar niet weg wilde :D

Valhalla
awesome dude , geniet dervan
Blik
Erg mooie foto's, ben al 2 keer in Amerika geweest (Florida, Rocky Mountains en de staat Washington, dus niet de stad) maar ben nog niet in New York geweest. Lijkt me ook vet om mee te maken

Alle verhalen over Amerika zijn wel herkenbaar, drugshonden bij aankomst. Enorme supermarkten in de buitenwijken, soort Praxis, Karwei, Albert Heijn, V&D, Dixons in 1 winkel. Mooi om te zien
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement