return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 4 
Svenska vs Engelska (pg. 2)
View this Thread in Original format
Glorie
quote:
Originally posted by ScuL
jenny du borde vara mer uppmärksam när du är i Holland igen....


ursäkta, var exakt kom jag in i bilden där? :) :rolleyes: nog vet jag att engelska ord är de ord som i störst utsträckning anammas i västeuropeeiska länder? jag är inte dum.

quote:
Originally posted by dbl
och det du sa glorie om att det e tråkigt om svenska försvinner flr att man inte kommer att kunna läsa dem historiska sakerna så stämmer det ju inte alls för jag e 100% säker att det alltid är någon som kommer kunna språket.. finns alltid proffesorer för allt o dem kommer med all säkerhet att översätta det hela.


jag skrev visserligen i mitt inlägg:

quote:
Originally posted by Glorie
Iofs tror jag väl att det alltid kommer finnas någon eller några expert-språkforskare.. men ändå.
St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
hmm, näää.. tycker jag inte?


varför inte då. hmm jag motiverade kanske inte heller så mkt... men:

alla läser samma språk gör att alla kan röra sig fritt och bo o så vart dom vill.
invandrare kommer få det lättare (är ju iof samma som ovan :p)

ahhh typ att allt blir enklare helt enkelt.


quote:
i och för sig... men de personer som inte är bra på engelska, som har väldiga problem med det.. ska de uteslutas ur det svenska utbildningsväsendet på grund av att man bara kör med engelska i skolan då? Ganska elakt att det blir en slags instans där bara vissa platsar?

asså jag kan inte säga att jag var överdrivet bra på engelska innan jag börja läsa skolan på engelska, nu däremot a jag mkt bättre, mkt tack vare det. vill man så kan man. mer stödundervisning för dom som har svårt i engelska kanske? plus att dom flesta som läser på universitet har inga större problem med engelska... därmed inte sagt att ingen har...

quote:
eller du tycker kanske man skall börja undervisa redan från åk 1 i engelska? :) då blir ju nationen tvåspråkig från början.. så då kan man ju köra engelska hela vägen

jupp, tycker jag låter som en bra idé ;)
Glorie
quote:
Originally posted by St_Andrew
ahhh typ att allt blir enklare helt enkelt.


varför sträva efter att alla i hela världen ska snacka samma språk?
helt annan diskussion det också, som jag inte orkar gå in på nu, eftersom jag har en teeeentaaa att skriva.. men fastnar ständigt på forumet.. ack.. illa :D

quote:
plus att dom flesta som läser på universitet har inga större problem med engelska... därmed inte sagt att ingen har...


hmmm.... jag har iofs bara läst på universitet i tre år...Långt ifrån de flesta har lätt för engelska i dagsläget..(av de jag mött) men det har ju som sagt att göra med hur mycket man kunde innan etc. Om jag ser till mig själv.. låg jag på topp i gymnasiet (A, B och C-kursen) I dag har jag snarare problem med engelsk litteratur.. inte all förstås.. men viss. Ändå vet jag att jag har det rejält förspänt, eftersom jag kunde rätt bra eng. innan jag började på U. Har flera klasskompisar som fortfarande har ett språkbruk (i engelska) som en femtonåring.

Inför man engelskundervisning från det att man är sju år som du tycker, blir det väl annorlunda med kunskapen i engelska när ungjärparna kommer till universitetet.. Så när alla äldre personer som inte fått engelskan från barnsben gått ur tiden, så blir det givetvis naturligt och inte mindre svårt med engelsk undervisning.

fast nu spårade jag iofs åter igen ur mot en helt annan fråga...
Pjox
Jag tycker det skulle vra bra om alla barn fick lära sig svenska i 1an. Eftersom man mer och mer kommer i kontackt mer folk från andra länfer är det bra och lära sig engelska från början.
Men jag tycker ändå att man borde bevara svenska språket lite granna. Jo visst det är bra att men kan välja om man vill gå en utbildning på engelska eller svenska, som sackt bra o kunna svenska men jag tycker det börjar bli lite väl när vissa, som bara är i sverigt, bor i sverige jobbar/pluggar i sverigt glömmer ort svenska ord och slänger in engelska ord hela halva tiden.
Visst ibland ger dom engelska orden en bättre förklaing på vad man känner eller menar men jag tycker det låter töntigt när alla små slippsnisar kutar omkring me sina puttsade skor och avänder så många engelska ord, sånna ord som redan finns på svenska och används på svenska.
Låter i och för sig ganska töntigt när vanliga dödliga byter ut svenska ord bara för att.. låta heftigare?

Jaja är väl upp till var och än va hur dom vill snacka
St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
varför sträva efter att alla i hela världen ska snacka samma språk?
helt annan diskussion det också, som jag inte orkar gå in på nu, eftersom jag har en teeeentaaa att skriva.. men fastnar ständigt på forumet.. ack.. illa :D


haha känner igen problemet (med plugg och forum dvs).

men altså varför sträva för att alal i världen ska prata olika språk? om det nu e mkt enklare om alla har samma?

quote:
hmmm.... jag har iofs bara läst på universitet i tre år...Långt ifrån de flesta har lätt för engelska i dagsläget..(av de jag mött) men det har ju som sagt att göra med hur mycket man kunde innan etc. Inför man engelskundervisning från det att man är sju år som du tycker, blir det väl annorlunda med kunskapen i engelska när ungjärparna kommer till universitetet.. Så när alla äldre personer som inte fått engelskan från barnsben gått ur tiden, så blir det givetvis naturligt och inte mindre svårt med engelsk undervisning.

fast nu spårade jag iofs åter igen ur mot en helt annan fråga...


sa aldrig att alla har lätt, sa bara att få har stora problem med engelska... har iof aldrig gått på universitet men jag kan ju säga från erfarenhet från gymnasie att alla som tänkt läsa vidare skulle klara det utan större problem..

du ser själv vad allt skulle lösa sig om alla läste engelska från ettan ;)
MojjMojj
Bra med låneord tycker jag, gillar engelska och det är väll "i mina ögon" lika viktigt att kunna som svenska, för svenskarna då ;)

Tycker man kan skippa att kalla mellanöster-brytningar för Ghetto-svenska.... tycker man kan helt enkelt säga att om man pratar med brytning så kan man inte prata svenska... dialekter är en annan sak. :)
Pjox
quote:
Originally posted by MojjMojj
tycker man kan helt enkelt säga att om man pratar med brytning så kan man inte prata svenska...


Så jag kan inte engelska eftersom jag bryter lite på svenska?
St_Andrew
quote:
Originally posted by MojjMojj
tycker man kan helt enkelt säga att om man pratar med brytning så kan man inte prata svenska... dialekter är en annan sak. :)


det där var nog det dummaste jag hört på länge.
Glorie
quote:
Originally posted by St_Andrew
men jag kan ju säga från erfarenhet från gymnasie att alla som tänkt läsa vidare skulle klara det utan större problem..


hmmm, läs min post igen. jag la till min personliga erfarenhet.

bara så du vet (så det inte kommer som en kalldusch för dig, när du kommer upp till universitet) så är det skillnad på engelsk litteratur för gymnasiet och engelsk litteratur för universitet/högskola. (jag själv t.ex. som trodde jag var duktig i engelska, hade/har inte allt för lätt med tunga tegelstenar på engelska :p)

parantes->> (sen är det ju även så att gymnasister idag är klart bättre på engelska än vad yngre människor var 1993. Och gymnasister anno 2013 kommer sannolikt va bättre på engelska än gymnasister 2003. det e den utvecklingen vi går till mötes..)

aja, nu ska jag verkligen stänga ner :p
ScuL
quote:
Originally posted by Pjox
Jag tycker det skulle vra bra om alla barn fick lära sig svenska i 1an.


Jag fick Engelska redan på grundskolan :)
(då var jag 9/10 år gammal)

I första klassan av gymnasiet (ålder 11/12) får man tre språk i Holland: Holländska, Engelska och Franska.
I andra klassan av gymnasiet (ålder 12/13) får man fyra språk (!)
eftersom Tyska kommer till.
Efter tredje klassan (ålder 16) får man välja vilka språk man vill ha kvar. Åtminstone Holländska + Engelska och då kan man välja ut Latin/Grekiska, Tyska, Franska eller Spanska.

Pjox
quote:
Originally posted by ScuL
Jag fick Engelska redan på grundskolan :)
(då var jag 9/10 år gammal)

I första klassan av gymnasiet (ålder 11/12) får man tre språk i Holland: Holländska, Engelska och Franska.
I andra klassan av gymnasiet (ålder 12/13) får man fyra språk (!)
eftersom Tyska kommer till.
Efter tredje klassan (ålder 16) får man välja vilka språk man vill ha kvar. Åtminstone Holländska + Engelska och då kan man välja ut Latin/Grekiska, Tyska, Franska eller Spanska.


Jag fick väl börja lära mig engesla i 3an.. Alstå när jag va 8-9 år fast vissa börar med det när dom är 6-7 år, när dom börjar 1an alltså :)

Tror att vi i sverige läser 3 språk (eller alla som läser b-språk)börjar med det när dom är 12-13 år.. Fast fler språk läser man väl inte? Eller vissa kanske gör det i gymnasiet?
St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
bara så du vet (så det inte kommer som en kalldusch för dig, när du kommer upp till universitet) så är det skillnad på engelsk litteratur för gymnasiet och engelsk litteratur för universitet/högskola. (jag själv t.ex. som trodde jag var duktig i engelska, hade/har inte allt för lätt med tunga tegelstenar på engelska :p)


jo det är iof sant, men det som oxå är sant att dom böcker som är på svenska på högskola inte heller använder ett så enkelt språk.. lånade min halvfarsas läkarböcker en gång till en biologi uppgift... han hade både på svenska och på engelska, kan ju inte säga att jag förstod mer av det som stod på svenska, snarare tvärtom... bara för att det e på svenska betyder det ju inte (iaf inte i mitt fall) att man förstår allt.

quote:
parantes->> (sen är det ju även så att gymnasister idag är klart bättre på engelska än vad yngre människor var 1993. Och gymnasister anno 2013 kommer sannolikt va bättre på engelska än gymnasister 2003. det e den utvecklingen vi går till mötes..)


jupp, och jag ser detta som en bra utveckling och hoppas det fortsätter länge till så att engelska blir en naturlig del av oss, typ =)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 
Privacy Statement