Svenska vs Engelska (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
Pjox |
quote: |
jupp, och jag ser detta som en bra utveckling och hoppas det forts�tter l�nge till s� att engelska blir en naturlig del av oss, typ =) |
Det vore kanske bra om engelskan skulle bli som ett andra spr�k.. men d� andra och inte att det skulle ta �ver svenskan... �r i alla fall vad jag tycker :) |
|
|
ScuL |
quote: | Originally posted by Pjox
Det vore kanske bra om engelskan skulle bli som ett andra spr�k.. men d� andra och inte att det skulle ta �ver svenskan... �r i alla fall vad jag tycker :) |
jag h�ller med dig :) |
|
|
reveal |
quote: | Originally posted by Glorie
Svenskan �verges till f�rm�n f�r engelskan och inom h�gskolan blir N�got som ocks� �r enerverande �r det faktum att man ers�tter:eyes: fullt dugliga svenska ord med engelska ord. Det finns ingen mening med att skriva SALE i en butik, n�r det heter REAlisation. Liknande exempel �r "take away" n�r man kan skriva "ta med". Det v�rsta exemplet kan man hitta finns p� "Stadium"... d�r man skriver streetsko, walkingsko, runningsko o.s.v.. En rent utav pinsam spr�kf�rbistring ;) |
Jag kan inte annat �n att h�lla med till 100%. Bra sagt!
Jag har inget emot att spr�ket utvecklas, eller att man l�ter sig influeras av andra spr�k, men det finns ingen mening att f�rst�ra spr�ket p� det s�tt som anges i citatet. Det samma g�ller f�r �vrigt s�rskrivningar. |
|
|
reveal |
quote: | Originally posted by St_Andrew
vad �r fel med det d�? vore inte det b�sta om alla i hela v�rlden tex ger det ju dig st�rre m�jligheter att jobba utomlands... |
Jag �r tveksam till att det �r ett argument som �r h�llbart i l�ngden, f�r p� samma s�tt kan man ju d� h�vda att vi lika g�rna kan "l�gga ner" Sverige.
Fast visst �r det bra att kunna engelska, l�ser sj�lv engelska f�r tillf�llet :) |
|
|
reveal |
quote: | Originally posted by ScuL
I f�rsta klassan av gymnasiet (�lder 11/12) f�r man tre spr�k i Holland: Holl�ndska, Engelska och Franska.
I andra klassan av gymnasiet (�lder 12/13) f�r man fyra spr�k (!)
|
D� �r gymnasiet inte samma i Holland som i Sverige, f�r h�r �r man 16 i 1:an, 17 i 2:an och 18 i 3:an ;) Antalet spr�k man l�ser d� beror helt p� vilka val man gjort. Alla l�ser minst svenska och engelska, de flesta l�ser �ven tyska eller franska, och en del l�ser ytterligare ett eller tv� spr�k. |
|
|
reveal |
quote: | Originally posted by Pjox
Men engelskan �R v�l v�rt andraspr�k?
Jag tycker att det hade varit coolt om engelsm�nnen l�rde sig svenska ist�llet :p |
|
|
reveal |
Hmm... avslutar min serie med inl�gg genom att p�peka att det heter "l�nord", dvs utan "e". Vidare kan ni reflektera �ver f�ljande:
N�gra sv�r�vers�ttbara svenska ord:
Fika, Lagom, Filmj�lk, Allemansr�tt
N�gra svenska ord som blivit engelska l�nord:
Sm�rg�sbord ("Sm�rg�sbord" eller "Smorgasbord" p� engelska)
Ombudsman ("Ombudsman" p� engelska)
B�da dessa ord finns p� japanska ocks�, liksom "orientering". (Sm�rg�sbord heter p� japanska "baikingu" = "viking-mat")
Ett svenskt ord som blivit utl�ndskt ord, men som inte finns i svenskan:
Tungsten, allts� volfram.
Ett engelskklingande ord i svenskan, men som inte finns i engelskan:
Freestyle
Ha det bra! :p |
|
|
St_Andrew |
quote: | Originally posted by reveal
Jag �r tveksam till att det �r ett argument som �r h�llbart i l�ngden, f�r p� samma s�tt kan man ju d� h�vda att vi lika g�rna kan "l�gga ner" Sverige.
Fast visst �r det bra att kunna engelska, l�ser sj�lv engelska f�r tillf�llet :) |
menar ju knappast att alla ska flytta ifr�n sverige, bara det att man skulle f� mkt st�rre frihet och g�ra det enklare f�r s� m�nga m�nniskor (som tex har sv�rt att l�ra sig nya spr�k). Bara f�r att det talas samma spr�k i �rebro som i stockholm betyder ju inte det att man l�gger ner �rebro, det g�r det bara enkalre f�r oss �rebroare att flytta till stockholm, vore ju kr�ngligt om vi prata olika spr�k eller? s� varf�r skulle inte �ven detta g�lla hela v�rlden? v�dligt mkt skulle bli enklare om man bara hade ett spr�k.
och visst kan man tycka att det �r synd att svenskan skulle f�rsvinna men jag tycker det e ganska synd att man inte kan prata med alla m�nniskor nu. det �r mer tr�kigt faktiskt, imo. :) |
|
|
ScuL |
quote: | Originally posted by Glorie
urs�kta, var exakt kom jag in i bilden d�r? :) :rolleyes: nog vet jag att engelska ord �r de ord som i st�rst utstr�ckning anammas i v�steuropeeiska l�nder? jag �r inte dum.
|
hmm det vad jag menade �r att vad h�nde h�r under de senaste �r ska f�rmodligen ocks� h�nda i de nordiska l�nderna. kanske liten l�ngsamare men �nd�.. st�rsta anledningen till det �r de amerikanska storf�retager, de har utspridas mer i Holland �n i Norden. |
|
|
JayBee |
men jag tycker lagom �r b�st i detta fall.. alts� det k�nns berikande att l�na in lite ord men end� ganska jobbigt n�r det blir f�r �verdrivet.
jag har en hipphoppar kompis som verkligen ska �verdriva och typ n�stan visa sig snobbig som fransm�nnen under franska revulotionen och hitta p� typ nya ord varje m�nad s� varje g�ng man tr�ffar honom s�ger han saker som man inte hajar och n�r man fr�gar vad han pratar om s� s�ger han "ahme vet du inte vad det betyder?" ... det �r vad jag kallar jobbigt.
annars kan jobbigt oxo vara n�r typ vissa turkg�ng b�rjar prata s�h�r typ: "ey l��n, va h�nder jao. ja bassa p� fett me guzzar l��n. feting coolish brooo. ska vi tagga ner till turken och slagga softish lite"
ok jag kanske skrev lite osammanh�ngade s�d�r men ni hajar och vissa anv�nder verkligen s� m�nga p�hittade ord i sina meningar. d� blir det enligt mig t�ntigt i alla fall. :P men om man r�kar sl�nga in ett "fett" eller "tjacka" h�r eller d�r �r ju inte s� farligt. som sagt... lagom �r b�st :D |
|
|
Glorie |
scul, ok!
reveals sista inl�gg i hans serie av inl�gg var r�tt underh�llande :) |
|
|
eng3l |
Erik, jag har ox� l�st V�rsta spr�ket :stongue: |
|
|
|