return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 [3] 4 
Vad tycker vi om Julklappsshopping? (pg. 3)
View this Thread in Original format
MojjMojj
quote:
Originally posted by St_Andrew
Då till den stora frågan: Varför firar vi nyår en vecka senare?


En till anledning att festa och ha kul, träffa polarna, vara med familjen, slösa pengar. MEN, ha kul är nog det viktigaste... inte många som inte ser fram emot Nyår.. party in the grey and dark :D
ShyTrance
quote:
Originally posted by St_Andrew
Då till den stora frågan: Varför firar vi nyår en vecka senare?


vad har nyår med julen att göra ? :p
nyår hamnar ju där eftersom d tar ett år för jorden o snurra runt solen :p
reveal
quote:
Originally posted by St_Andrew
Då till den stora frågan: Varför firar vi nyår en vecka senare?


Man hade tidsräkning före Kristi födelse :)
St_Andrew
quote:
Originally posted by reveal
Man hade tidsräkning före Kristi födelse :)


så det e altså en ren slump att jesus föddes en vecka innan nyår? jag har alltid fått för mig att nyår ligger där för att jesus föddes då.
ShyTrance
quote:
Originally posted by St_Andrew
så det e altså en ren slump att jesus föddes en vecka innan nyår? jag har alltid fått för mig att nyår ligger där för att jesus föddes då.


^^^typ
om jag kommer ihåg rätt så har nyår inget med den kristna tron. kyrkåret för dem tar ju redan slut någon vecka innan.
reveal
quote:
Originally posted by ShyTrance
^^^typ
om jag kommer ihåg rätt så har nyår inget med den kristna tron. kyrkåret för dem tar ju redan slut någon vecka innan.


stämmer, nyårsdagen är en av de få ickereligiösa helgdagar vi har faktiskt
mjz
quote:
Originally posted by reveal
stämmer, nyårsdagen är en av de få ickereligiösa helgdagar vi har faktiskt


kan väl nästan räkna dit julen också... den är bara halvt konverterad till kristendomen, brydde oss tydligen varken om att byta namn eller dag... heja sverige! :D

äh, fast nu är det förstås 25 december som är helgdag och den dan får väl anses smått kristen eftersom den där jesus spelar en rätt stor roll i den religionen... :)
ShyTrance
quote:
Originally posted by mjz
kan väl nästan räkna dit julen också... den är bara halvt konverterad till kristendomen, brydde oss tydligen varken om att byta namn eller dag... heja sverige! :D

äh, fast nu är det förstås 25 december som är helgdag och den dan får väl anses smått kristen eftersom den där jesus spelar en rätt stor roll i den religionen... :)


^^^ hahaha "den där jesus" :o
Asså julen skulle inte existera om inte "den religionen" fanns... Men som jag skrev förrut så handlar allt nu om presenter o sånt.. småbarn tänker ju bara på presenter den dagen och det kommer fortsätta så för alla verkar tycka att d är ok.
mjz
:)

julen skulle fortfarande finnas utan jesus eftersom julen fanns innan kristendomen nådde våra breddgrader... christmas däremot skulle inte va så mycket att fira utan mr. jesus christ superstar... :)
ShyTrance
quote:
Originally posted by mjz
:)

julen skulle fortfarande finnas utan jesus eftersom julen fanns innan kristendomen nådde våra breddgrader... christmas däremot skulle inte va så mycket att fira utan mr. jesus christ superstar... :)


hmm :conf:
jag tror inte det där stämmer ^^
firade vikingar julen lr ?

+ om jag skulle knäcker dig mer :P jesus dog för oss och om han inte hade existerat skulle inte vi exister hlr :cool:

mjz
quote:
Originally posted by ShyTrance
firade vikingar julen lr ?


japps, ordet jul har inget med jesus att göra, snarare med nyår, betyder ungefär att börja om...

för övrigt tror jag att jesus dog för att han sprang för långsamt... antingen var det det eller korsfästningen... :) :crazy:
ShyTrance
quote:
Originally posted by mjz
japps, ordet jul har inget med jesus att göra, snarare med nyår, betyder ungefär att börja om...

för övrigt tror jag att jesus dog för att han sprang för långsamt... antingen var det det eller korsfästningen... :) :crazy:


jag har inte sagt att ordet jul har nått me jesus att göra.
men julen kommer väl från sankt nikolaus lr nått sånt.. som gav gåvor till barn i europa..
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 [3] 4 
Privacy Statement