return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
Het Nederlandse onderwijssysteem
View this Thread in Original format
tor8024
Voor de lessen Nederlands hou ik volgende week een presentatie over het onderwijs in Nederland. Ik heb op de website van het ministerie van OCenW al heel wat informatie gevonden, maar ik had graag jullie hulp ingeroepen bij een aantal zaken. Jullie systeem is immers nogal complex... ;)

01. Het VMBO: ik heb gezien dat daar vier leerwegen voor zijn (theoretisch, gemengd, basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht). Graag had ik wat concrete voorbeelden daarbij gehad, want uit de termen zelf kan ik niet echt veel opmaken...
Ook voor het secundair beroepsonderwijs en de verschillende types opleidingen (assistent-, vak-, enz.). Ook hier zeggen de termen op zich weinig, ik kan me er niet direct iets bij voorstellen...

02. VWO en HAVO: op het eerste gezicht zie ik weinig verschillen tussen beide onderwijssoorten, behalve dat het VWO een jaar langer duurt. Zijn er grote verschillen wat betreft het lessenpakket?

Alvast bedankt om mij uit de nood te helpen...
Blik
behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen
Duke2003
op het VWO krijg je verplicht frans EN duits, bij havo kun je kiezen. verder ga je op het VWO inderdaad veel dieper in op dingen en leer je problemen "veelzijdig" te bekijken. bij havo leer je bijv. probleem: AIDS oplossing: safe sex terwijl je bij VWO in dit geval echt zou gaan kijken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen enzo.

ik weet niet of dat een duidelijk voorbeeld is maar kijk maar wat je er mee doet
DJ D-Man
quote:
Originally posted by Blik
behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen


Inderdaad het grootste verschil tussen Havo en VWO. Het VWO is bedoeld om mensen voor te bereiden op het wetenschappelijk onderwijs (universiteit, meer theoretisch), terwijl de Havo bedoeld is om mensen voor te bereiden op het HBO (Hoger beroepsonderwijs, dus meer praktijkgericht).

Het VMBO bestaat uit wat vroeger VBO (voorbereidend beroepsonderwijs) en Mavo waren. De praktische VMBO-leerweg vervangt nu het vroegere VBO, terwijl de theoretische leerweg de vroegere Mavo vervangt. Ook hier geldt dat het VMBO-theoretisch een hoger niveau heeft dan het VMBO-praktisch. Over die andere VMBO-vormen kan ik je helaas niets vertellen...

Succes verder!
MaGiK54
VWO is trouwens nog te onderscheiden in Gymnasium, Atheneum en Lyceum.

Gymnasium krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Grieks en Latijn en kan je deze vakken ook als eindexamenvak kiezen

Atheneum krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Latijn en kan je dit vak ook als eindexamenvak kiezen.

Lyceum is alleen VWO zonder deze talen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bovenstaande geheel klopt (gezien de basisvorming). Maar ik heb atheneum gedaan en heb twee jaar verplicht Latijn gehad.
total woot
quote:
Originally posted by MaGiK54
VWO is trouwens nog te onderscheiden in Gymnasium, Atheneum en Lyceum.

Gymnasium krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Grieks en Latijn en kan je deze vakken ook als eindexamenvak kiezen

Atheneum krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Latijn en kan je dit vak ook als eindexamenvak kiezen.

Lyceum is alleen VWO zonder deze talen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bovenstaande geheel klopt (gezien de basisvorming). Maar ik heb atheneum gedaan en heb twee jaar verplicht Latijn gehad.


Klopt inderdaad geheel niet.

Gymnasium --> 3 jaar verplicht latijn, 2 jaar verplicht grieks en in minimaal 1 van deze 2 vakken eindexamen doen.

Atheneum --> is VWO zonder grieks of latijn

Lyceum --> Middelbare school die de onderwijstypen gymnasium, atheneum en HAVO omvat, maar in België is het een 'van oorsprong' middelbare meisjesschool (die nu ook toegankelijk is voor jongens).


ps. als je Atheneum gedaan hebt met verplicht latijn, dan ben je genaaid :p
robin
TL - voorheen de MAVO, veel is dr niet veranderd
GL - zelfde als TL maar dan met 1 practijk vak (metaaltechniek, electrotechniek, houtbewerking ....)
KBL - oude VBO
BBL - zelfde als KBL maar meer practijk en minder talen

*edit, GL en TL zijn even zwaar. alleen GL heeft dat ene vak meer (was bij mij 4 uur in de week)
arj1o1
quote:
Originally posted by Duke2003
op het VWO krijg je verplicht frans EN duits, bij havo kun je kiezen. verder ga je op het VWO inderdaad veel dieper in op dingen en leer je problemen "veelzijdig" te bekijken. bij havo leer je bijv. probleem: AIDS oplossing: safe sex terwijl je bij VWO in dit geval echt zou gaan kijken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen enzo.

ik weet niet of dat een duidelijk voorbeeld is maar kijk maar wat je er mee doet


het leuke is dus frans 1 en duits 1 verplicht, dus alleen lezen.
niet spreken.

voor de rest bestaat lyceum nog???????

ik doe op dit moment gymnasium als dat misshien interresant is voor enige vragen hierover
basvh
Ook een verscil tussen havo en vwo is dat de vreemde taal bij havo vooral goed gesproken moet worden en bij vwo vooral geschreven. Kan ook andersom zijn.

Ik weet niet hoe het zit met het verschil tussen vwo en havo bij het studie huis. maar bij oude stijl vond ik er niet zoheel veel verschil inzitten. Vaak waren bij oude stijl havo de proefwerken bijna hetzelfde alleen het vwo kreeg 2 vragen extra. Althans dat was bij ons zo. Ik maakte trouwens proefexamen vwo engels nog beter dan proefexamen havo. Maar jah dat was tekstverklaren en dat kan je of dat kan je niet.
New Wave
quote:
Originally posted by total woot
grieks/latijn


Sorry hoor mensen maar even een vraag van een MAVO-klant :)
Waar hebben ze in godsnaam dat grieks of latijns nog voor nodig?
De mensen in mijn omgeving met VWO/uni/gym enzenz doen er niets meer mee. Op je vervolg studie doe je er ook niets mee....is toch totaal zinloos? leg uit, want ik snap der niet svan met mijn 4 hersencellen.

arj1o1
quote:
Originally posted by New Wave
Sorry hoor mensen maar even een vraag van een MAVO-klant :)
Waar hebben ze in godsnaam dat grieks of latijns nog voor nodig?
De mensen in mijn omgeving met VWO/uni/gym enzenz doen er niets meer mee. Op je vervolg studie doe je er ook niets mee....is toch totaal zinloos? leg uit, want ik snap der niet svan met mijn 4 hersencellen.


je leert een taal beter begrijpen, hoe iets is opgebouwd e.d.
voor de rest zijn de talen zoals wij die kennen: italiaans nederlands frans duits (??? weet het allemala niet zeker) ontstaan uit het oude latijn, dus je krijgt meer inzicht n deze talen...
Optimus
Nederlands en Duits zijn Germaanse talen. Spaans, Italiaans en Frans zijn Latijn.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement