|
Saddam Hussein fångad (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
| quote: | Originally posted by staz
tycker synd om han, hur många han än dödat och hur mycket lidande han än orsakat så är han fortfarande bara en människa. |
Alltså va? Hur kan du tycka synd om honom? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by reveal
Alltså va? Hur kan du tycka synd om honom? |
eller hur?! :conf: :conf: |
|
|
| MiB |
| quote: | Originally posted by Hybrid
|
redan postad i klotterplanket.. ;) |
|
|
| RebeL9 |
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. Amerikanska domstolar har ju en tendens att köra med pajaskonster.
Fast om amerikanerna trodde att kriget skulle ta slut med ett Saddamgripande så hoppas jag att de har fel. Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by RebeL9
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. |
Självklart är det bra, han är som du säger en ond människa. Vad jag kan förstå så är det en irakisk domstol som kommer ta hand om honom efter att amerikanarna har haft sina förhör.
| quote: | | Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek. |
Du hoppas alltså på ännu mer krig och lidande? Ibland fattar jag inte vad du menar mannen :rolleyes: |
|
|
| St_Andrew |
| vad reveal sa plus, ofta inte flertalet av irakierna har fått det bättre? att det fortfarande finns ett gäng extremister som klagar och gör sig hörda betyder inte att alla hatar ockupationsmakten... |
|
|
| Smekbar |
| quote: | Originally posted by RebeL9
tycker det är bra att de fångat Saddam. Han är en ond människa som bör ställas inför rätta. Därför hoppas jag också att han ställs inför en irakisk domstol och inte en amerikansk. Amerikanska domstolar har ju en tendens att köra med pajaskonster.
Fast om amerikanerna trodde att kriget skulle ta slut med ett Saddamgripande så hoppas jag att de har fel. Jag hoppas att attackerna mot ockupationsstyrkorna ökar tills det blir ett nytt Vietnamsyndrom för amerikanarna. Det vore ett mardrömsscenario för dem. Som det verkar nu har amerikanerna inte kommit med mycket gott utan snarare mer lidande, fattigdom och svek. |
tja, det e väl bra att han e infångad och, ja, han bör ställas inför irakisk domstol och inte amerikansk. Inte för att amerikanska domstolar kör med pajaskonster som du skrev utan snarare för symbolvärdet för irakierna, att deras förra diktator blir åtalad i DERAS nya land efter DERAS lagar.
Jag hoppas däremot inte att terrorattackerna mot både trupperna och civilbefolkningen fortsätter eftersom jag tror de försvårar återuppbyggnaden av Irak ganska mycket. Jag är iofs starkt kritisk mot USA's ockupation men tror inte att terrordåd löser nånting... Våld är enligt min mening ALLTID fel. |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by reveal
Självklart är det bra, han är som du säger en ond människa. Vad jag kan förstå så är det en irakisk domstol som kommer ta hand om honom efter att amerikanarna har haft sina förhör.
Du hoppas alltså på ännu mer krig och lidande? Ibland fattar jag inte vad du menar mannen :rolleyes: |
Jag har följt Irakiska politiken i flera år och jag säger som årets fredspristagare sa. "Vår värld är så genomsyrad av orättvisor, se bara på USA's irakinvasion. De rättfärdigade sitt angrepp på Irak eftersom irakierna vägrade följa några av FN's resolutioner medan Israel i decenier fullständigt vägrat rätta sig efter en hel rad FN-resolutioner som bland annat inkluderar ett tillbakadragande från ett flertal olagligt byggda bosättningar etc."
Ja du min vän medan omvärlden blundar för Israels agressiva ockupationspolitik av ett slag som nog inte förekommer någon annan stans på vår jord så lider palestinierna. Vari Irak fanns hotet mot USA? Eller var det snarare så att USA var rädda för att Irak skulle attackera deras favoritallierade Israel?
Det är några av frågorna som kräver sina svar. |
|
|
| reveal |
| Jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Israel, vidare förstår jag inte på ditt svar varför du hoppas på ett nytt "vietnamkrig". |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by reveal
Jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Israel, vidare förstår jag inte på ditt svar varför du hoppas på ett nytt "vietnamkrig". |
Vietnamsyndromet känner du väl till? Amerikanarna var övertygade om att det skulle bli en lättköpt seger över den illa utrustade Vietcong-gerillan. När man mötte lite sporadiskt motstånd började man förinta byar i tusental. Man öste ut napalmbomber över civila. För att försvåra det för motståndarna att gömma sig i skogen så sprutade man ut gifter som gjorde att enorma mängder skogsareal blev lövfri. Allteftersom tiden gick och de amerikanska förlusterna steg blev USA mer och mer desperata (samma desperation går att återfinna hos de sovjetiska trupperna i Afghanistan, Tjetjenien etc).
Det stora fel USA gör vid varje varje varje varje varje krig är att de är inte det minsta insatta i det lands kulturella kontext på något sätt. Detta leder till missuppfattningar och onödigt dödande. Som tex för några månader sedan då 80 irakier dödades "av misstag" av amerikanska soldater som var så stressade att de inte förstod vad irakierna vill. Stress + värme = meningslöst dödande. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Vietnamsyndromet känner du väl till? Amerikanarna var övertygade om att det skulle bli en lättköpt seger över den illa utrustade Vietcong-gerillan. När man mötte lite sporadiskt motstånd började man förinta byar i tusental. Man öste ut napalmbomber över civila. För att försvåra det för motståndarna att gömma sig i skogen så sprutade man ut gifter som gjorde att enorma mängder skogsareal blev lövfri. Allteftersom tiden gick och de amerikanska förlusterna steg blev USA mer och mer desperata (samma desperation går att återfinna hos de sovjetiska trupperna i Afghanistan, Tjetjenien etc). |
Precis, och det är det jag inte kan förstå att du önskar ska ske ännu en gång! |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by reveal
Precis, och det är det jag inte kan förstå att du önskar ska ske ännu en gång! |
följer du irakkriget över huvud taget? Då hade du varit väl medveten om vad som håller på att ske där.
Det största misstaget USA gjorde var så fort de hade intagit Bagdad genom att upplösa den irakiska armén som består av ca 500 000 man. Istället tog amerikanerna själva på sig ansvaret att sköta säkerheten i landet. Något som man verkligen inte lyckats med. Dessutom har man inte lyckats med att få igång vattenförsörjningen.
Sedan har amerikanerna benhårt vägrat samarbeta med FN vilket mött stark kritik från världssamfundet. Det verkar som USA anser att eftersom de inledde kriget och de intog Bagdad får de själva styra och ställa hur de vill i landet.
Den så kallade interimsregeringen amerikanerna presenterade blev ett direkt fiasko. Ingen av delegaterna kan ens komma överrens om hur landets grundlag ska se ut.
Det här är bara några få punkter (kan fixa en större lista) på misstag och övertramp som amerikanerna gjort i Irak. Glöm inte vilka som hade väntat sig bli bemötta med ett regn av rosor och glada miner. Den dystra sanningen är att majoriteten av irakierna idag är besvikna på ockupationsstyrkorna. De har misslyckats med säkerheten i landet (precis på samma sätt som i Afghanistan).
Om man väl inleder ett krig så tycker jag banne mig att man gör det välplanerat och inte bara koncentrerar sig på själva krigandet utan även på efterföljderna och konsekvenserna. Det har USA varken gjort i Irak eller Afghanistan. Afghanistan är idag ett totalt laglöst land där vapen flödar fritt och inga utlänningar går säkra.
Var det verkligen det som var meningen?
Det är just Vietnamsyndromet jag talar om. jag hoppas USA får dra sig ur både Irak och Afghanistan med svansen mellan benen på samma sätt som de gjorde i Vietnam och istället överlåter FN att sköta ansvaret för freden. Det är deras jobb. |
|
|
|
|