|
Saddam Hussein fångad (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| RebeL9 |
Jaybee: har du aldrig ställt dig frågan varför det finns så många som hatar USA världen över? Och varför det tex inte finns så många som hatar Australien eller Kina?
Det finns ju som sagt en orsak till allt det där. Att du tog så illa vid dig av att jag tyckte att USA förtjänade militära bakslag. Skrattar lite gott åt det. Ägnar du ens alla civila som blivit offer för USA's bombningar ens en tanke? Ägnade du de 9 barn som blev sönderbombade när amerikanska soldater skjöt ett hus där en "misstänkt" terrorist gömde sig? Det verkar vara fullt ok för USA att bomba en terrorists hus oavsett om det också finns 9 barn i huset. Eller räknas bara amerikanska förluster som mänskliga förluster?
Läste nyss i morgontidningen att USA flyttat Saddam till Qatar. Det verkar som amerikanerna själva vill ställa honom inför rätta. Och de som inte ens följer Geneve's konvention för fångar. Det är förbjudet enligt konventionen att sända ut bilder av det slag som amerikanerna gjorde. Ska de vara ett demokratiskt föredömme för världen?
Det var en tidning som skrev att hur kommer det sig att amerikanerna anser sig ha rätt att visa bilder på en krigsfånge när de själva ansåg att bilder på amerikanska krigsfångar var "barbari"?
Nån som kan svara på det? Lägg också märke till att alla som slåss mot amerikanerna är klassade som terrorister. Så enligt USA existerar inga fientliga soldater utan bara terrorister. Vem är de att bestämma vad som är en terrorist? En som bekämpar en ockupant är väl minst lika mycket soldat som den som ockuperar?
St_Andrew: Jag kritiserar främst USA's dubbelmoral i många konflikter. Se bara på konflikten i mellanöstern. Man är dels fredsförhandlare samtidigt som man öppet pumpar in miljarder med dollar till Israel som använder det till vapen som man sedan skjuter palestinier med. Hur går det där ihop?
Det vore som om du och din polare vore osams och jag skulle gå emellan er och försöka få er att bli vänner men samtidigt skulle jag under bordet skicka ett vapen till din polare som han skulle använda mot dig. Det är sån dubbelmoral så jag vet inte ut eller in. |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Jaybee: har du aldrig ställt dig frågan varför det finns så många som hatar USA världen över?och??? vad har detta med mitt uttalande att göra? hajar inte hur fan du får detta som ett argument emot mig. jag sa ju just att det finns usa hatar för du frågade varför ingen reagerar. då sa jag "jo de gör de visst" så varför ska jag ställa mig den frågan?? vad fan har det med mitt svar att göra? Och varför det tex inte finns så många som hatar Australien eller Kina?
Det finns ju som sagt en orsak till allt det där. Att du tog så illa vid dig av att jag tyckte att USA förtjänade militära bakslag. Skrattar lite gott åt det. Ägnar du ens alla civila som blivit offer för USA's bombningar ens en tanke? Ägnade du de 9 barn som blev sönderbombade när amerikanska soldater skjöt ett hus där en "misstänkt" terrorist gömde sig? Det verkar vara fullt ok för USA att bomba en terrorists hus oavsett om det också finns 9 barn i huset. Eller räknas bara amerikanska förluster som mänskliga förluster?JASSÅ!!! altså enligt dig ska vi döda yenkare för att de har dödat oskyldiga människor.. ja men då är det som DU vill för sadam dödade ju oskyldiga! hur mycket dubbel moral får man ha igentligen??
Läste nyss i morgontidningen att USA flyttat Saddam till Qatar. Det verkar som amerikanerna själva vill ställa honom inför rätta. Och de som inte ens följer Geneve's konvention för fångar. Det är förbjudet enligt konventionen att sända ut bilder av det slag som amerikanerna gjorde. Ska de vara ett demokratiskt föredömme för världen?
Det var en tidning som skrev att hur kommer det sig att amerikanerna anser sig ha rätt att visa bilder på en krigsfånge när de själva ansåg att bilder på amerikanska krigsfångar var "barbari"?
Nån som kan svara på det? Lägg också märke till att alla som slåss mot amerikanerna är klassade som terrorister. Så enligt USA existerar inga fientliga soldater utan bara terrorister. Vem är de att bestämma vad som är en terrorist? En som bekämpar en ockupant är väl minst lika mycket soldat som den som ockuperar?dem har inte alls klassat den irakiske armén som terrorister. men du verkar glömma att den irakiske armén är utplånad, det som är kvar är massa milis som gömmer bomber i röda korset bilar och det är fan ingen armé
St_Andrew: Jag kritiserar främst USA's dubbelmoral i många konflikter. Se bara på konflikten i mellanöstern. Man är dels fredsförhandlare samtidigt som man öppet pumpar in miljarder med dollar till Israel som använder det till vapen som man sedan skjuter palestinier med. Hur går det där ihop?
Det vore som om du och din polare vore osams och jag skulle gå emellan er och försöka få er att bli vänner men samtidigt skulle jag under bordet skicka ett vapen till din polare som han skulle använda mot dig. Det är sån dubbelmoral så jag vet inte ut eller in. |
|
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Läste nyss i morgontidningen att USA flyttat Saddam till Qatar. Det verkar som amerikanerna själva vill ställa honom inför rätta. Och de som inte ens följer Geneve's konvention för fångar. Det är förbjudet enligt konventionen att sända ut bilder av det slag som amerikanerna gjorde. Ska de vara ett demokratiskt föredömme för världen?
Det var en tidning som skrev att hur kommer det sig att amerikanerna anser sig ha rätt att visa bilder på en krigsfånge när de själva ansåg att bilder på amerikanska krigsfångar var "barbari"?
Nån som kan svara på det? Lägg också märke till att alla som slåss mot amerikanerna är klassade som terrorister. Så enligt USA existerar inga fientliga soldater utan bara terrorister. Vem är de att bestämma vad som är en terrorist? En som bekämpar en ockupant är väl minst lika mycket soldat som den som ockuperar? |
om det finns folk som tvekar på att det är saddam när dom sett bilderna, hur tror du då att alla skulle kunna tro på att USA tagit saddam om dom inte visat bilderna? sen tycker jag det är skillnad på att visa bilder på en tillfångatagen ledare och tillfångatagna soldater. speciellt om soldaterna är illa behandlade, som dom var som irak visade...
| quote: | St_Andrew: Jag kritiserar främst USA's dubbelmoral i många konflikter. Se bara på konflikten i mellanöstern. Man är dels fredsförhandlare samtidigt som man öppet pumpar in miljarder med dollar till Israel som använder det till vapen som man sedan skjuter palestinier med. Hur går det där ihop?
Det vore som om du och din polare vore osams och jag skulle gå emellan er och försöka få er att bli vänner men samtidigt skulle jag under bordet skicka ett vapen till din polare som han skulle använda mot dig. Det är sån dubbelmoral så jag vet inte ut eller in. |
agree. men vad har det med det här att göra? |
|
|
| JayBee |
om vi ska börja peka finger kan jag lika gärna påminna dig rebel att som sagt är sadam en ledare som enligt dig blivit vadå illa behandlad eller? det finns inget som säger att han blivit illa behandlad. jo det finns bilder på honom men andrew har ju redan svarat på det men som sagt kolla in hur irakerna behandlar sina fångar :rolleyes: :wtf: . jag kan LÄTT säga dig att usa behandlar sina fångar KUNGLIGT i jämnförelse med hur forne irakiske armén och talibanerna behandlade sina fångar så kom fan inte och säg att de är taskiga mot sina fångar.
EDIT: för att dessutom förtydliga din fråga om varför de som gör uppror nu kallas terrorister så ska jag förklara vad en terrorist är.
en terrorist är nämligen en person som använder sig utav skrämsel som främsta vapen mot sina fiender. därmed ordet "terror". det finns ingen chans att de få terroristerna som är kvar kan besegra försvarsstyrkorna så de vill skrämma iväg dem istället och därmed är de terrorister.
en till sak som en kompis just sa till mig är "Bättre att usa styra över sig än sadam. så även om de gör misstag blir det bättre än det var förut" vilket stämmer fullständigt.
|
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by JayBee
om vi ska börja peka finger kan jag lika gärna påminna dig rebel att som sagt är sadam en ledare som enligt dig blivit vadå illa behandlad eller? det finns inget som säger att han blivit illa behandlad. jo det finns bilder på honom men andrew har ju redan svarat på det men som sagt kolla in hur irakerna behandlar sina fångar :rolleyes: :wtf: . jag kan LÄTT säga dig att usa behandlar sina fångar KUNGLIGT i jämnförelse med hur forne irakiske armén och talibanerna behandlade sina fångar så kom fan inte och säg att de är taskiga mot sina fångar.
|
Så du tycker att USA's behandling av fångarna på Guantamamobasen på Kuba är KUNGLIG???
De nekas både advokater och de har inte ens fått höra vad de är dömda för. De klassas inte ens som krigsfångar enligt USA. De sitter där i bojor dygnet runt och får duscha en gång i veckan. Hela sin tid spenderar de i små burar som djur. TYCKER DU DET ÄR KUNGLIG BEHANDLING? |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by JayBee
jag kan LÄTT säga dig att usa behandlar sina fångar KUNGLIGT i jämnförelse med hur forne irakiske armén och talibanerna behandlade sina fångar |
|
|
|
| RebeL9 |
kan du ge exempel på när talibanerna behandlat sina fångar illa ? Jag kan räkna upp ett flertal exempel på när talibanerna hållit västerländska hjälparbetare som krigsfångar men som frisläppts.
Jag är nyfiken på vilka fakta du kan presentera som styrker att talibanerna misskötte sina fångar |
|
|
| Glorie |
talibanerna har jag inga uppgifter om hur de behandlar sina fångar... förmodligen finns det inte såna uppgifter tillgängliga för oss här på forumet att få fram heller (om man inte ska göra ett jäla arbete med det, åka dit på exkursion och fråga nån i styret) det tror jag inte nån här känner för att göra? tror du rebel?
herregud.. talibanerna är ju rena dårarna som skjuter huvudet av folk på stora arenor med jublande människor runtikring. (eller om de blir stenade eller hängda.) jag tycker det talar för sig själv att människor med som tar till sådana medel LÄR behandla sina fångar sämre än västerländska människor gör, helt enkelt för att de har en annan människosyn. Det är min åsikt och det står jag för, även om de må vara inskränkt. är det så konstigt att tro så egentligen? om vi frågar 1000 personer från medelklassen med utbildning i sverige.. vilka tror du behandlar sina fångar sämst? Talibaner eller amerikanare? vad tror du vi skulle få för svar på det? Inte tror iaf jag att majoriteten svarar att amerikanare behandlar sina fångar sämst.
för att utesluta talibanerna i det här fallet (för jag har inga uppgifter på hur de behandlar sina fångar) så kan vi ta ex med irakierna då. jag har i vilket fall sett bevis på att irakiska armén?? eller vilka det var, misshandlade sina amerikanska fångar under kriget som var. Har inte sett några bevis på att amerikanska armén misshandlade sina fångar. visst, de kan de ha gjort.. men det tror jag inte.... förrän jag får se bevis. |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by Glorie
talibanerna har jag inga uppgifter om hur de behandlar sina fångar... förmodligen finns det inte såna uppgifter tillgängliga för oss här på forumet att få fram heller (om man inte ska göra ett jäla arbete med det, åka dit på exkursion och fråga nån i styret) det tror jag inte nån här känner för att göra? tror du rebel?
herregud.. talibanerna är ju rena dårarna som skjuter huvudet av folk på stora arenor med jublande människor runtikring. (eller om de blir stenade eller hängda.) jag tycker det talar för sig själv att människor med som tar till sådana medel LÄR behandla sina fångar sämre än västerländska människor gör, helt enkelt för att de har en annan människosyn. Det är min åsikt och det står jag för, även om de må vara inskränkt. är det så konstigt att tro så egentligen? om vi frågar 1000 personer från medelklassen med utbildning i sverige.. vilka tror du behandlar sina fångar sämst? Talibaner eller amerikanare? vad tror du vi skulle få för svar på det? Inte tror iaf jag att majoriteten svarar att amerikanare behandlar sina fångar sämst.
för att utesluta talibanerna i det här fallet (för jag har inga uppgifter på hur de behandlar sina fångar) så kan vi ta ex med irakierna då. jag har i vilket fall sett bevis på att irakiska armén?? eller vilka det var, misshandlade sina amerikanska fångar under kriget som var. Har inte sett några bevis på att amerikanska armén misshandlade sina fångar. visst, de kan de ha gjort.. men det tror jag inte.... förrän jag får se bevis. |
vad gäller talibaner har jag ioförsig inget bevis men jag läste någonstans nån jävla historia om det. men som sagt det talar för sig själv. vad gäller irakerna finns det massvis med bevis och vittnen till hur fruktansvärt dem torterar/behandlar sina fångar. de allra flesta stater som är anti-west lägger ner lika mycket energi på att bli bra på att tortera, som westerlänska commando soldater lägger ner på att motstå tortyr. skrämmande tanke! :wtf: :eek: |
|
|
| RebeL9 |
exakt mycket "jag har hört" men ingen klara fakta. Jag säger inte att talibanerna var några fredsduvor eller liknande men jag har iallafall aldrig hört talas om att de ska ha misshandlat eller dödat några fångar. Jag känner faktiskt en svenska som varit tillfångatagen av talibaner. Hon släpptes dock fri redan efter 5 dagar och under den tiden behandlades hon väl. Förvånansvärt väl enligt henne eftersom hon också varit tillfångatagen i bland annat Pakistan, Kambodja och Iran.
Och ni som har ett friskt minne kanske minns de där tyska missionärerna som tillfångatogs av talibanerna och hölls fångade i tre månader. Alla släpptes fria och ingen hade på något sätt skadats. Väldigt tur för dem med tanke på att kristen mission enligt talibansk ideologi leder till dödsstraff. Går att läsa mer om dem här:
http://www.telegraph.co.uk/news/mai...15/wfreed15.xml
Finns ett flertal exempel på liknande fall där västerlänningar tagits till fånga och släppts fria.
Jag tar som sagt all avstånd från talibanerna och allt som har med deras ideologi att göra. Men jag tycker ändå att om man ska kritisera sin fiende så ska man inte ta till med lös fakta. En kritik blir ju alltid slagkraftig om man använder sig av korrekt fakta och inte bara "jag har hört....." |
|
|
| RebeL9 |
| just det Jaybee. Jag glömde fråga. Hade du ens läst om de 9 barnen som förra veckan blev dödade av amerikanerna av "misstag" innan jag nämnde dem i mitt tidigare inlägg? |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by RebeL9
kristen mission enligt talibansk ideologi leder till dödsstraff |
Förlåt om jag blandar mig i igen, men ovanstående är ju ett praktexempel på varför folk kanske inte gillar talibaner. Vad jag vet har inte USA några sådana ideologier :rolleyes: (Alltså gillar jag amerikanarna bättre än talibanerna - eller för den delen Saddam, som ju är vad denna tråden egentligen handlar om.)
------------------
Läste förresten följande:
USA:s president George W Bush anser att Saddam Hussein förtjänar "det ultimata straffet". Det sade Bush i en intervju för den amerikanska tv-kanalen ABC på tisdagen.
Bush anser dock att det är upp till det irakiska folket att avgöra om den forne diktatorn ska dömas till döden.
- Det ska inte beslutas av USA:s president utan av invånarna i Irak på det ena eller andra sättet, sade Bush till ABC. |
|
|
|
|