|
Säkerhet eller personlig integritet?
|
View this Thread in Original format
| reveal |
Om du skulle fördela 100 poäng på antingen "säkerhet" eller "personlig integritet", hur skulle du fördela dem då?
Extremfallen är 100/0 där alla offentliga ställen är kamerabevakade och din säkerhet är så gott som garanterad, samt 0/100 där du kan syssla med i stort sett vad du vill, men är inte säker.
Själv tror jag att jag hade satt ca 99/1, bara för att visa att säkerhet är viktigast, men att jag inte vill ha kamerabevakning i mitt eget hem... (som ju visserligen inte är nån offentlig plats, men ändå)
Förtydligande: Ovanstående gäller IFALL DET BEHÖVS. Jag menar inte att man i dagsläget ska sätta upp kameror precis överallt :) |
|
|
| MojjMojj |
"I FALL ATT DET BEHÖVS", när är det? är det efter vi blivit attackerade av ngn terrorist-grupp lr då ngt extra stort är på gång??
Jag skulle sätta 80/20 och det skulle jag vilja ha nu.. dvs ett till stor del HELT privat liv, men mest koll så man känner sig lite säkrare och brott kan lösas. |
|
|
| Smekbar |
0/100
alltså jag vill inte bli övervakad...
men så förespråkar jag iofs också ett avskaffande av staten :) |
|
|
| St_Andrew |
| jag håller med reveal till fullo, 99/1. personlig integritet är helt överskattad. |
|
|
| dj_hysterix |
| håller med reveal 99/1 :) |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by MojjMojj
"I FALL ATT DET BEHÖVS", när är det? är det efter vi blivit attackerade av ngn terrorist-grupp lr då ngt extra stort är på gång?? |
Nja... men om samhällsklimatet blir sämre, så tenderar ju folk att försöka göra sin omgivning säkrare genom att till exempel skaffa inbrottslarm, anlita vaktbolag, eller installera kamerabevakning. Det jag menade var att jag hade varit beredd att gå så långt som till 99/1 ifall samhällsklimatet hade krävt det så att säga. Jag hoppas verkligen inte att det behöver bli så :) |
|
|
| Virus |
| quote: | Originally posted by Smekbar
0/100
|
Samma här helt klart. Rädsla hjälper en inte från sitt öde. |
|
|
| AC. |
Då måste filmen Minority report get er en hard on (Reavel och andrew) (oj, nu var jag väldigt orättvis :()
-100/300
ökad kamera bevakning ger bara en väldigt tillfällig minskad effekt på brottsligheten, om ni inte visste det... :rolleyes: |
|
|
| dj_hysterix |
| quote: | Originally posted by AC.
Då måste filmen Minority report get er en hard on (Reavel och andrew) (oj, nu var jag väldigt orättvis :()
-100/300
ökad kamera bevakning ger bara en väldigt tillfällig minskad effekt på brottsligheten, om ni inte visste det... :rolleyes: |
varför skulle det bara vara en tillfällig minskad effekt?:rolleyes: |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Smekbar
0/100
alltså jag vill inte bli övervakad... |
Du tycker inte det är ok att ha en kamera i en bank till exempel? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by AC.
Då måste filmen Minority report get er en hard on (Reavel och andrew) (oj, nu var jag väldigt orättvis :() |
helt seriöst, om man kunde se till 100% att nån ska göra ett brott, så ser jag inget fel i att ta fast dom innan. dock är den filmen lite hård eftersom man inte direkt behöver ju dom "dödsstraff", räcker ju med lite behandling / övervakare ju...
| quote: | | ökad kamera bevakning ger bara en väldigt tillfällig minskad effekt på brottsligheten, om ni inte visste det... :rolleyes: |
och vad har du för bevis för det? mer kameror gör ju att det blir enklare att lösa brott. med din logik skulle altså fler poliser inte heller hjälpa för att öka säkeheten?
| quote: | Originally posted by virus
Rädsla hjälper en inte från sitt öde. |
varför inte försöka göra ödet till det bättre? |
|
|
| AC. |
Jag ville peka på med filmen var inte de själva pre-con:sen utan mest på vad den kontrol de har på sina invånare.
Och för bevis för bevis till mitt påstående hänvisar jag till en artikel i Dn där de i sin tur hänvisat till undersökningar från England (Självklart är det omöjligt för mig att hitta den artikeln nu)
Den undersökningen de hänvisade till beskrev hur brottsligheten minskat till en början men för sedan något år senare vara tillbaka upp på samma nivå igen.
dessutom verkar inte den dära kameran på banken ha en specielt avskräckande effekt på våra kära brottslingar och inte heller så harden lätt till specielt många gripande (mig veterligen)
Självklart avskräcker den dock vissa små kontokortsbedragare.
När vi ändå talar om england så kan jag nämna att de har datoriserade system för att kunna känna igen personer i realtid med hj'lp av kamerorna. Deras polisbilar har system för att kunna läsa av reg-skyltar och köra dem mot deras register (Något som förövrigt testas just nu i liten skala i Sverige)
Alla steg mot en ökad bevakning är ett steg i fel riktning. |
|
|
|
|