return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: [1] 2 3 4 
Voor eens en altijd duidelijk
View this Thread in Original format
Pumaz
Wat de is "mcprog?"
Dark Apostle
En nieuwe burger bij McEvil voor de progheads...kweeni.
Waarom vraag je dat?
Zehra
quote:
Originally posted by Pumaz
Wat de is "mcprog?"

Ik denk dat ze onder Mcprog de progressive trance, die niklas, markus en perry en nog vele andere dj's draaien, bedoelen. De tracks die zij draaien worden meer als de commerciële kant van progressive bekeken. Zoals eieregooie me het probeerde te uitleggen: het woordje verwijst zelf naar mcdonalds en is dus meer de hapklare prog...

grappig.
Jasperovitsj
Volgens mij zit het "hype" aspect er ook een beetje in, het feit dat die progtrance à la Markus Schulz opeens heel populair wordt. En dat geeft altijd tegengestelde reacties...

Ah well, ik ga me er niet te veel aan storen, ironisch genoeg is is de mcprog-bashing een evengrote hype en hapklare brok voor de bashers als zij verwijten dat mcprog voor "progheads" is. :)

PS: Dit is dus niets persoonlijk, gewoon iets wat me de laatste maanden stoort al van voor ik op TA zat en het merendeel van jullie kende...
Pumaz
Ah ok, ik denk dat het duidelijk is. Dus dingen zoals Probspot en zo neem ik aan...
Mag ik juist wat vragen? Vinden de prog-bashers onder jullie dan dat trance niet toegankelijk is? Of gaat het om de hype?
Jasperovitsj
Als we dan toch openhartig zijn :) :

Vinden jullie mensen die naar mcprog luisteren dan ook meelopers omdat die stijl nu net populair is? Ik kan nu alleen voor mijzelf spreken, maar ik luister naar prog omdat het mij gewoon muzikaal geeft wat ik van trance niet meer kreeg. Van hypes of cooheid trek ik mij dan ook niks aan. En ik luisterde al naar prog voor het een hale hype werd, en ik luister ook naar veel meer prog dan mcprog alleen. Dat is maar een onderdeel ervan, ik luister evengoed naar progressive house die je bezwaarlijk als hapklare brok voor meelopers kunt bestempelen...En dan spreek ik nog niet over gewone house, en trance (trust me, een grotere M.I.K.E. freak dan mij ga je echt niet makkelijk vinden) en allerhande andere genres waar ik naar luister...
Wildfir3
Met hypes gaat zoiezo altijd een bepaalde vorm van meeloperij samen. Natuurlijk gaat elke 'mcprog' fan nu lopen beweren dat ze altijd al fan geweest zijn van die muziek, en is dat niet 'omdat de grote hoop er ineens naar luistert'. Het irritante aan hypes is niet dat ze er zijn, maar dat ze constant tot uiting moeten komen. Het zou me niets kunnen schelen dat iedereen ineens zou overschakelen naar vlaamse schlagers als er zo'n nieuwe hype opkomt, zolang er maar niet constant op moet gehamerd worden hoe prachtig het nieuwste eddy wally lied wel is.

De meeloperij is niet zozeer het luisteren naar de muziek vind ik, want het moet je aanstaan of niet. Ik denk niet, tenzij je écht een extreme meeloper bent, dat je compleet uit je dak kan gaan op muziek die je niet extreem goed vindt. Maar de meeloperij zit er voor mij in dat dat dus tot uiting moet gebracht worden, op alle mogelijke momenten, op alle mogelijke manieren. Er wordt harder dan ooit tevoren geschreeuwd hoe prachtig bepaalde platen wel zijn, en nog liefst 800 keer over dezelfde plaat. Zoiets heb ik maar weinig gezien over "gewone" trance, vandaar dat het nu zo storend wordt voor de mensen die nog steeds vooral naar "gewone trance" luisteren.

Hetzelfde geldt trouwens voor het constant verafgoden en de hemel in prijzen van bepaalde dj (kuch armin, schulz, oneil). Het wordt gewoon irritant en teveel op den duur. Door zo'n dingen krijg ik echt de neiging een anti houding voor te doen, zonder dat ik zelfs maar een plaat moet horen van een van die dj's (ik heb nog nooit bewust naar een perry - schulz plaat geluisterd, ik zou ze niet herkennen als ik ze hoorde).

Het zal wel weer niet heel erg duidelijk zijn hoor, maar goed ;)
Pumaz
Voor je de rest leest, ik heb hier ongeveer een uur aan bezig gezeten om te kunnen uitdrukken waarom ik minder naar trance en meer naar prog luister. Ik heb echt nagedacht over wat ik hier zeg en deze tekst is helemaal door mijn emoties geschreven. Ik zou willen vragen niet te beginnen klagen dat ik ongelijk heb, want dit is gewoon hoe ik mij voel en heb ik dus gelijk, of zoiets :toothless
Als het u niet intreseert (het is tenslotte wel vrij lang) raad ik u aan dit niet te lezen, hoe iemand zich voelt ten opzichte van al gelijk wat lees je best alleen als je het wilt lezen. Wie dit wel leest (hopelijk toch iemand) zal echter wel mijn standpunt ongeveer perfect kunnen begrijpen (al ga je misschien niet akkoord) en zal je mij eigenlijk wel een beetje beter kennen.
Het begon door dit te lezen, maar is een beetje uit de hand gelopen:

quote:
Originally posted by Wildfir3
Natuurlijk gaat elke 'mcprog' fan nu lopen beweren dat ze altijd al fan geweest zijn van die muziek, en is dat niet 'omdat de grote hoop er ineens naar luistert'.

Dat is voor veel mensen wel waar natuurlijk, maar dan moet je volgens mij goed gaan zien wat 'mcprog' eigenlijk is. De muziek die zo genoemd wordt bestaat volgens mij niet echt lang, het is een soort fusie van prog en trance die volgens mij mensen vanuit de trance-scene heeft weten aantrekken omdat het 'verser' klinkt dan de meeste uplifting, die veel mensen (zoals ik) een beetje beu zijn omdat het allemaal opeen begint te lijken. Het is niet voor alle trance waar, Mike weet mij op de een of andere manier altijd te bekoren omdat hij steeds anders uit de hoek komt door zo veelzijdig te zijn (perfect voorbeeld: Mass Effect - Plasma).
Nu ik weet wat 'mcprog' is moet ik zeggen dat dit niet de prog is die mij weet te bekoren. Ik ga niet liegen, ik vind veel platen die Markus Schulz speelt goed, maar dat is omdat hij zijn roots niet vergeten is. Dan zijn het ook meestal niet echt 'mcprog tracks'. Ik weet niet hoe lang de meesten hem kennen maar ik ontdekte hem eind 2001 met een Tribal remix van Carissa Mondavi - Solid ground (zijn beste ook naar mijn mening), die later ook op een Solid Sounds stond (2002 volume 1 denk ik). Ik ben hem sindsdien een beetje beginnen volgen en verschoot de eerste keer dat ik zijn naam op TA zag (met zijn 'Intuition' remixes). Als het nu door Armada komt weet ik niet, maar zijn stijl is al een tijdje aan het veranderen en ik vind hem daardoor absoluut niet meer wat hij vroeger was. Perry O'Neil vind ik al veel beter, hij is meer naar de 'echte' (of hoe je het ook wil noemen) kant van prog aan het leunen. Sommige platen die hij speelt zijn ook niet echt mijn smaak, maar hij is toch wel anders als Markus, die nu nummers speelt die niet eens prog of 'mcprog' zijn.
Maar to the point: wat je ook zegt, ik ga nu toch 'beweren' dat ik al lang naar prog luister, enkel vroeger niet zo veel als de laatste tijd. Als ik prog zeg bedoel ik hetgene wat de meesten saai vinden, hetgeen je te horen krijgt in sets van Sasha, John Digweed, Hernan Cattaneo en James Zabiela (echt wel mijn favoriet geworden). Het begon net zoals met Markus Schulz op de cd's van Solid Sounds. Op 'format 11' had je 'Xpander' van Sasha en op 'format 12' had je 'Sacred' van Sander Kleinenberg. Het was rond die tijd ('99 dus) dat ik begonnen ben met de interesse in het dj-zijn en ik ben toen wat gaan informeren over deze personen en andere muziek in dit genre. Zo kwam ik eindelijk uit bij Global Underground, waar ik sindsdien alle compilaties van heb gekocht (en het zijn er veel). Door het uitgaan naar de meer commerciële plaatsen (deden we allemaal denk ik wel op jonge leeftijd) en waren mijn eerste vinyls dan ook het muziek waar de meesten het meest op begonnen te flippen, en dat was trance. Maar ik heb persoonlijk het gevoel dat trance is blijven hangen, het is naar mijn mening te eentonig, het is net een trein die zijn uitbestemming heeft gehaald en niet meer verder kan, en keert daarmee terug naar andere plaatsten waar het al geweest is. Dan moet je zelf bepalen of je op die plaats wilt zijn of ergens anders heen wil. En misschien vind je dit raar om te lezen (als er iemand dit nog leest) maar het is met Mcprog ook al aan het gebeuren. Markus Schulz heeft veel te veel remixen gemaakt die altijd opeen lijken (in het begin vond ik het een leuke 'sound' maar teveel is teveel) en Probspot heeft een remix van 'Isle dauphine' gemaakt die grotendeels uit dezelfde geluiden bestaat als 'Blueberry' en 'Foreplay'. Allemaal ok als dat je niet stoort, maar een vierde zou voor mij teveel zijn. Vergeet niet dat muziek letterlijk mijn leven is, als ik niet hier op de forum zit ben ik oftewel met mijn cdj's of tt's bezig, muziek aan het schrijven (letterlijk op een blad zoals mijn grootste voorbeeld ooit - J.S. Bach - ja lach maar) of zelfs (voor de verandering) voor het school aan het werken ben, het is ook muziek... Ik ben bijna altijd ermee bezig en dan heb ik originaliteit, verniewing, afwisseling en progressie nodig. Daarom dat ik zo graag electronische muziek hoor, er zijn bijna oneindig veel mogelijkheden, maar ik vind dat trance daar niet genoeg gebruik van maakt. Je weet dat er een break gaat komen, een climax, noem maar op... Bij prog krijg ik vaak het gevoel dat ik op de verkeerde been ben gezet, ik verwacht 1 ding en krijg iets anders, en dat is wat ik zoek. De meesten onder jullie kunnen uit uw dak gaan door zo'n dingen, maar ik niet meer, en daar zit het verschil. De enige trance die mij steeds weet te bekoren is het echt emotionele werk, waar ik door bepaalde dingen stop met na te denken en gewoon de muziek 'voel'. Dat is wat mensen zoals Mike en L-Vee mij doen, en ik hoop dat ze het blijven doen.
Prog is niet gemaakt om uit uw dak te gaan, het vormt een soort atmosfeer die mij weet aan te trekken en mij eigenlijk in een soort 'trance' weet te krijgen (als dat niet ironisch is). Dan stop ik met denken en kan ik genieten...
FredNova
heb uw geloofsbelijdenis met aandacht en plezier gelezen pumaz
en ik kan me er zelf goed in vinden...

ik volg 'trance' (dat woord dat toen nog ni bestond) al sinds the very beginning of bonzai (1992) was meer rave die eerste jaren idd
maar in 1997 kwam er voor mij een openbaring... TRANCE
vooral dankzij xtc 7... een nieuwe sound het eerste jaar ging trance wat groeien en in 1998 en 1999 ontplofte de boel (opkomst ferry, tiesto, armin) ik was er wild van en wisselde ook al men compilaties in voor vinyl
maar voor mij is de ommekeer gekomen toen tiesto echt populair ging worden en toen lethal industry grijs gedraaid werd
2001 - 2002 was 'de' sound van vroeger weg en kwam er veel 'rommel' tussen... om het verhaal kort te maken: mensen denken echt dat milk inc trance is :rolleyes: en alles wat tiesto maakt (al is het gans andere stijl, van techno tot trance tot lounge) ze noemen het allemaal trance
maar goed, dat is 'commerce' geworden... en idd voor mij JUIST HETZELFDE: ik hoorde die markus schulz remix van intuition en dacht WTF dat is het... de naam bestond al lang progressive trance, maar dit vond ik best passen bij de 'naam' (volgen, wie volgen kan :p)
Ben dan ook heel wat in dit genre gaan zoeken en kopen MAAR ik snap dat echte prog liefhebbers (deep, house, breaks...) het McProg gaan noemen, juist om die reden dat alles op elkaar gaat lijken en het commercieel gaat worden
eerste plaat super, tweede plaat zelfde sound :/ en ze maken ergens een remix van en het is weer die sound
pas op, dat is ook een probleem in 'trance' 'een' voorbeeld: katana is goed, maar zo herkenbaar, en zo zijn er nog wel wat he

ach ja, wat ik wil zeggen (weeral): steek niet alles zo in hokjes
luister en koop de muziek die je goed vindt en niet omdat iemand anders hem goed vindt of omdat je anders wil doen.
ik koop vooral trance, ondertussen heel wat progressive en zelfs groove en hier en daar een techno plaatje
maar tis o zo moeilijk om er een naam op te plakken, wel haal die namen (grenzen) weg
trance, uplifting, vocal, hard, progressive... om zot van te worden
want de ene vindt een plaat progressive, de andere vindt het progressive, nr drie vindt het uplifting: een goed voorbeeld zijn de bonzai trance progressive releases: er wordt progressive opgeplakt maar ik vind dat niet altijd terecht
en dan op al die forums die discussies... "bwijeikes trance", "tiesto sucks", "dat is dat - nee dat is dat",... kotsbeu ben ik dat

ik begrijp dat sommigen alles in vakjes gaan stoppen om hun ding te 'beschermen' maar voor mij is dat *no good*, dan vind ik die persoon wat kortzichting... allee, eigenlijk enggeestig en heeft die oogkleppen op

I rest my case
Wildfir3
Het vakjes gedoe kwam niet voor uit de 'anti-beweging' zenne. Ik herinner mij maar al te goed hoe enkelen zich hier opeens 'progheads' begonden te noemen :p

SilentEagle
Toch even de moeite gedaan om te lezen, Pumaz. :)

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, en ik ga voor mezelf eens proberen uit te leggen waarom ik me altijd in de lastige positie bevind van tegelijkertijd die mcprog goed te vinden, EN te vinden dat Wildfire & Co wel een punt hebben.

Voor mij is muziek in de eerste plaats het beste medium om me op uit te leven, om alles los te laten (fysiek en mentaal), om even "weg" te zijn. Dit heeft ni bepaald te maken met "gevoelens", want die komen in muziek voor mij slechts op de tweede plaats, maar meer met een vaag gevoel van genot. Ik uit me door te dansen, en dus heb ik muziek nodig waar ik überhaupt op KAN dansen. Daarom begint veel van die zachtere muziek mij vrij snel te vervelen, omdat er misschien wel veel gevoel in zit, maar te weinig power.

Toch zijn er momenten waarop ik wél van die dingen kan genieten, als ik eens zin heb om achterover te leunen in de zetel, en gewoon te luisteren. Maar zelfs dan krijg ik vaak zin om af te sluiten met Phantom Manor, bij wijze van spreken :toothless

Allé, da was het dan, vanuit de buik geschreven, dus mss beetje moeilijk te volgen.
SilentEagle
quote:
Originally posted by Wildfir3
Het vakjes gedoe kwam niet voor uit de 'anti-beweging' zenne. Ik herinner mij maar al te goed hoe enkelen zich hier opeens 'progheads' begonden te noemen :p

Niet enkel hier, ook op Music Discussions... Om te kotsen die "Oh no..." threads waar ge dan op klikt en dan blijkt da ze de wereldschokkende mededeling hebben dat ze prog goe beginnen te vinden.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 
Privacy Statement