return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Lägga ut sets
View this Thread in Original format
DJLilJo
Hej glada TA människor!

Hur funkar det hela att lägga ut inspelade sets på nätet egentligen? Det är väl olagligt men ändå ser jag många hemsidor där man har lagt ut sina mixar. T.ex. DJ Irish har ju jättemånga sets på sin hemsida (väldigt schyssta mixar!), men kan man inte råka ut för trubbel då?

En annan (DJ Riot) tar till och med betalt för sina mixar via Paypal. Då går man för långt tycker jag. Man kan ju inte riktigt säga att man tar betalt för sina mixing skills och sätta priset till $8 som han har gjort. http://www.djriotradio.com/

Jag har tänkt sprida mina mixar men det känns fel. Vad tycker ni?
St_Andrew
Är ganska säker på att Irish fick nått skivbolag efter sig... är liksom olagligt, men ingen bryr sig (oftast inte iaf).
Dj_Irish
quote:
Originally posted by St_Andrew
Är ganska säker på att Irish fick nått skivbolag efter sig... är liksom olagligt, men ingen bryr sig (oftast inte iaf).


Stämmer rätt bra det.

Det är inte tillåtet om du inte äger copyrighten till samtliga låtar. Men som St_Andrew sa så är det en hel del skivbolag som inte bryr sig nämnvärt då det funkar som promotion för dem. Våga bara inte ta betalt för dina mixar. Då är de på dig direkt. Artisterna själva brukar vara mer öppna men de äger sällan copyrighten och har därmed ingen egentlig talan om deras egna produktioner.
ScuL
I mitt genre bryr de sig inte ett skit faktiskt..
Dj_Irish
quote:
Originally posted by ScuL
I mitt genre bryr de sig inte ett skit faktiskt..


Ett bra skäl att byta genre hehe
Laszlo
En ytterligare sak man skulle kunna göra med sina mixar är att lägga på jinglar lite här och var, som de gör på radiostationer. Det kan vara fan så irriterande, men sitter det en jingel mitt i en låt, så kan man vara ganska säker på att ingen vågar ta och klippa ut den ur mixen och sen spela den....
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Laszlo
En ytterligare sak man skulle kunna göra med sina mixar är att lägga på jinglar lite här och var, som de gör på radiostationer. Det kan vara fan så irriterande, men sitter det en jingel mitt i en låt, så kan man vara ganska säker på att ingen vågar ta och klippa ut den ur mixen och sen spela den....


Sant, men du måste ändå övertyga ägarna att det är tillräckligt. Och de kommer aldrig ta sig tid till att lyssna till din mix ens. De kommer bara kortfattat säga att det ska bort och käftar du emot bemöts du först med en klagovisa på allt du förstör för artisterna och sedan att de har advokater som väntar på att få sätta tänderna i dig.

Syftet förståss att skrämma bort dig så de slipper betala dessa svindyra advokater.

Det mest accepterade sättet verkar vara att istället för att lägga ut mixar för nedladdning är att klämma dig in på godtycklig radiostation och övertyga dom att spela dina set regelbundet. (Sedan kan du ju köra något lämpligt filbytarprogram ett par timmar per dag där de som kanske hört ditt set kan hitta det.)
Laszlo
quote:
Originally posted by Dj_Irish
Det mest accepterade sättet verkar vara att istället för att lägga ut mixar för nedladdning är att klämma dig in på godtycklig radiostation och övertyga dom att spela dina set regelbundet.


Det där är ju inte så "bara"... :)

"Hello Mr. Pete Tong!

My name is Laszlo Mag and I'd like to play a set for the Essential Mix radio show."

:)
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Laszlo
Det där är ju inte så "bara"... :)

"Hello Mr. Pete Tong!

My name is Laszlo Mag and I'd like to play a set for the Essential Mix radio show."

:)


Haha, det var ju kanske inte just Radio 1 jag menade. Syftade mer till den myriad av internetradiostationer som finns överallt dessa dagar. Alltid någon som letar nya "content providers" :)
K-PAXian
quote:
Originally posted by Dj_Irish
Det mest accepterade sättet verkar vara att istället för att lägga ut mixar för nedladdning är att klämma dig in på godtycklig radiostation och övertyga dom att spela dina set regelbundet.


Jag blev kontaktad av en som är med och har hand om http://www.ets-global.org som ville ha med mig i sin show, efter att ha hört lite av vad jag lade upp och länkade till på ett annat forum. Så så blev det och ikväll gör jag premiär i cyberrymden på en officiell nätradio. :)
Känns trevligt, men läskigt! :nervous:

FredAcler
quote:
Originally posted by K-PAXian
Jag blev kontaktad av en som är med och har hand om http://www.ets-global.org som ville ha med mig i sin show, efter att ha hört lite av vad jag lade upp och länkade till på ett annat forum. Så så blev det och ikväll gör jag premiär i cyberrymden på en officiell nätradio. :)
Känns trevligt, men läskigt! :nervous:


WOW, fasen va kul :)
Lycka till!!
K-PAXian
quote:
Originally posted by FredAcler
WOW, fasen va kul :)
Lycka till!!


Tackar! :D
Man är ju inget direkt proffs eller så, utan newbie. Så det känns tufft på det sättet också att få denna respons. :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement