return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Svajande rotationshastighet...?
View this Thread in Original format
Laszlo
Hola!

Jag börjar misstänka att rotationshastigheten på en (eller i värsta fall båda?!) av mina skivspelare svajar, dvs att de inte håller konstant hastighet. Någon som vet något enkelt litet sätt man skulle kunna kontrollera att det verkligen är så..? Stroblampan är ju ingen idé att stirra sig blind på eftersom avståndet mellan prickarna på tallrikarna ändå inte är 110% exakta och de också svajar lite fram och tillaka för varje varv som tallriken snurrar.

Anledningen till att jag börjar misstänka detta är för att jag inte alls har några som helst problem med att ratta in beatmixningen hos polaren när vi sitter och förfestar och jag inte kan låta bli att ställa mig och vänta ett gäng plattor. Inom loppet av 20-30 sekunder sitter det klockrent, och därefter kan mixen flyta på i närmare en minut utan att jag överhuvudtaget behöver röra tallriken eller skivan för att bromsa/putta på skivan, medans jag här hemma ibland inte klarar av att göra en övergång som är 100% tight även om skivan snurrat i 3-4 minuter och jag frenetiskt flyttar pitchen ett par nanometer fram och tillbaka, utan att få till det. Spelarna jag har är Techs, 1210 MK2.
SteveTranz4ever
Felet kan ligga i skjutpotentiometern altså pitchen... En polare som är DJ fick det problemet på sina gamla Technics 1200 MkII... dom var väl använda och låg man för nära nollan på ena så tappa man beatmatchen... Nu har han nya å de funkar klockers...
P4z!
jag har hört att sådana problem kan uppstå om magneten på motorn är skadad, dvs om det är hack och annat smuts på dem, är dock inte säker på om det stämmer. Dra upp plattan och snoka inuti :)
CJ InterCity
quote:
Originally posted by P4z!
jag har hört att sådana problem kan uppstå om magneten på motorn är skadad, dvs om det är hack och annat smuts på dem

var det första jag kom att tänka på... och det kan stämma!
SteveTranz4ever
quote:
Originally posted by P4z!
jag har hört att sådana problem kan uppstå om magneten på motorn är skadad, dvs om det är hack och annat smuts på dem, är dock inte säker på om det stämmer. Dra upp plattan och snoka inuti :)

Men hur kan det uppstå hack i magneten ? Smuts kan jag förstå för de flyger ju runt som de vill...
Kamelen
ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller så kan du väl ta en skiva.. och spela upp på spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram!
Laszlo
quote:
Originally posted by Kamelen
ta 2 likadana skivor.. (2 av samma release) .. och spela upp exakt samtidigt.. eller så kan du väl ta en skiva.. och spela upp på spelare #1 och ta tid.. samma sak med spelare #2 .. =) (= kram!

Tyvärr har jag inte två skivor av samma release - polaren har ett par skivor som jag också har, däremot vet jag inte om det är 110% säkert eftersom deformationer på skivan också kan bidra till att de glider ifrån varandra...en lätt liten böjning på ena skivan kan göra skillnad - isf får jag testa detta med två sprillans nya plattor. Att ta tid vet tror jag heller inte är speciellt accurate eftersom jag då hade behövt ett atomur för att märka någon skillnad...den svajar (om den nu gör det, eller det bara är jag som är dum i huvudet) trots allt inte så mycket att det orsakar trainwrecks, men väl klapp klapp...nåväl, ska ta och lyfta upp tallrikarna och se om jag hittar något konstigt där nere...skulle det vara ett hack magneten så tar jag fan livet av mig alltså...jag gissar på att det inte är den precis billigaste delen att byta ut...

en annan lösning vore ju att spela upp en skiva och spela in på datorn via line-in och bränna skiten, och sedan spela på CD-spelaren samtidigt som på skivspelaren...
reveal
quote:
Originally posted by Laszlo
en annan lösning vore ju att spela upp en skiva och spela in på datorn via line-in och bränna skiten, och sedan spela på CD-spelaren samtidigt som på skivspelaren...

Nu vet jag ju iofs inte så mycket om skivspelare etc, men hur kan man vara säker på att CD-spelaren är 100% korrekt? Eller att inspelningen blir det? Det lär ju inte vara jättemycket som skivspelaren laggar, så felet kanske "äts upp" av att det är fel någon annanstans...
Laszlo
quote:
Originally posted by reveal
Nu vet jag ju iofs inte så mycket om skivspelare etc, men hur kan man vara säker på att CD-spelaren är 100% korrekt? Eller att inspelningen blir det? Det lär ju inte vara jättemycket som skivspelaren laggar, så felet kanske "äts upp" av att det är fel någon annanstans...

Det är ju sant - men med tanke på att jag svårt att ratta in mixar som flyter på ens 30 sekunder borde det ju märkas ganska snabbt...börjar de glida isär efter ett par 4-5 minuter kan jag nog vara lugnare...
Chrill
quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Felet kan ligga i skjutpotentiometern altså pitchen... En polare som är DJ fick det problemet på sina gamla Technics 1200 MkII... dom var väl använda och låg man för nära nollan på ena så tappa man beatmatchen... Nu har han nya å de funkar klockers...

Jag märker det "felet" på min 1210, antingen så ligger pitchen på 0 eller så blir det en rätt så stor skillnad, det finns inget mellan steg typ. Jag tror att det är det felet som jag har, hur åtgärdar man det?:rolleyes:

SteveTranz4ever
quote:
Originally posted by Chrill
Jag märker det "felet" på min 1210, antingen så ligger pitchen på 0 eller så blir det en rätt så stor skillnad, det finns inget mellan steg typ. Jag tror att det är det felet som jag har, hur åtgärdar man det?:rolleyes:

Vet inte om man kommer in i spelaren på nåt enkelt vis så du kan byta ut skjutpotentiometern själv, annars får du nog kontakta din återförsäljare och se om dom kan hjälpa dig.
ScuL
Problemet med pitchen av SL12xx är att den har ingen 'quartz lock'.. som förorsaker att pitchen kan bli lite ostabil efter lång använding
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement