|
Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Cube
23 för killar?! Jisses.. Nu när man har fyllt 20 så ska dom höja till 23 :/ |
STÄM DOM!!!!!!
Edit:
Står iof inte nått om kön, men måste ju vara samma sak?
16 kap. brottsbalken:
| quote: | 9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på
grund av
hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse
genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin
verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga
diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.
Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också
på den
som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en
näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller
innehar allmänt uppdrag.
För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän
sammankomst eller
offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han
diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska
ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till
sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.
Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs
diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning,
döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610). |
|
|
|
| mr_fisken |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
STÄM DOM!!!!!! |
blir mod mäts baklänges |
|
|
| Cube |
| Haha, ska fan höra mer om det där :D Om det går så får vi gå ihop och stäma dom. Får man skadestånd? :D |
|
|
| CJ InterCity |
| quote: | 9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på
grund av
hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse
genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin
verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga
diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.
Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också
på den
som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en
näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller
innehar allmänt uppdrag.
För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän
sammankomst eller
offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han
diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska
ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till
sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.
Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs
diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning,
döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610). |
står inget om ålder ju... i och för sig kan jag påstå att jag är gay men SÅ jävla värt är det fan inte :D |
|
|
| hustler |
| Tycker det är skandal om det nu är 23 för killar. Kommer en så stor artist så tycker man ju att alla som är myndiga ska få chansen att se honom. |
|
|
| Hauken |
Synd att detta inte var ca 1-2 månader senare, för 1 juli kommer en ny diskriminerings lag.
Faktum är att regeringen beslutade om den igår t om.
Funkar såhär;
Det ska bli olagligt att behandla kunder olika enbart pga. kön.
Det förbjuder att man sätter särskilda priser för kvinnor eller män hos frisören, taxi, nattklubbar mm.. "handel med varor, tjänster och bostäder".
Vad gäller just nattklubbar blir det även förbjudet att ha olika åldersgränser. Men givetvis kommer det fortfarande tillämpas i praktiken ;) Men man kan ju sätta olika gränser för det; t ex, "ålder: 25. Alla som har kjol; 20".
Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism".
Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback. |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Hauken
Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism".
Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback. |
Ingen utom kommersen kommer tjäna på den nya lagen. Den suger, livet är orättvist men nu blir det ännu mer orättvist att jag får betala 300 spänn för att klippa mig och tjejer får betala fullpris för taxi. Det är ungefär lika sniket som att man får ett fel på ett matteprov som en annan fått rätt för och så går man och gnäller hos mattefröken att den andra ska bli av med sitt poäng eftersom denne uppenbarligen också räknat fel. Omoget! |
|
|
| Hauken |
Jasså?
Jag tycker inte att en tjej som går till frisören och har "kill frisyr" (kort hår) ska behöva betala mer bara för att hon är tjej.
Och jag tycker inte jag ska behöva åka taxi dyrare för att jag är kille.
Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla. Vilket är ju svårt att säga. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
Ingen utom kommersen kommer tjäna på den nya lagen. Den suger, livet är orättvist men nu blir det ännu mer orättvist att jag får betala 300 spänn för att klippa mig och tjejer får betala fullpris för taxi. Det är ungefär lika sniket som att man får ett fel på ett matteprov som en annan fått rätt för och så går man och gnäller hos mattefröken att den andra ska bli av med sitt poäng eftersom denne uppenbarligen också räknat fel. Omoget! |
Ehm, sa om jag far betala mer for taxi enbart for att jag e man hur fan kan man fa det till att inte vara diskriminerande?! |
|
|
| Funfrock |
| har du prövat att gå i högklackat? ;) |
|
|
| SWE_TRANCE |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Ehm, sa om jag far betala mer for taxi enbart for att jag e man hur fan kan man fa det till att inte vara diskriminerande?! |
Förstår tänkandet.
MEN, i just denna fråga tycker jag att "tjejtaxa" är helt riktigt!
Tanken är ju att kvinnor INTE ska behöva gå ensamma hem/åka svarttaxi på nätterna. Jag tyckte att det var ett bra initiativ när svenska taxibolag införde detta. För det är ju ändå så att tjejer löper en större risk att råka ut för något t.ex på väg hem ifrån krogen.
Nu blev ju detta ordentligt OT, jag föreslår att reveal tar och flyttar dessa inlägg till en egen tråd. För ämnet är utan tvekan intressant. |
|
|
| CJ InterCity |
| quote: | Originally posted by Hauken
Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla. |
om det nu verkligen ska vara jämnställt och icke-diskriminerande, måste åldersgränsen ligga på 18. Vad är det för bullsh*t att man blivit myndig, får lov att dricka och röka, men kommer ändå inte in på nattklubbar?? :whip:
sen att kvinnor får åka billigare taxi är inget problem imo, dom löper som sagt mindre risk att hamna i trubbel då. :) |
|
|
|
|