return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
I wanna be a dj....
View this Thread in Original format
Versace
Tjena

Om jag skulle vilja lära mig dj-yrket så behöver jag ett mixerbord. Ett enkelt sådant.

Då jag ej vet speciellt mycket om mixerbord(är inte ens säker på att man säger så) och hur dessa ska vara och se ut så skulle jag vilja ha tips från er. Jag skulle vilja ha tips på modeller, märken, pris, platser som dessa kan handlas på.

Jag har däremot ett krav och det är att 2 cd-spelare ska ingå. Vinyl är inget som intresserar mig just nu då jag vill först och främst lära mig grunderna...Har heller ej plats hemma med 2 vinylspelare...

Helst med en länk eller bild så jag kan bilda mig en uppfattning om hur den ser ut...

tack på förhand!
Laszlo
Min enkla åsikt är att det är bäst att köpa ordentliga saker från början. Med en tam budget kanske 2st Pioneer CDJ 200;or skulle vara något att satsa på i CD-spelarväg? Vad gäller mixerbord så har jag inte någon större koll på vad man kan få för en billig peng som inte börjar knastra efter en månad.

http://www.hollywooddj.com/pioneercdj200.html
Vizay
det är eg. bäst att sätta en budget å sen försöka få det allra bästa för de pengarna. Ett tips för att pressa priserna rejält är att inte handla från sverige.

www.recordcase.de är en pålitlig och snabb affär som dessutom har snorbillig frakt :) (100:- vart du än är typ)

men säg en budget så kan vi hjälpa lättare :)
Kaveh
Bra tråd :) Jag är främst ute efter billiga och pålitliga inköpsställen. Tack för den tyska länken Vizay :]
Kaveh
quote:
Originally posted by Laszlo
Min enkla åsikt är att det är bäst att köpa ordentliga saker från början. Med en tam budget kanske 2st Pioneer CDJ 200;or skulle vara något att satsa på i CD-spelarväg? Vad gäller mixerbord så har jag inte någon större koll på vad man kan få för en billig peng som inte börjar knastra efter en månad.

http://www.hollywooddj.com/pioneercdj200.html


Vet någon om den cdj 200 spelar upp mp3:or med VBR-bitrate också?
hustler
Har funderat lite på denna.

http://www.recordcase.de/cgi-bin/co...he--numark%20cd

Dryga 2000:- billigare än i Sverige, men är den något att ha?

Edit: http://www.recordcase.de/lshop,showdetail,1123601938-5778,e,1123601938-5778,cd_player.doppel_cd_player_19_zoll,0020104034,,Tshowrub--cd_player.doppel_cd_player_19_zoll,.htm

Vad är det för skillnad egentligen?
Laszlo
quote:
Originally posted by hustler
Har funderat lite på denna.

http://www.recordcase.de/cgi-bin/co...he--numark%20cd

Dryga 2000:- billigare än i Sverige, men är den något att ha?


Det där är absolut inget jag skulle rekommendera...funkar väl att leka med på en förfest, men ska du börja spela på lite högre nivå så får du räkna med att lägga ut minst 10.000 spänn för ett par hyffsade cd-spelare och ett reko mixerbord...
Pjox
Ren nyfikenhet..
Ni som är Djs vad har ni betalat för er utrustning på ett ungifär?
Laszlo
jag är väl bara bedroom-dj men jag har iaf lagt ut ca 40.000 för min utrustning.

2 x CDJ 500S = 20.000 (yupp, de kostade 10 papp stycket då)
2 x 1210 MK2 + 2 x Shure White Lables (+ 1 beg. 1210:a för 1000 spänn) = 15.000
1 x Numar DM3002X = 3500
1 x MDR-V700DJ = 2000

=

40.500
hustler
quote:
Originally posted by Laszlo
Det där är absolut inget jag skulle rekommendera...funkar väl att leka med på en förfest, men ska du börja spela på lite högre nivå så får du räkna med att lägga ut minst 10.000 spänn för ett par hyffsade cd-spelare och ett reko mixerbord...


Nu när du säger så där så känns det nästan som att det är lika bra att spara ihop deg och tjacka två CDJ-1000 samt en sjysst mixer.
Då behöver man ju inte oroa sig för att man ska "byta upp sig" när man har fått lite skills.

hustler
quote:
Originally posted by Laszlo
jag är väl bara bedroom-dj men jag har iaf lagt ut ca 40.000 för min utrustning.

2 x CDJ 500S = 20.000 (yupp, de kostade 10 papp stycket då)
2 x 1210 MK2 + 2 x Shure White Lables (+ 1 beg. 1210:a för 1000 spänn) = 15.000
1 x Numar DM3002X = 3500
1 x MDR-V700DJ = 2000

=

40.500


Skulle utan tvekan ge en eller flera fingrar alternativt tår för att den setupen skulle bli min. Inget snack.
dbl
en fråga bara.... om ni som håller på att DJ:ar nu inte höll på att DJ:a utan skulle börja... vad tror ni att ni hade köpt för något med den kunskapen ni har nu... tänkte istället för att sätta en budget.. vad hade ni själva valt för något..

och då blir det ju såklart inte värsta grejerna såklart, utan om ni själva skulle börja "testa" på det
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement