|
Het Grote (Nieuwe) Duncan Stutterheim Interview (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| jp |
Het Grote Duncan Stutterheim Interview - deel 2 (slot):
Op donderdag 2 februari gaat de documentaire God Is My DJ in de Nederlandse bioscopen draaien. Documentairemaakster Carin Goeijers volgde Duncan Stutterheim, directeur van ID&T, een half jaar lang. De film opent met het overlijden van Miles Stutterheim - de jongere broer van Duncan en het creatieve brein achter de succesvolle feesten van ID&T die in september 2000 is verongelukt - en sluit af met Sensation White 2005. Naar aanleiding van God Is My DJ sprak DJBroadcast uitgebreid met Duncan Stutterheim. Vandaag het tweede en laatste deel van het gesprek, over ID&T en de toekomst. "Ik had me nooit voor kunnen stellen dat minimal zo sexy kan klinken."
Door Alfred Bos
DJB: Vind je zelf dat je genoeg tegengas krijgt binnen ID&T?
"Ik vind van wel, alleen: ik neem de beslissing. Tegengas krijg ik wel degelijk. Enkel, ik zeg het een beetje bot, maar ik ben de baas. Misschien zal ik in de discussie meteen zeggen: Je hebt gelijk. Vroeger zou ik zeggen: Je hebt geen gelijk. Dat heb ik afgeleerd. Ik zeg nu: Ik neem het mee, ik denk erover na. En ik durf na een dagje nadenken nu ook te zeggen: Ik had het mis en jij had gelijk. En ik heb ene hele sterke partner in Q-Dance, Wouter Tavecchio, die ik al mijn hele leven ken. Die geeft me genoeg tegengas."
DJB: Wat doen jullie nog meer naast Q-Dance?
"We hebben een 50% belang genomen in het Indian Summer festival. Dat is echt een leuk festival: klein, Noord-Holland. Marco Kuiper, de organisator, heeft bij ons aangeklopt. Ik wilde ook geen 51%, want we doen het samen. Ik had één voorwaarde, dat hij wel af en toe bij ons op kantoor moeten zitten. Er zit veel know-how bij ons en daar heeft hij wel wat aan. Er werken ook veel vrijwilligers mee aan het festival, dat willen we absoluut behouden."
DJB: Nog meer, naast Q-Dance en Indian Summer?
"We zijn wel geïntereseerd in wat kleinere partijen, die wel creatief zijn maar niet het gevoel hebben dat ze aan hun trekken kunnen komen. We kunnen ze steunen in hun productie. Mojo heeft dat ook veel gedaan, alleen Mojo had de strategie om over te nemen. Ik wil het liever samen doen. Bij Indian Summer lopen allemaal jonge mensen rond, die willen helemaal niet worden overgenomen. Die hebben hun eigen ding nog lopen."
DJB: Sensation is niet alleen een concept dat in Nederland draait, maar jullie willen het ook internationaal ontplooien. Er zijn al afleveringen geweest in België en Duitsland. Waar eindigt het?
"Antwerpen was uitverkocht, de tweede was in Duitsland [het stadion van Schalke 04 in Gelsenkirchen]. We gaan dit jaar Spanje doen, Madrid en Barcelona. En we zijn aan het praten met Tjechië en Polen. We proberen elk jaar een land of twee landen erbij te doen."
DJB: Keert Sensation in 2006 terug naar België en Duitsland?
"In beginsel gaan we door, tenzij het dramatisch was. Maar het was goed en het ziet er kansrijk uit."
DJB: Wie zie je op het Europese speelveld als de grote concurrent van ID&T?
"Wat betreft Innercity zie ik geen concurrenten. Maar ik vind het erg vervelend dat je binnen Nederland steeds tegen het monopolie van Mojo blijft aanlopen. Ik zou graag iets met Underworld doen, maar dat kan niet want ze zitten bij Mojo. Daar word ik wel eens misselijk van en dat mag je gerust publiceren. Zelfs sommige DJ's proberen ze exclusief te houden. Dat heb ik bij ID&T nooit gedaan. Q-Dance zegt soms 'nee' tegen verzoeken van buitenaf voor Luna. Daar is wat voor te zeggen, want zij hebben hem opgebouwd. Zo ziet Mojo het ook voor zichzelf soms. Ik denk dat het voor bepaalde live acts een gemiste kans is dat ze alleen maar en eeuwig en altijd op Mojo festivals staan te spelen. Laurent Garnier hebben we al dertig keer aangevraagd, maar heeft nog nooit bij ons gestaan."
DJB: Ben je tevreden over Innercity 2005, de nieuwe opzet?
"Ja, ik wilde een stukje dieper. Wat dat betreft zitten we op 50%. Nieuwe mensen trekken, zitten we op 70%. Veel meer gekleurde mensen. Veel meer jongere, hippe types. Veel meer muziekliefhebbers. Het is schudden aan de boom en bepaalde dingen zijn gelukt. Er liepen ook nog steeds mensen die gewoon naar Innercity en ID&T gaan, en die heel even in het begin hun draai niet konden vinden. Want je voelde niet die pompende energie. Het was even wennen. Ik moest zelf ook wennen. Ik maakte me zelfs heel even zorgen. Het is een kille hal hè.
Daarom zeg ik, we zitten op 50%. Volgend jaar moeten we proberen het nog intiemer te krijgen. Het zou zo moeten zijn dat je echt vergeet dat je in de RAI bent. De Urban/Hiphop zaal hebben we iets te groot gelaten, iets te kil. Daar moeten we nog aan sleutelen, maar het is wel weer leuk om het gevoel te hebben dat je er nog niet helemaal bent. We beginnen ergens weer opnieuw aan. Maar ik heb wel het idee dat we onze plek hebben gevonden en dat we de goede richting in zijn gegaan. We hebben een duidelijke keuze gemaakt. Dat was het probleem, het was een ratjetoe. Van hardhouse tot techno, van alles door elkaar. Op Mysteryland werkt het omdat men een plekje kan vinden. Maar op Innercity oude stijl was het zo vol dat je niet meer kon lopen en daar vergaten we wel even waar het feest nu uiteindelijk om gaat.
Als je de nieuwe opzet, zeg maar progressief, vast kunt blijven houden, kun je heel lang doorgaan. Dat is ook zo sterk aan dat concept van Gert [van Veen], Welcome To The Future. Wat speelt er in het heden en liefst wat speelt er morgen. Wat denken wij dat belangrijk gaat worden? Er zijn genoeg andere dingen die de mainstream bedienen. We gaan met Innercity absoluut door op deze ingeslagen weg."
DJB: Een paar kleine praktische dingen over Innercity. Het systeem van de lockers is een prima systeem. Enkel, waarom moet dat € 5 kosten, voor zelfbediening nog wel?
"Was het € 5? Dat is wel veel. Er passen niet drie jassen in zo'n locker? Dan vind ik € 5 te veel. We hadden vroeger ons eigen garderobesysteem ontwikkeld. Daar moesten we € 2 voor vragen en dan draaien we net quitte. Het gekke van zo'n feest is en de meesten vergeten het wel eens, maar op Sensation is geen garderobe. En op Mysteryland knoop je het in een rugzakje. De logistiek van de garderobe, het is een hel! Ik vind € 5 teveel, dan moet het naar beneden. Wij hebben het uitbesteed aan Lockerbox en we moeten met hen gaan praten."
DJB: Ik wil ook nog wat vragen over de consumptiebonnen op Innercity: een strip van negen bonnen kostte € 10.
"Ze kostten € 1,10 per bon. Dat was drie jaar lang € 1."
DJB: Prima, alleen de minimum consumptie kostte twee bonnen. Er zitten er negen op een setje, dus je houd er één over en daar koop je niks voor. Kun je nog een setje bonnen kopen!
"Meen je dat nou? We hebben er wel eens over gedacht om voor alle evenementen één soort bon te gebruiken die overal geldig is. De oplossing is: teruggeven. Wat je aan het eind van het feest aan bonnen overhoudt, weer inwisselen voor geld. Een paar jaar geleden dachten we nog: Als je aan het eind van de avond een bonnetje mee naar huis neemt, verdienen we meer. Maar nu zijn we op een punt belandt waarop we allemaal oud en wijs zijn. Het gaat nu over serieus geld en niet over fopperijen. Men is best bereid om veel geld voor een kaartje te betalen, maar zegt men ook: Neem ons niet in de maling. Als je een bonnetje overhoudt en je voelt je in de maling genomen, is dat slecht voor ons."
DJB: Lees je nog steeds de forums?
"Nee, ik heb me er veel van aangetrokken wat er over mij en ID&T gezegd wordt en daarom lees ik het niet meer. Ik heb dat ook begrepen van bekende Nederlanders die in de roddelbladen staan, de beste remedie is gewoon niet lezen. Ik heb het forum van de website laten verwijderen want het was alleen maar ellende, ellende, ellende. Gegronde klachten? Daar reageer ik persoonlijk op. Toch raar hè, dat er op forums zoveel negativiteit is. Als ik 18 was, zou ik ook niet uren achter de computer gaan zitten. Kom op, ga wat doen, ga leven!"
DJB: In het Kringgesprek 2005 in het laatste nummer van DJBroadcast zei Marcel Pantera dat muziek wel belangrijk is, maar niet langer leading. Is dat ook jouw idee?
"Bij Sensation is de muziek niet leading, maar bij Innercity nieuwe stijl wel. Daar hebben we geprobeerd om een line-up neer te zetten met muziek die telt. Als je goed kunt draaien en mixen, maar je hebt zelf geen muziek gemaakt, sorry, dan is er geen plek voor je op Innercity. Het gaat wel degelijk om muziek en ik denk dat op dit moment, eindelijk weer en dat horen we al een tijdje in de underground, dat muziek een hele belangrijke plek gaat krijgen. Die minimal sound, waar iedereen van dacht: Bliep, bliep, waar heeft-ie het over, is echt een sexy sound. Ik had me nooit voor kunnen stellen dat minimal zo sexy kan klinken.
Het gaat wel degelijk over muziek, maar op een andere manier, in een nieuw jasje. Voor een nieuwe generatie. Het begint weer te borrelen. Ik hoor van mensen dat ze naar illegale feestjes gaan. Wat ik ook logisch vind, want er moet een tegenstroom tegen het grote Sensation komen. Dat was ook mijn commentaar tegen het gepiep op het ID&T forum: Ik ben bovenstroom, ga zelf wat doen in de onderstroom! Creëer dan wat! Vandaar dat ik Studio 80 [nieuwe, kleine undergroundclub in Amsterdam] ben begonnen, om die onderstroom te helpen stimuleren. Iedereen die een goed idee heeft en een feestje wil geven, dan kaar langskomen en krijgt een kans. Dat is belangrijk, voor ID&T en ook voor mij, want als er geen onderstroom meer komt, dan weet je dat het opdroogt."
DJB: Wanneer stop je met werken? Hoe lang denk je in deze wereld te kunnen blijven functioneren?
"Nieuw gevoel. Dingen afstoten. Weer vooruitkijken. Ook naar mijn eigen mensen heb ik gezegd: Ik ben hier nog minstens vijf jaar. Ik ben nu 33. Zo rond mijn 40ste neem ik een jaar vrij. Dan heb ik twintig jaar professioneel op de dansvloer gestaan. Daarna begin ik of iets anders of ik stop helemaal, maar ik ga nog zeker vijf, zes jaar door." |
|
|
| ZZandirt |
| ik wacht wel tot de gesproken-boek versie uitkomt :D |
|
|
| jp |
| Kom kom het is leuk materiaal :p |
|
|
| Mindphaser |
| pfff misschien kun je de volgende keer elke dag een zinnetje posten ofzo ;) |
|
|
| jp |
| Ja hallo, die stomme site doet het toch ook in 2 delen? :( |
|
|
| Chicane |
too much reading..
samenvatting ergens? :D |
|
|
| jp |
| Hij gaat ID&T verkopen aan Talpa |
|
|
| Chicane |
| Slechte investering, had het liever andersom gezien eigenlijk. |
|
|
| Synthesia |
| Heeft iemand hier het ID&T boek, Release al eens gelezen? Zoja, interessant? |
|
|
| Chicane |
| Leuk boek, mooie foto's, mooi verteld. Voor de liefhebbers een verassing in het midden. Mooi design allemaal. |
|
|
| Synthesia |
Ah tof tof, merci Chicane, k'zal die waarschijnlijk ne keer kopen dan. Wel duur precies, 55 EUR in FRS.
Btw ik zie 'deel 1' staan op het boek, volgt er hier nog een deel 2 op dan? Deel 1 is al toch een tijdje uit he. |
|
|
|
|