|
Paul van Dyk - Den elektroniska musikens politik
|
View this Thread in Original format
| Gaby |
Inte nog att han kör bra musik och gör bra musik så har han vettiga åsikter. I love PVD!
Från Grammofon:
PAUL VAN DYK - DEN ELEKTRONISKA MUSIKENS POLITIK
Paul van Dyk är mest känd för sina kvalitativa dansproduktioner och DJset men han höjer även många ögonbryn genom att ta upp frågor som många andra DJs ignorerar.Vår utsände Twinky Lagdameo träffade honom precis innan jul för att diskutera hans senaste kompilation the Politics of Dancing
Läs vår intervju med Paul van Dyk:
http://www.grammofon.nu/v2/artiklar/artiklar.asp?ID=47 |
|
|
| King of Clubs |
Intressant intervju..
Jag kom att tänka på en sak.. Paul Van Dyk och några till med honom pratar ofta om klubbkulturen och dess innebörd. Ung. att den bygger på ett samförstånd, nån slags enhet som förespråkar godhet över lag. Dessutom, som i fodralet till Politics of Dancing så skriver han om att han är besviken över att "klubbfolket" inte gör sig hörda och får sin vilja igenom.. Att det ursprungligen är en "politisk rörelse" lika mycket som en kulturell.
Men, finns det verkligen nån sån homogen grupp med gemensamma mål? Handlar det egentligen inte bara om vanligt folk med brinnande intresse för att dansa på helgen och lyssna på musik? |
|
|
| mindshooter |
| Han kan juh stå för vad han säger iallafall. En grej jag inte gillar med honom dock. Han är helt emot Mp3 och allt i dess like. Tycker jag är oerhört trångsynt. Annars gör han jälvigt bra musik och verkar ha rätt synsätt på saker och ting. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Men, finns det verkligen nån sån homogen grupp med gemensamma mål? Handlar det egentligen inte bara om vanligt folk med brinnande intresse för att dansa på helgen och lyssna på musik? |
håller med om det, nån politisk rörelse eller så är inget som jag känner till |
|
|
| Gaby |
| quote: | Originally posted by reveal
håller med om det, nån politisk rörelse eller så är inget som jag känner till |
Jag håller med om att det är en politisk handling. För mig är det det. Man kan bl.a märka det på klubblivet i Sverige som blir stoppat på grund av räddsla uppifrån.
Läs boken "Last night a dj saved my life" |
|
|
| reveal |
för mig är det iaf inte nån som helst politik inblandat i det hela
jag älskar musiken, och att dansa till den
varför måste man blanda in politik överallt? räcker det inte att man tycker om eller inte tycker om en viss grej, måste man göra politik av allt :rolleyes: |
|
|
| Aendy |
"Grammofon.nu: Har ditt resande påverkats av 9 september?" Är det bra research?
Not. Om man strävar efter att bli en folkrörelse ska man hålla politik utanför. |
|
|
| Gaby |
| Tyvärr så klingar ordet politik väldigt fel men man glömmer lätt bort att bara man ta ställning så är det ju politik... |
|
|
| Gaby |
| quote: | Originally posted by Aendy
]"Grammofon.nu: Har ditt resande påverkats av 9 september?" Är det bra research?
[/B] |
illa :p |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by mindshooter
En grej jag inte gillar med honom dock. Han är helt emot Mp3 och allt i dess like. Tycker jag är oerhört trångsynt. Annars gör han jälvigt bra musik och verkar ha rätt synsätt på saker och ting. |
Är han helt emot mp3? många producenter gillar ju idén att folk laddar hem livespelningar (gratis PR -> $$$ -> :D), men hatar att singlar "stjäls" av dom..
Annars gör Paul Van Dyk som sagt jävligt bra musik och verkar vara en hyvens kille :) |
|
|
| RebeL9 |
Bara jag som lägger märke till att datumet är fel? skall ju vara 11e september :P
Jag har alltid trott att PVD varit en diva men när jag läste intervjun blev jag mycket överraskad. hans åsikter är ju skitbra!
Det han sa om idiotin över att bomba en öken. så jävla rätt.
PVD for president! :D |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Är han helt emot mp3? |
Jag vet iof inte hur han ställer sig gentemot livesets och dyligt men alla producenter borde veta att när man lyssnar på en Mp3 så är det som att lyssna på vinylen i skivbutiken innan man köper den. Som en förlyssning. så gör många och utan Mp3 skulle jag säkert ine ens lyssna på trance idag vilket skulle lett till att jag inte skulle spenderat tuselappar på att köpa skivor och dyligt.
dom vägrar inse att dom har tjänat på det! |
|
|
|
|