|
Mixa Country?
|
View this Thread in Original format
| Dj Cola |
Hejsan alla!
Jag hade tänkt kolla med er om erfarenheter ang. att mixa country och sådannt.
Nu har ju några som ska ha en fest fått nys på att jag är dj och vill att jag ska spela billigt på en fest (dom är ju vänner så det gör inget).
Men jag har ju ingen egen utrustning men dom säger att dom har utrustning. Däremot så är jag inte "fullärd" ännu.. Jag kan inte mixa utan Bpm räknare men som sagt jag håller på o lär mig.
Frågan är nu, Behövs verkligen bpm räknare och sådannt till country etc? eller iallafall i den utsträckningen som det behövs i edm?
Några tips? Bra startlåtar? bra slutlåtar? etc.
Han som festen ska vara åt ska ju tydligen bränna ner låtar åt mig...
Temat är country men jag ska nog kunna smyga in lite annat, tips?
Jag vore väldigt tacksam för eventuella tankar ang. det här och såklart svar på frågorna..
Mvh jari |
|
|
| SteveTranz4ever |
Är det 1a april idag ? Låter som ett skämt !
Sorry nej men fan det låter ju helt otroligt, mixa country... Mitt enda råd är nog att du tar och kör med fade mellan låtarna...
Är det ens möjligt att beatmatcha country ?
Detta är ju ett forum för folk som lyssnar på EDM så att ge förslag på bra countrylåtar ä nog näst intill omöjligt.
Du får väl ladda hem typ Absolute Country... :happy2:
btw. tror inte det finns många som använder BPM-räknare när de mixar. Jag gör de inte iaf. |
|
|
| jofawe |
testa göra som du kör med edm, fast du har ju breaket hela tiden :)
Spela gärna in det .. haha |
|
|
| Dj Cola |
Ok ^^.
jag vet att det här är ett edm forum men som sagt jag vettefan var man kan vända sig annars :D.
Steve, det är faktiskt augusti vad jag vet :o .
nu fick jag veta att personerna är "allätare".. så hade tänkt starta med lite kitaro/jarre och sen matcha in beats på det sen coutryn.. kanske lite house eller disco mot slutet :).
Ang. Bpm räknare; Ja har ännu inte lärt mig hur mycket en viss pitch % tar på tillex. 140 bpm osv. vilket kanske kan vara skälet ;).
Jag är upplärd och har nästan bara spelat på Pioneer cmx-3000 och djm-3000 så är ju smått bortskämmd, ångrar att ja inte startade med saker utan bpm räknare :/.
tack för svaren då ;). |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Dj Cola
Steve, det är faktiskt augusti vad jag vet :o . |
Juli.
Lycka till med festen iaf! :) |
|
|
| Rainborn |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Är det 1a april idag ? Låter som ett skämt !
Sorry nej men fan det låter ju helt otroligt, mixa country... Mitt enda råd är nog att du tar och kör med fade mellan låtarna...
Är det ens möjligt att beatmatcha country ?
Detta är ju ett forum för folk som lyssnar på EDM så att ge förslag på bra countrylåtar ä nog näst intill omöjligt.
Du får väl ladda hem typ Absolute Country... :happy2:
btw. tror inte det finns många som använder BPM-räknare när de mixar. Jag gör de inte iaf. |
Självklart går det att mixa country. Så länge en låt har någon rytm över huvud taget så kan man beatmatcha ihop skiten och så. |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by reveal
Juli. |
moha...ägd :)
BPM-räknare är ju bara för n00bs...skit i det tramset, det förvirrar mer än det hjälper - de är aldrig exakta. Använd öronen, du lär dig mycket snabbare på så vis. Ska du spela country o annan smörja så gissar jag på att publiken är allt annat än musikaliska genier - även om de skulle vara det så lär övergångarna vara det sista de kommer störa sig på. |
|
|
| Jeremy H |
Mja, övergångar är det sista dom kommer bry sig om som sagt... så enkla fades mellan låtarna duger nog alldelles utmärkt :) Hellre det än att trainwrecka och förstöra deras linedance! :wtf:
Och se till att tejpa för BPM-räknarna så fort du kommer hem och ska träna igen.. :) |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Jeremy H
Och se till att tejpa för BPM-räknarna så fort du kommer hem och ska träna igen.. :) |
'nuff said! |
|
|
| Dj Cola |
haha ok!
tack för tipsen ;).
jag tar o sätter en liten tejp för och tränar senare..
har gjort några snygga mixar med öronen så nu får det bli så :).
Har redan utvecklat ett hat mot Cd'n.
Knapparna är otroligt sega vilket gör att musiken startar ca 0.5 sekunder efter att jag tryckt på den jävla knappen, vilket gör det svårare ^^.
que funktionen är ju inte riktigt okey heller.. jävla skit :D.
har väll blivigt bortskämmd på pioneers cmx-3000 |
|
|
|
|