|
Mattegåtor :-D
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
Tycker själv att dom kan vara väldigt kul! Vi snackar alltså inte x+y och sånt utan mer som problemlösning. Lite omväxling här på forumet ;)
Jag kör först...
I en tuggummiautomat finns det 300 tuggummin... 150 vita (mint) och 150 svarta (laktrits). Du vill ha 2 av samma smak. Hur många måste du minst köpa för att vara säker på att du får de?
tänk inte för mycket då klarar ni den inte *tips* |
|
|
| robstar |
| Med min otur så måste ja nog köpa 152 st... ;) |
|
|
| doter |
151 såklart... fast d e om man nu får 1 åt gången varje gång man köper...
Men sannolikheten e nog väldigt liten att man behöver köpa så pass många innan man fått 2 likadana... |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by robstar
Med min otur så måste ja nog köpa 152 st... ;) |
Knappast... Hur mycket otur du än har så räcker det med att du köper detta antal för att få 2 likadana...det är inte ett stort antal....detta är en kuggfråga...*tips* |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by doter
151 såklart... fast d e om man nu får 1 åt gången varje gång man köper...
Men sannolikheten e nog väldigt liten att man behöver köpa så pass många innan man fått 2 likadana... |
FEEEEEEEL! detta är det klassiska svaret... :) Du får bara 1 varje gång du köper..... |
|
|
| robstar |
Hmm okey....
Automaten kanske har 2 behållare med tuggummin så de räcker å köpa två av den smaken man vill ha...
Eller så sparkar man sönder den så slipper man betala överhuvudtaget..
;)
Eh.....fan vet ja.......
Eller dE kanske finns TVÅ automater,,,,, ..
:toothless |
|
|
| robstar |
ÅÅÅÅÅÅÅ
*sätter en påse på huvet*
VA dum ja har vart.....
de räcker ju med 3 st........
:o |
|
|
| Aendy |
| Öhhh... var det ens en gåta? Robsters sista svar (3) är ju rätt, men är inte det rätt självklart? Eller det är bara för att jag är naturare? |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by robstar
ÅÅÅÅÅÅÅ
*sätter en påse på huvet*
VA dum ja har vart.....
de räcker ju med 3 st........
:o |
Härligt! 1 poäng till Robstar! Enkelt eller hur?
Här kommer nästa:
I ett vattenglas finns en cell... Varje minut delar den på sig.
Antalet dubblas alltså för varje minut. Efter 60 minuter är glaset fullt. När var glaset halvfult? |
|
|
| Aendy |
| Oki, här kommer min favorit. Försök hänga med. Framför dig har du en korsning med två vägar. Den ena leder till helvetet, den andra till himmeln, kruxet är att du inte vet vilken väg som leder vart. Båda vägarna har en vakt. Du vet att den ena vakten alltid ljuger oavsett vilken fråga du ställer. Den andra talar alltid sanning, kruxet här är att du inte vet vem som gör vad. Du får en fråga på att lista ut vilken väg som leder till himmeln. Go! |
|
|
| fruktsoppa |
ja, svaret på mindshooter är juh 59 minuter.. om jag kommer ihåg rätt.. är dom ifrån det där pappret i skolan?
öhh, aendye eller vem som nu stäldde den senaste gåtan..
vadå? ska man fråga sig fram eller vadå? beskriv vad man ska göra.. |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by Aendy
Oki, här kommer min favorit. Försök hänga med. Framför dig har du en korsning med två vägar. Den ena leder till helvetet, den andra till himmeln, kruxet är att du inte vet vilken väg som leder vart. Båda vägarna har en vakt. Du vet att den ena vakten alltid ljuger oavsett vilken fråga du ställer. Den andra talar alltid sanning, kruxet här är att du inte vet vem som gör vad. Du får en fråga på att lista ut vilken väg som leder till himmeln. Go! |
Snabb fråga Aendy...
Vaktar "lögnaren" vägen till helvetet och han som talar sanning vägen till himmeln?
NordLight |
|
|
|
|