|
En mikroskopisk EDM-marknadsundersökning
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
Hej alla glada,
detta är väl ingen marknadsundersökning i ordets rätta bemärkelse utan snarare något för att höra era åsikter för huruvida ni är beredda för att ta er till fjärran Växjö via bil/buss/tåg/skateboard för diverse fester
--
först lite bakgrund
--
efter att ha suttit i ett år som ordförande för en av studentpubarna i Växjö (snart 3 år i styrelsen) har jag inte bara lärt mig en del om restaurangbranschen men också lyckats skaffa goda relationer med alla sorters folk och myndigheter här i stan. Allt från polismyndighet, livsmedel- och alkoholhandläggare på kommunen till VD:er för diverse uteställen (potentiella festlokaler) och säljare på bryggerier. Tack vare detta kontaktnät som jag lyckats bygga upp och den erfarenheten jag fått från styrelsearbetet finns det minst sagt goda förutsättningar för att inte bara kunna anordna klubbarrangemang, men även skaffa sponsorer, samarbetspartners och bra, om inte suveräna marknadsföringskanaler på olika håll.
--
Det finns dock ett problem som inte går göra något åt här i Växjö, och det är det faktum att det i dagsläget inte under några som helst omständigheter går att få tillstånd till några arrangemang längre än till 0200 på nätterna här, vilket helt klart är en nackdel. Att svenskar är beredda på att åka till när och fjärran för att skaka loss bör alla sorts klubbarrangörer vara tacksamma - men frågan är om Ni anser det vara lönt att åka till en mindre stad som Växjö, där festligheterna inte varar längre än till 0200? (Givetvis förutsatt att det handlar om 1-2 högintressanta namn som väldigt sällan eller aldrig varit i Sverige).
Här finns lokaler för både mindre fester för 2-300 personer, såväl som ett nybyggt ställe med en helschysst festvåning för 1000 personer med goda möjligheter till diverse arrangemang. Klubbfolket har börjar mogna även i Växjö men det är långt kvar innan man kan fylla ett ställe med enbart lokalbefolkade, som till exempel i Linköping - därför måste man se till att få hit folk från andra städer.
Vad har ni utsocknes för inställning till detta? |
|
|
| [SWE]Helios |
Det finns alltså noll chans att få dispens? Ni får väl börja tidigare på kvällen då =)
Jag är på! =) |
|
|
| reveal |
| Är det rätt DJ som spelar, och rätt lokal för arrangemanget, så spelar det inte mig någon roll att det stänger kl 0200. Det är ju bara att börjar lite tidigare :p |
|
|
| jofawe |
men laszloooo.. du får spana in hur det går för Raijko och grabbarna på Club Mystic-hardstylefesten i växjö på Stenladan i april ;)
I övrigt är jag på, oavsett vad!
Sen det där med tillståndet att köra längre än 2 är lite si och så med.
När jag pratade med Stickan (som då ägde Sports) så sa han att det gick att "dölja" om man körde till 3.. nu är ju inte en timma så jättemycket.. men ändå. |
|
|
| Laszlo |
Vad gäller öppettider så måste lokalen enligt lag vara utrymd max 30 minuter efter att serveringstillståndet upphör gälla. Detta gäller även anställda! Sjukt som fan och det är jävligt få ställen som håller det, men det är vad lagen säger. Visst går det att köra över en kvart eller en halvtimma utan att det kanske märks, men knappast något man vill åka dit på, speciellt inte i en snuttät stad som Växjö. Mycket av sådant beror ju också på vem man bokar. Finns ju vissa dj's som vägrar spela en minut över den tiden de är bokade. Då har man inget val vare sig man vill eller inte. Dessutom går det ju i vilket fall som helst inte att marknadsföra att festen vara längre än till 0200, får då lär man få benen kapade innan man ens hunnit säga "It's all gone Pete Tong".
Just denna hardstylefesten du nämnde - vad vet du om den? Senast vi käkade lunch med snubben som driver stenladan så berättade han något om en trancefest i mars vilket givetvis kittlade min nyfikenhet (säkert den festen du nämner som han menade), men han hade ingen större koll på vad det rörde sig om, mer än att det handlade om holländska dj's... |
|
|
| jofawe |
och för er som tvivlar på att växjö ligger mitt ute i ödemarken så finns det en ypperlig flygplats med 3-4 dagliga flyg till och från stockholm, billiga hotell och vandrarhem, fina vägar, bra tågförbindelser med både norr och söder och framför allt.. Jag och Laszlo! :)
Fråga Vizay, han har ju till och med varit inackorderad på det finaste rummet i stan ;)
Jag vet inte så jättemycket om festen i stenladan, Raiko har varit i thailand ett bra tag nu. Men jag lär väl få reda på lite mer vad det lider.
Har inte varit i stenaladan sen den renoverades, är den sjysst eller?
Sen att de lägger en Hardstylefest i växjö beror ju helt och hållet på att de som anordnar är riktiga hårdstilmänniskor.
De har ju tuffat på med sina hardnights event varannan månad sen 2004 här :)
Och jag tror faktist att det kommer komma mycket folk.. |
|
|
| Akia |
| Funkar för mig, man kan ju alltid börja tidigare som sagts ...och satsa på efterfester i stället :D |
|
|
| mjz |
| Växjö är väl bara jobbigt om man ska köra bil har jag för mig, tåg kommer jag dit på 1½ timma vilket det helt klart är värt om det är något kul på gång. :) |
|
|
| Vizay |
äsch då bil är inte så jobbigt, ligger man å petar i 180ish så är man nere på 5 timmar ;)
växjö är inte dumt och jag paxar lätt plats först hos joffsan om det blir fest där nere som är värd att åka på.
För mig beror det mesta på vem som kommer och spelar. Tar nån dit ferry känns det ju lite onödigt men om nån drar dit eddie eller något annat intressant namn drar jag lätt ner och inackorderar mig på samma hotell som sist ;) |
|
|
| SMC |
| Bokningar utöver det vanliga, typ fyra timmar MWNN. :thepirate |
|
|
| DjAviander |
I Östersund har dom iaf lyckats hitta ett litet kryphâl i lagen, vet inte om det funkar även i Växjö, men det kan ju vara värt att kolla upp?
Det hela gâr ut pâ att Föreningsfester fâr hâlla öppet mycket längre - d.v.s. hela natten. Men hur ska alla ingâ i en förening? Jo, i dörren fick man skriva upp namn, adress och telefonnummer och sâ var man medlem i föreningen. Sâ när polisen dök upp sâ var alla därinne medlemmar och fullt lagligt berättigade att dansa hela natten - tror festen stängde vid 06:00 eller nâtt sânt.
Om föreningen sen levde/lever vidare det kan jag inte uttala mig om, men skulle den göra det i ditt fall sâ kan man ju skicka ut information om kommande fester och liknande till alla intresserade/medlemmar.
Det ska nog vara nâgon ENORM akt i Växjö för att jag ska ta mig dit - sad but true :) :rolleyes: |
|
|
|
|