|
Gehoorbeschadigingen (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Joost008 |
| quote: | Originally posted by Blik
ga maar eens 2 nachten achter elkaar naar La Pacha in Salou, week later had ik nog steeds last van een piep in mijn oren, gelukkig is dat nu weg |
Nou daar ga ik dus van de zomer wel ff een paar keer heen....we zien wel wat dr van me oren over blijft:p |
|
|
| DjSuez |
Jo, thnx voor jullie reacties!:D ben dus niet de enige...maar t stomme is, dat k nog steeds gewoon alles hoor, alleen doet t af en toe pijn...maar ja, k ga ook wel ns een keer naar de dokter:toothless
mzzls, ik ga feesten..:rolleyes: |
|
|
| Blik |
| quote: | Originally posted by Pjotr G
ja maar daar kun je relaxed rondlopen, ook genoeg plaatsen zonder muziek (buiten)...recht de schuimparty in :D |
ja dat is zo, maar als je daar bent merk je er toch niet veel van, je merkt het pas als je terug naar je appartementje loopt en je bent beetje aan het lullen met je vrienden, en je hoort het dan bijna niet :p |
|
|
| DJ_Massive |
| WAT ZEGGIE ???? |
|
|
| T.H.C. |
| quote: | Originally posted by !_PeTrUs_!
Nou, Teqnology in de HMH was het eerste feest waar ik last van me oren had. Als je dan voorlangs liep deed het gewoon pijn. En dan heb je van die gekken die de hele nacht voor zo'n box staan.
Het geluid stond daar overigens zo hard dat op het eind toen ik achterin de zaal stond me netvlies meebewoog op beat van de bass. :eyes: |
haha, was ook wel mijn extreemste voorbeeld, dat einde..:eyes: :eyes: :eyes: |
|
|
| raoel |
Ik heb een keer een stuk gelezen over gehoor (beschadiging) omdat ikzelf mun hele leven al te goed hoor :).
Iig, ik hoorde hoge tonen veel beter dan normaal was en mijn gehoorgrens lag op veel hoger aantal hertz (toonhoogte) dan normaal was.
Dankzij de teringherrie die ik altijd luister hoor ik nu nog maar iets beter dan gemiddeld.
Algemeen:
Er zijn verschillende soorten gehoorbeschadigingen. Sommigen horen de lagere tonen niet meer goed, anderen horen de hogere tonen niet meer goed.
Meestal is het zo dat je de hoge tonen slechter gaat horen.
Dit komt simpel weg omdat het geluid te hard staat en vanwege de zeer hoge tonen bij trance.
Logisch is: hoe vaker dat je jezelf hieraan blootstelt, hoe meer beschadiging je oploopt. Je gehoorbereik wordt gewoon minder.
Gehoorapparaten kunnen heel goed helpen bij deze beschadiging.
Het kan zelfs zo erg zijn dat je een blijvende toon (piep) in je oren houdt. Dit is alleen als je erg veel en lang naar HEEL erg harde geluiden (muziek) luisterd.
Dit komt dus veel voor bij DJ's. Komt o.a. vanwege de monitor speakers, maar nog meer vanwege de hoofdtelefoon die ze op hebben.
Vaak hebben ze het ook maar aan een oor, omdat ze vaak met een oor luisteren.
waar/wanneer:
In deze topic hoor ik dat ze het hebben opgelopen in de HMH.
Dit is volgens mij niet zozeer vanwege het het harde geluid, maar vanwege de ontzettend harde en diepe bass die ze daar hebben.
Ik ben er nog nooit geweest, maar als ik de verhalen hoor, dan is het daar ontzettend gaaf om te horen. Deze bass laat je trommelvlies niet zomaar trillen. Nee, die duwt het letterlijk aan de kant. Dit is zeer slecht en je kunt er enkele dagen/weken pijn van blijven houden bij harde geluiden.
Verder is het naar party's gaan niet bijzonder slecht voor je gehoor, tenzij je dicht bij de speakers gaat staan.
Over het algemeen zijn het zeer grote zalen, de speakers staan zeer hard, maar je staat er ook ver vandaan.
In de danscafe's is het heel erg.
Laag plafond, speaker net boven je hoord en erg hard. Ga je vaak in zo'n tenten uit, dan loop je gegarandeerd gehoorbeschadiging op.
Trouwens niet alleen vanwege het geluid, maar ook omdat je met elkaar praat en dan zo hard in elkaars oor staat te schreeuwen dat het pijn doet aan je oren.
Ook niet onbelangrijk is de kwaliteit van de speakers (en voor DJ's: de hoofdtelefoon). Slechte speakers geve vaak schelle hoge tonnen waardoor je sneller gehoorbeschadiging oploopt. |
|
|
| T.H.C. |
| quote: | Originally posted by raoel
waar/wanneer:
In deze topic hoor ik dat ze het hebben opgelopen in de HMH.
Dit is volgens mij niet zozeer vanwege het het harde geluid, maar vanwege de ontzettend harde en diepe bass die ze daar hebben.
Ik ben er nog nooit geweest, maar als ik de verhalen hoor, dan is het daar ontzettend gaaf om te horen. Deze bass laat je trommelvlies niet zomaar trillen. Nee, die duwt het letterlijk aan de kant. |
Thnx raoel voor de info...ik zit er nu eigenlijk wel aan te denken om ook maar een paar van die gele doppies aan te schaffen,
Annyway in de hmh ging het zo hard dat je hoornvlies mee ging trillen, dus niet alleen gaaf om te horen, maar vooral phat om een keertje de muziek te kunnen zien, alles begon gewoon letterlijk mee te trillen. |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by Eye-Riz
ga naar de dokter of praat eens met New Wave :D
je gehoor is zo beschadigt. Je hebt maar twee oren en daar moet je zuinig op zijn. Ik moet al een tijd naar de dokter, en toch stel ik het uit. Ik moet gewoon binnenkort gehoorbeschermers hebben, het draaien maakt alles er niet beter op (ervoor was ik ook al dovig door veel oorontstekingen vroeger). Als je draait sta je pal voor monitoren die boven het geluid van de zaal zo ongeveer uit moeten komen...
Het is net als met tanden: die vallen ook uit je mond van ellende als je ze niet beschermd door te poetsen. |
Lach der maar om :( mijn oren zijn echt helemaal naar de tyfus.....toen ik 3 jaar geleden met cd's draaien begon deed ik volume van headphone ietsjes TE hard....nu moet ik met links mijn muziek afluisteren want met rechts hoor ik minder bass.....
Ik had toevallig zondag nog dik pijn in me oren na stappen........maaruh, komtook doordat ik vroeger tering veel buisjes in me oren heb gehad.....Iris, de volgende keer mag je me zachte gevoelige oortjes een likje geven *likje* :p |
|
|
| kolkiewolkie |
kheb er de laatste tijd weinig last van... vond zelfs bij qontact dat het geluid wel wat harder mocht, daar ik petrus midden op de dansvloer nog gewoon kon verstaan zonder dat ie 2 cm van m'n oor zat te schreeuwen.... op de terugweg klonk 1 en ander wel wat dof, maar einde van de dag nix meer aan de hand... pijn in oren hebbik nog nooit gehad...
bij qlubtempo verwacht ik overigens wel een piep, en dat moet dan voor het eerst in een jaar zijn ofzo...
..als je trouwes echt je oren op wil blazen moet je tijdens een feest je handen gespreid en gekromt over je oren doen... WWWWOOOOOWWWW.. dat doe je niet langer dan een paar seconden..
... het 'nadeel' van 'onze' feesten is trouwes dat we een vrij duidelijke melodie hebben... als je van die gele gevalletjes in je oren doet valt een belangrijk deel hiervan weg...en das zeer onwenselijk.. als je bijvoorbeeld op van die metal/schreeuwfeesten komt, draagt bijna iedereen van die dingen... geluidskwaliteit is dan toch minder, dus daar kan dat zonder dat je de helft mist van waar het om gaat... bij trance is dat dus anders :(
(overigens: mensen hiero klagen wel eens over slechte geluidssystemen bij feesten (trance energy bijv.)... oordoppen geven een VEEL grotere achteruitgang van de kwaliteit) |
|
|
| Miss Proximus |
ik weet nog dat ik in de Energiehal aan t einde van de avond voor de box stond, want t licht was al aan en ze hadden al een Puff Daddy song gedraaid om al die stomme gabbers maar de zaal uit te krijgen...mja, wij wilden dus nog niet weg en stonden een beetje te chillen voor de box...opeens "EXTREME TERRORRRRRRRRRRRRRRRRR" uit de box :D Damn hey ik dacht dat ik m'n hart ergens bij de Dam vandaan kon schrapen en m'n gehoor ergens in Maastricht kon terugvinden :D
Ik heb die piep altijd veel erger als ik in een club (discotheek dan) ben geweest dan op een groot feest.......en als je dan al een beetje vaag bent is t soms best wel creepy dat je nix hoort behalve pieeeeeeeeeeeeeeeep kggggggggggg pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep :clown:
Maar ja....wat doe je eraan! Ik ben iig niet zo'n tiep die d'r walk- of discman of MD-speler zo teringhard zet.....klinkt toch nergens naar! |
|
|
| DjRV |
Na elke keer dat ik gedraaid heb,heb ik meestal 2 dagen pijn in mijn oren.Ik zet de monitor altijd vrij hard aan omdat mijn gehoor al niet meer zo top is.Maar daarmee maak ik het alleen maar erger.Ach,je gehoor is redelijk flex en schijnt zichzelf goed te kunnen herstellen.
Waar je in de IT een muisarm krijgt,krijg je in de Dj/Dance Scene gehoorbeschadiging.Hoor(t) er allemaal bij :D |
|
|
| DjSuez |
Jo, thnx voor de info,
Ik zat er ook aan te denken om van die oordoppies te kopen, maar dat gaat wel ten koste van de beleving idd, en dat is juist waarvoor je naar die feesten gaat, toch? dus ik heb er een btje een dubbel gevoel bij...:( |
|
|
|
|