|
USA wants war, baby (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
| quote: | Originally posted by dj_hysterix
Jo det e sant att han inte får ta den...men tänk dig att ena barnet är USA...och barnet är en jävligt envis jävel..och så tar han bara bilen och sticker därifrån.... |
öööööhhh?:conf:
alltså, kriget i sig hjälper inte usa att få olja, usa tänker ju inte inta irak precis... men genom att hindra irak från att inta tex kuwait så skyddar man oljan... |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by reveal
öööööhhh?:conf:
alltså, kriget i sig hjälper inte usa att få olja, usa tänker ju inte inta irak precis... men genom att hindra irak från att inta tex kuwait så skyddar man oljan... |
Vad jag förstått är det Frankrike som gynnas oljemässigt av ett maktskifte i Irak. |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by reveal
öööööhhh?:conf:
alltså, kriget i sig hjälper inte usa att få olja, usa tänker ju inte inta irak precis... men genom att hindra irak från att inta tex kuwait så skyddar man oljan... |
as a matter of fact så är det precis vad usa planerar att göra. och det är den plan de själva redovisat för världspressen. deras steg för steg plan går ut på att som första punkt och prioritering "SÄKRA OLJEKÄLLORNA". Då behöver man inte vara speciellt klyftig för att förstå vad det här kriget går ut på. Ingenstans nämns det om att beskydda de civila eller upprätta krisscenter för alla tusentals flyktingar som kommer att fly sina hem vid ett eventuellt krig.
FN själva har gått ut och sagt att det kommer behövas enorma insatser för att hjälpa flyktingströmmarna som kommer skapas.
Många krig kan rättfärdigas. Men det här är ett smutsigt krig. Det som skiljer detta från många andra krig är att den vanlige svensson börjar märka det själv. Nej tack USA. vi vill inte se fler människoliv gå till spillo. Ni hade er chans att sätta dit Saddam för 12 år sedan men ni sumpade det. Låt irakierna själva ta hand om sin ledare. Istället borde ni satsa på att agera i situationer som tex Rwanda och Bosnien. Där pågick uppenbara krigsförbrytelser helt öppet medan hela världen tittade på.
Aldrig mer koncentrationsläger sa man efter andra världskriget. Aldrig mer etniska rensningar. Se vad som hände på Balkan.
Nej jag har tappat förtroendet för allt vad USA, FN eller allianser heter.
Hycklare och krigshetsare är vad de är.
Leve freden! |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by RebeL9
as a matter of fact så är det precis vad usa planerar att göra. och det är den plan de själva redovisat för världspressen. deras steg för steg plan går ut på att som första punkt och prioritering "SÄKRA OLJEKÄLLORNA". Då behöver man inte vara speciellt klyftig för att förstå vad det här kriget går ut på. |
Men vafaen, är inte många av källorna och oljeföretagen franska? Irak typ bara arrenderar, eller nåt, marker för skyhöga priser, det är väl därför de tuttar eld på dem i händelse av krig? |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by reveal
det är oändligt stor skillnad på en, trots allt, demokratiskt vald ledare, och en diktator som förbjuder den fria tanken |
Kan man juh hoppas...men om det nu är så att Bush fuskade sig till sin plats? Det har väl ingen missat? Demokrati är och kommer nog aldrig att bli vad den går ut på....samhället är skevt i sig. Bush gör det han vill när han vill... vad folket än tycker. fatta hur många miljoner som demonstrerade mot ett krig!!!!!
9 ing amerikanare på 10 är MOT krig! hur kan man kalla det demokrati att gå i krig då???? |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by Aendy
Men vafaen, är inte många av källorna och oljeföretagen franska? Irak typ bara arrenderar, eller nåt, marker för skyhöga priser, det är väl därför de tuttar eld på dem i händelse av krig? |
arrenderar sin egen mark? nope. irak har många egna oljeraffenaderier. en del av oljan exporteras norrut på vägarna mot Mosul och sen vidare till Turkiet. Eftersom FN har utsatt Irak för starka sanktioner sedan Gulfkriget så har Irak i stort sett varit förbjuden att exportera oljan med några få undantag (tex Olja för Matprogrammet) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by RebeL9
arrenderar sin egen mark? nope. irak har många egna oljeraffenaderier. en del av oljan exporteras norrut på vägarna mot Mosul och sen vidare till Turkiet. Eftersom FN har utsatt Irak för starka sanktioner sedan Gulfkriget så har Irak i stort sett varit förbjuden att exportera oljan med några få undantag (tex Olja för Matprogrammet) |
Arrenderar ut menar jag givetvis, det är väl ett smidigt sätt att kringgå exportsanktionerna att låta någon annan exportera. Jag vet faen inte var jag fått det här ifrån men jag har alltid varit av den tron att frassarna har stora intressen i Irak. |
|
|
| AC. |
Jag ahr precvis skrivet ett lite mer än två sidor långt arbete om Irak-krisen
Där tar jag upp allt de ni nämt hära och lite till
Saker osm jag behandlar (även om så kort):
Iraks olja
icke-spridningsavtalet (NTP)
Folkrätten
FN sanktionerna mot Irak
Kostnaderna för ett krig mot Irak
och en del annat smått och gott
Visste ni tex att irak sitter på världens näst störrsta olje reserv?
Ni disskuterar flitigt hurvida amrekanarna vill ha olja eller inte men glömer de civila var många redan fått falla under för alla sanktioner som sätts upp mot landet
USA och icke-spridnigsavtalet, USA hade före 1967 gjort provsprängningar med kärnvapen och således blev de till en kärnvapenstat. Detta inbär att de ej för sprida eller uppmuntra någon annan införskaffa sådana vapen. De ska dessutom nedrusta sin arsenal. Kritikerna menar på att så har inte hänt.
Visste ni att man med folkrätten skulle kunna hövda att Irak har rätt till att redan nu slå till mot USA?
Läs gärna mer om allt detta i mitt arbete =)
Notera att arbete är ej till fullo klart. Kom gärna med kommentarer och påpeka alla sortes fel, såga gärna hela arbetet.
Jag tog hjälp av Steves FTP, hoppas du inte misstycker :)
ftp://tasweden:[email protected]:...%20AC/Irak2.doc
EDIT: Bättre stavning utlovas i mitt arbete, (#"!"/(@£$ |
|
|
| reveal |
| quote: | | Originally posted by mindshooter men om det nu är så att Bush fuskade sig till sin plats? Det har väl ingen missat? |
vad menar du? |
|
|
| NbR |
Om huruvida USA "tar Irak".
USA kommer nog inte att kollonisera Irak, däremot kommer de nog att "hjälpa till att tillsätta en demokratiskt vald ledare" som kommer att ha USA att tacka för makten och därför kommer att ha en "god inställning" till USA osv.
Bush skiter i människor, han bryr sig bara om att stora företag skall bli rikare och att USA skall kunna styra andra länder.
Djävligt intressant att "USA" åker världen runt och lär andra länder "demokrati" när de själva har ett system där den person som får störst och flest ekonomiska bidrag i valkampanjen vinner.
demokrati = folkstyre ?
Nåja, vi svenskar är ju inte så mycket bättre, vi vill ju också leka amerika med resten av europa.:tongue3
Hoppas att jag får skoj på fokused iaf. |
|
|
| dj_hysterix |
Håller på skriver en bokanalys, 3 på morgonen, en måndag:gsmile:
snubblade över ett mycket bra citat, taget ur "På Västfronten Intet Nytt"
. ”Han föreslår, att varje krigsförklaring skall ha karaktären av en folkfest med entrébiljetter och musik som vid en tjurfäktning. Sedan skulle på arenan de båda ländernas ministrar och generaler, klädda i badbyxor, gå löst på varandra med knölpåkar. Den, som blev över, hade säkrat segern för sitt land. Det skulle vara mycket enklare och bättre än nu, då folk, som inte hade med saken att göra, slogs med varandra.”
Gonatt ! (eller god morgon) :) |
|
|
| AC. |
"Det finns i våra dagar en furste -- hans namn kan lämpligast vara osagt -- som aldrig predikar annat än fred och trohet, men i själva verket är fiende till allt vad fred och trohet heter. Hade han bekymrat sig om fred och trohet, så hade fred och trohet mer än en gång berövat honom både makt och anseende."
"Är således fursten tvungen att efterlikna djuren, bör han till sina förebilder taga räven och lejonet; ty lejonet ensamt förstår ej att undvika snaror, och räven mäktar ej kämpa mot vargarna. Man måste vara räv för att förstå sig på snarorna, lejon för att skrämma vargarna; den som bara vill var lejon kommer inte långt"
Koppla två herrar till dessa citat.
Någon begåvad själ som vet från vilken bok desa citat kommer ifrån? Kan inte vara specielt svårt med tanke på citatens innehåll. |
|
|
|
|