|
Bringar pengar lycka? (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Kraith |
Kortsiktig och ytlig lycka, ja.
För övrigt vill jag citera mig själv (i ett ovanligt djupt ögonblick, hehe):
"Om man måste vara snål för att bli rik, så står jag gärna över."
Tänk på det ni. :) |
|
|
| montana |
en del pengar kan ge en viss lycka men den är ingen äkta lycka,
jag vill gärna citera christopher wallace aka the notorious b.i.g.
| quote: |
the more money you have, the more problems you have
and jealousy & negativity comes with the territory |
|
|
|
| Dioxys |
| lycka är det väll alltid, men inte samma varande och kraftfulla effekt som kärlek ger t.ex. :rolleyes: |
|
|
| WoberT |
| jag svarade ja.. för med pengar kan man göra vad man vill .. saker som gör en glad.. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by WoberT
jag svarade ja.. för med pengar kan man göra vad man vill .. saker som gör en glad.. |
är det inte så att pengar begränsar dig från att göra en massa saker då? är det bara jag som tänker i dessa banor? Om det inte fanns pengar så skulle saker och ting inte heller kosta. Klart att det inte skulle funka i längden men tänk på det iaf. |
|
|
| WoberT |
| quote: | Originally posted by mindshooter
är det inte så att pengar begränsar dig från att göra en massa saker då? är det bara jag som tänker i dessa banor? Om det inte fanns pengar så skulle saker och ting inte heller kosta. Klart att det inte skulle funka i längden men tänk på det iaf. |
nä det är ju sant.. men nu ser ju världen ut som den gör.. o det va utifrån det jag skrev att man blir lyckligare av pengar..
men jag håller oxå med dig vad du skrev .. |
|
|
| AC. |
Pengar bringar lycka.
Utan att gå in i närmare detalier så ska jag bevisa varför detta gäller för mig.
Pengar - I fromen brist på pengar - i störrsta del bringat mig olycka.
Mer pengar skulle altså bringa mig mindre olycka således göra mig en mera lycklig mäniska. |
|
|
| mindshooter |
| Du menar då alltså att problem är bra eftersom man blir glad när dom löser sig? |
|
|
| AC. |
Se på filmen matrix, där hävdas det att en värld utan problem skulle falla. Som Lebniz beskrev det; en värld utan något ont skulle inte vara lika bra som den riktiga världen då vissa goda ting är bundna till andra onda ting. Att dricka ett glas med väl kylt vatten en varm sommar dag då du är väldigt törstig skulle inte vara lika bra om det inte hade varit en varm sommar dag och om vattnet var kallt specielt inte om du dessutom inte hade varit törstig. Lycka kan inte jämföras om man inte har någon motsats.
Det finns inga onda ting i världen. dessa existerar endast om du ställer upp dem mot de goda.
Om jag inte haft något problem skulle jag inte varit olycklig, hade jag dock haft problem och fått det löst hade jag kunnat uppskatta denna lycka mera för att jag fått se båda sidorna.
Nu är det tex fyra timmars tills jag ska gå upp. Detta gör att jag kommer uppskatta min sömn mera nästa gång jag kan sova ut i hela åtta timmar. Hade jag dock fått sova åtta timmar på en gång hade jag sluppit må mindre bra av endast få fyra timmars sömn. Är det då värt att sova mindre en natt för att få uppskatta sömnen mera natt därpå? Det är väl det som är frågan igentligen.
(En sak är säker dock, jag klara mig fan utan sega sidor på nätet så jag kan upskatta de snabba mer!)
Några av er säger att lyckan som kommer med pengarna är kortsikig och ytlig.
Jag värdesätter mitt boende högt och ser det som ett stort mål i mitt liv att få bo på en stor herrgård eller ännu bättre upp ett slott gärna förleget på Irland eller Scotland. För att uppnå dessa mål behöver jag (enorma summor) pengar. Ett boende som får mig att må bra måste kunna antas som att det bringar mig lycka. Sitter lyckan i pengarna eller den bostad jag fått för mina pengar. |
|
|
| robstar |
| quote: | Några av er säger att lyckan som kommer med pengarna är kortsikig och ytlig.
Jag värdesätter mitt boende högt och ser det som ett stort mål i mitt liv att få bo på en stor herrgård eller ännu bättre upp ett slott gärna förleget på Irland eller Scotland. För att uppnå dessa mål behöver jag (enorma summor) pengar. Ett boende som får mig att må bra måste kunna antas som att det bringar mig lycka. Sitter lyckan i pengarna eller den bostad jag fått för mina pengar. |
Så sant!
Tänk om man hade råd med nått sånt!
Tänk om man hade råd att göra de man vill!
Tänk om man hade råd att bara finnas till!
Heh! :D |
|
|
| mindshooter |
Väldigt bra exempel med Matrix, en av tidernas bästa filmer.
Du har nog väligt rätt i det du säger. Men då måste du juh, precis som jag, mena att pengar skapar problem _och_ lycka för utan att dom skapar problem kan dom inte heller skapa lycka?
I filmen säger dom oxå att dom var _tvugna_ att skapa en värld med problem p.ga att människorna liksom inte mådde bra annars, så det är juh hos oss problemet ligger, vi blir så kräsna och bortskämda om vi får allt som vi vill. Se på djuren. Dom behöver inte en massa problem för att må bra, eller? |
|
|
| WoberT |
exemplet med matrix va riktigt bra tycker jag.. en mycket tänkvärd film.. vi behöver problem för att må bra.. det är nog sant.. o vi är kräsna o bortskämda..
men en person som är född med silversked i mun kan ju ha väldans roligt för pengar även fast han inte behöver tänka på att skaffa dom. så han mår ju aldrig dåligt för att han inte har några pengar.. eller så är det så att han skaffar sig ett större behov o vill ha saker som inte ens han kan ha råd med o suktar efter.. men det blir man iofs inte olycklig av.. kul att ha ett mål.. men jaja.. nu yrar jag.. hehe
pengar kan göra en lycklig iaf.. men oxå olycklig |
|
|
|
|