|
Svenska vs Engelska
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
jag ser inget fel i att man ersätter svenska ord med engelska.. men har sett så många smådiskutioner om det här nu så jag tycker vi måste reda ut det :p
Discuss. |
|
|
| NooN |
| Jag tycker att svenskan är häftig. Men jag använder ofta engelska ord ändå. Underligt det där. |
|
|
| mindshooter |
Jag har inget emot att vårt språk influeras av andra...så har det alltid varit och kommer alltid att vara, vårt språk kommer aldrig se ut som det gjorde 10 år innan. Väldigt många alldagliga ord idag är lånade från andra länder...
Trotoar
Garage
Gaffel
bara för att ta dom som poppade upp just nu.
Engelskan kommer att fortsätta influera vårat språk och det får det gärna göra för mig :)
Kommer alltid finnas dom som tycker att språket är bra som det är nu och inte behöver utvecklas. några av dom vet jag finns här på SWETA :D |
|
|
| [nils] |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Engelskan kommer att fortsätta influera vårat språk och det får det gärna göra för mig :)
|
word! :D |
|
|
| ScuL |
| jag bryr mig inte... i holländska språket finns det också massor av engelska ord som används. för mig är det bara lättare för att jag talar fem språk (varav fyra riktigt).. desto mer låneord desto bättre fattar jag betydelsen. :) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by ScuL
jag bryr mig inte... i holländska språket finns det också massor av engelska ord som används. för mig är det bara lättare för att jag talar fem språk (varav fyra riktigt).. desto mer låneord desto bättre fattar jag betydelsen. :) |
precis, ett av dom bästa argumenten tycker jag. blir mkt enklare att lära sig andra språk. |
|
|
| Glorie |
Svenskan överges till förmån för engelskan och inom högskolan blir undervisning på engelska allt vanligare. Allt fler företag i Sverige byter ju koncernspråk, vilket även sker i skolor och i arbetslivet. Ex. på det är
många företag byter namn på sina personalchefer till ”human resource manager”
ett flertal gymnasier lockar elever med engelska som arbetsspråk.
Det är lite tråkigt kan jag tycka, eftersom inte svenskan bevaras... då bevaras inte heller vårt kulturarv och vi kommer inte kunna förstå texter och dylikt. (syftar alltså till äldre texter) Iofs tror jag väl att det alltid kommer finnas någon eller några expert-språkforskare.. men ändå. Kanske inte om 100 år :)
Mer än tjugo procent av svenskans ordförråd har sitt ursprung i hög- och lågtyskan, medan bara en mycket liten del kommer från engelskan. Men genomströmningen av engelska lånord i svenskan är däremot mycket hög, och delvis därför uppfattas de som fler än vad de egentligen är. vi har alltid lånat in ord från andra språk. (Ord som personalchef, garderob, radio och hantverkare är ju från början inte svenska, även om vi idag tycker att det är svenska ord ;) :p )
Lånorden är inte hotet mot svenskan, utan som jag tidigare skrivit; att hela domäner blir engelskspråkiga, som till exempel högskole- och universitetsvärlden. (jaja, ja vet det om att det inte lönar sig att översätta alla engelska böcker till svenska.. men när undervisningen ges på engelska, då börjar man fundera över vilket land man egentligen bor i)
Något som också är enerverande är det faktum att man ersätter:eyes: fullt dugliga svenska ord med engelska ord. Det finns ingen mening med att skriva SALE i en butik, när det heter REAlisation. Liknande exempel är "take away" när man kan skriva "ta med". Det värsta exemplet kan man hitta finns på "Stadium"... där man skriver streetsko, walkingsko, runningsko o.s.v.. En rent utav pinsam språkförbistring ;)
slutsats: Det är viktigt att det svenska språket inte blir statiskt utan fortsätter att utvecklas (genom låneord) men det är inte nödvändigt och önskvärt (från MIN sida) att man ersätter svenska ord (ex. REA mot Sale) eller att man inför engelska som enda giltigt språk i universitetsvärlden
koppling till TA: :p Det finns ett svenskt ord för Games.. alltså kan jag tycka det är egendomligt att man skriver Games då.. och jaja.. jag vet att jag själv skrev Girrrrrrls :) :p men det var... för att det var coolare ;) Det kanske JayBee tycker me, med Games iofs :p
nu orkar jag inte skriva mer, ska återgå till min hemtenta. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Glorie
Svenskan överges till förmån för engelskan och inom högskolan blir undervisning på engelska allt vanligare. Allt fler företag i Sverige byter ju koncernspråk, vilket även sker i skolor och i arbetslivet. Ex. på det är
många företag byter namn på sina personalchefer till ”human resource manager”
ett flertal gymnasier lockar elever med engelska som arbetsspråk. |
vad är fel med det då? vore inte det bästa om alla i hela världen läste samma språk? jag läser själv gymnasiet på engelska... tycker det e ett utmärkt sätt att lära sig engelska på...
| quote: | | Det är lite tråkigt kan jag tycka, eftersom inte svenskan bevaras... då bevaras inte heller vårt kulturarv och vi kommer inte kunna förstå texter och dylikt. (syftar alltså till äldre texter) Iofs tror jag väl att det alltid kommer finnas någon eller några expert-språkforskare.. men ändå. Kanske inte om 100 år :) |
varför skulle vårt kulturarv försvinan för att vi tog in mer engelska ord? :conf:
asså vi har ju redan sumpat ursvenskan, vi har sumpat runskriften etc. har vi ett mindre kulturarv för det?
| quote: | | Lånorden är inte hotet mot svenskan, utan som jag tidigare skrivit; att hela domäner blir engelskspråkiga, som till exempel högskole- och universitetsvärlden. (jaja, ja vet det om att det inte lönar sig att översätta alla engelska böcker till svenska.. men när undervisningen ges på engelska, då börjar man fundera över vilket land man egentligen bor i) |
tex ger det ju dig större möjligheter att jobba utomlands... vilket oxå ger dig bättre utbildning...
ett språk för alla! :D |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
vore inte det bästa om alla i hela världen läste samma språk? |
hmm, näää.. tycker jag inte?
| quote: | | jag läser själv gymnasiet på engelska... tycker det e ett utmärkt sätt att lära sig engelska på... |
jag tror dig...
| quote: | | varför skulle vårt kulturarv försvinan för att vi tog in mer engelska ord? asså vi har ju redan sumpat ursvenskan, vi har sumpat runskriften etc. har vi ett mindre kulturarv för det? |
hmmm....mena mer att människor om x antal år tappat svenskan som modersmål och tappat stor kunskap om språket i sig. (vilket kan leda till att vi inte kan läsa historiska texter om t.ex. Blodbadet i Linköping eller vad som :p jaja... det kanske inte är ett hållbart argument, eftersom vi förmodligen överfört alla gamla texter digitalt vid den tidpunkten.. (låt oss säga 100 år från nu)
| quote: |
tex ger det ju dig större möjligheter att jobba utomlands... vilket oxå ger dig bättre utbildning... ett språk för alla! :D |
i och för sig... men de personer som inte är bra på engelska, som har väldiga problem med det.. ska de uteslutas ur det svenska utbildningsväsendet på grund av att man bara kör med engelska i skolan då? Ganska elakt att det blir en slags instans där bara vissa platsar?
eller du tycker kanske man skall börja undervisa redan från åk 1 i engelska? :) då blir ju nationen tvåspråkig från början.. så då kan man ju köra engelska hela vägen |
|
|
| ScuL |
jenny du borde vara mer uppmärksam när du är i Holland igen.... här har blivit så mycket ersätt med engelska ord.
vi användde ordet 'SALE' som ett vanligt ord redan i åtti-talet.
förresten finns det massor av engelska ord i holländska språket nuförtiden.
drive-in,fastfood,self-service,sale,flat(höghus), osv.
lr i storföretagarnas värld:
business, manager, CEO, HRM, consultant, designer, outsourcing, cash-flow, budget.. det finns så många.
och självklart också alla dator-ord. vi säger keyboard, harddisk, processor, flatscreen till ex. |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by [nils]
word! :D | "Ord neger" funkar bra de me ;)
Jag kan tycka det låter löjligt när Svenska reklamer enbart talas på engelska av Svenskar som försöker låta som en ball Amerikan eller nåt :p
Annars tycker jag man ska bevara det svenska språket och inte influeras för mycket dock så är språk precis som allting annat under utveckling hela tiden vilket är bra. Men fan en del tonåringar verkar inte kunna föra ett normalt samtal utan massa konstiga ord... :p
Engelska är annars det språk jag chattade mest och skrev bäst på under första året jag hade dator... |
|
|
| dbl |
det e flera gånger som jag föredrar att skriva på engelska..
typ som här.. om jag går in i grafik tråden så vet jag knappt vad jag ska skriva för kommentarer eftersom jag måste skriva på svenska.
däremot på alla grafik forum jag e på kan jag skriva massa, för jag föredrar att skriva på engelska.. samma sak med musik.
kan kommentera bra på engelska.. men går inte på svenska.
vissa saker funkar helt enkelt bäst på engelska.
typ som jag kommenterade nåns bild i grafik tråden..
började tänka på engelska på direkten och ville skriva typ "looks nice, but you should blend it better there and there etc..."
men på svenska blir det ju typ "ser bra it, men du borde smälta in det o det bättre etc..."
låter ju förjävligt :p
så det blir jobbigt när dem som inte "gillar" att man blandar svenska o engelska ord o tycker att man ska skriva tråd istället för topic etc... så ser man det en massa gånger o sen skiter man i att skriva istället för att man inte direkt har lust att kolla upp i en ordbok va man kan skriva på svenska istället för på engelska.
inte för att jag bryr mig om nån tycker det direkt.. men känns bara onödigt att starta en debatt om det i en TRÅD som inte behöver det.. kan man lika väl skita i att skriva det.
synd för den som skapat tråden om det kommer in massa skit snack bara.
däremot så tycker jag la kanske inte att alla ska ha samma språk som glorie sa... hur ska man annars kunna snacka massa skit om andra när man e utomlands.. hehe ;)
och det du sa glorie om att det e tråkigt om svenska försvinner flr att man inte kommer att kunna läsa dem historiska sakerna så stämmer det ju inte alls för jag e 100% säker att det alltid är någon som kommer kunna språket.. finns alltid proffesorer för allt o dem kommer med all säkerhet att översätta det hela.
så inget kommer att försvinna... vi kommer fortfarande ha våran svenska historia att läsa om.
neee.. nog om detta... en brud jag snackar tycker jag börjar bli tråkig nu för att jag skriver här.. hehe |
|
|
|
|