Svenska vs Engelska
|
View this Thread in Original format
St_Andrew |
jag ser inget fel i att man ers�tter svenska ord med engelska.. men har sett s� m�nga sm�diskutioner om det h�r nu s� jag tycker vi m�ste reda ut det :p
Discuss. |
|
|
NooN |
Jag tycker att svenskan �r h�ftig. Men jag anv�nder ofta engelska ord �nd�. Underligt det d�r. |
|
|
mindshooter |
Jag har inget emot att v�rt spr�k influeras av andra...s� har det alltid varit och kommer alltid att vara, v�rt spr�k kommer aldrig se ut som det gjorde 10 �r innan. V�ldigt m�nga alldagliga ord idag �r l�nade fr�n andra l�nder...
Trotoar
Garage
Gaffel
bara f�r att ta dom som poppade upp just nu.
Engelskan kommer att forts�tta influera v�rat spr�k och det f�r det g�rna g�ra f�r mig :)
Kommer alltid finnas dom som tycker att spr�ket �r bra som det �r nu och inte beh�ver utvecklas. n�gra av dom vet jag finns h�r p� SWETA :D |
|
|
[nils] |
quote: | Originally posted by mindshooter
Engelskan kommer att forts�tta influera v�rat spr�k och det f�r det g�rna g�ra f�r mig :)
|
word! :D |
|
|
ScuL |
jag bryr mig inte... i holl�ndska spr�ket finns det ocks� massor av engelska ord som anv�nds. f�r mig �r det bara l�ttare f�r att jag talar fem spr�k (varav fyra riktigt).. desto mer l�neord desto b�ttre fattar jag betydelsen. :) |
|
|
St_Andrew |
quote: | Originally posted by ScuL
jag bryr mig inte... i holl�ndska spr�ket finns det ocks� massor av engelska ord som anv�nds. f�r mig �r det bara l�ttare f�r att jag talar fem spr�k (varav fyra riktigt).. desto mer l�neord desto b�ttre fattar jag betydelsen. :) |
precis, ett av dom b�sta argumenten tycker jag. blir mkt enklare att l�ra sig andra spr�k. |
|
|
Glorie |
Svenskan �verges till f�rm�n f�r engelskan och inom h�gskolan blir undervisning p� engelska allt vanligare. Allt fler f�retag i Sverige byter ju koncernspr�k, vilket �ven sker i skolor och i arbetslivet. Ex. p� det �r
m�nga f�retag byter namn p� sina personalchefer till �human resource manager�
ett flertal gymnasier lockar elever med engelska som arbetsspr�k.
Det �r lite tr�kigt kan jag tycka, eftersom inte svenskan bevaras... d� bevaras inte heller v�rt kulturarv och vi kommer inte kunna f�rst� texter och dylikt. (syftar allts� till �ldre texter) Iofs tror jag v�l att det alltid kommer finnas n�gon eller n�gra expert-spr�kforskare.. men �nd�. Kanske inte om 100 �r :)
Mer �n tjugo procent av svenskans ordf�rr�d har sitt ursprung i h�g- och l�gtyskan, medan bara en mycket liten del kommer fr�n engelskan. Men genomstr�mningen av engelska l�nord i svenskan �r d�remot mycket h�g, och delvis d�rf�r uppfattas de som fler �n vad de egentligen �r. vi har alltid l�nat in ord fr�n andra spr�k. (Ord som personalchef, garderob, radio och hantverkare �r ju fr�n b�rjan inte svenska, �ven om vi idag tycker att det �r svenska ord ;) :p )
L�norden �r inte hotet mot svenskan, utan som jag tidigare skrivit; att hela dom�ner blir engelskspr�kiga, som till exempel h�gskole- och universitetsv�rlden. (jaja, ja vet det om att det inte l�nar sig att �vers�tta alla engelska b�cker till svenska.. men n�r undervisningen ges p� engelska, d� b�rjar man fundera �ver vilket land man egentligen bor i)
N�got som ocks� �r enerverande �r det faktum att man ers�tter:eyes: fullt dugliga svenska ord med engelska ord. Det finns ingen mening med att skriva SALE i en butik, n�r det heter REAlisation. Liknande exempel �r "take away" n�r man kan skriva "ta med". Det v�rsta exemplet kan man hitta finns p� "Stadium"... d�r man skriver streetsko, walkingsko, runningsko o.s.v.. En rent utav pinsam spr�kf�rbistring ;)
slutsats: Det �r viktigt att det svenska spr�ket inte blir statiskt utan forts�tter att utvecklas (genom l�neord) men det �r inte n�dv�ndigt och �nskv�rt (fr�n MIN sida) att man ers�tter svenska ord (ex. REA mot Sale) eller att man inf�r engelska som enda giltigt spr�k i universitetsv�rlden
koppling till TA: :p Det finns ett svenskt ord f�r Games.. allts� kan jag tycka det �r egendomligt att man skriver Games d�.. och jaja.. jag vet att jag sj�lv skrev Girrrrrrls :) :p men det var... f�r att det var coolare ;) Det kanske JayBee tycker me, med Games iofs :p
nu orkar jag inte skriva mer, ska �terg� till min hemtenta. |
|
|
St_Andrew |
quote: | Originally posted by Glorie
Svenskan �verges till f�rm�n f�r engelskan och inom h�gskolan blir undervisning p� engelska allt vanligare. Allt fler f�retag i Sverige byter ju koncernspr�k, vilket �ven sker i skolor och i arbetslivet. Ex. p� det �r
m�nga f�retag byter namn p� sina personalchefer till �human resource manager�
ett flertal gymnasier lockar elever med engelska som arbetsspr�k. |
vad �r fel med det d�? vore inte det b�sta om alla i hela v�rlden l�ste samma spr�k? jag l�ser sj�lv gymnasiet p� engelska... tycker det e ett utm�rkt s�tt att l�ra sig engelska p�...
quote: | Det �r lite tr�kigt kan jag tycka, eftersom inte svenskan bevaras... d� bevaras inte heller v�rt kulturarv och vi kommer inte kunna f�rst� texter och dylikt. (syftar allts� till �ldre texter) Iofs tror jag v�l att det alltid kommer finnas n�gon eller n�gra expert-spr�kforskare.. men �nd�. Kanske inte om 100 �r :) |
varf�r skulle v�rt kulturarv f�rsvinan f�r att vi tog in mer engelska ord? :conf:
ass� vi har ju redan sumpat ursvenskan, vi har sumpat runskriften etc. har vi ett mindre kulturarv f�r det?
quote: | L�norden �r inte hotet mot svenskan, utan som jag tidigare skrivit; att hela dom�ner blir engelskspr�kiga, som till exempel h�gskole- och universitetsv�rlden. (jaja, ja vet det om att det inte l�nar sig att �vers�tta alla engelska b�cker till svenska.. men n�r undervisningen ges p� engelska, d� b�rjar man fundera �ver vilket land man egentligen bor i) |
tex ger det ju dig st�rre m�jligheter att jobba utomlands... vilket ox� ger dig b�ttre utbildning...
ett spr�k f�r alla! :D |
|
|
Glorie |
quote: | Originally posted by St_Andrew
vore inte det b�sta om alla i hela v�rlden l�ste samma spr�k? |
hmm, n���.. tycker jag inte?
quote: | jag l�ser sj�lv gymnasiet p� engelska... tycker det e ett utm�rkt s�tt att l�ra sig engelska p�... |
jag tror dig...
quote: | varf�r skulle v�rt kulturarv f�rsvinan f�r att vi tog in mer engelska ord? ass� vi har ju redan sumpat ursvenskan, vi har sumpat runskriften etc. har vi ett mindre kulturarv f�r det? |
hmmm....mena mer att m�nniskor om x antal �r tappat svenskan som modersm�l och tappat stor kunskap om spr�ket i sig. (vilket kan leda till att vi inte kan l�sa historiska texter om t.ex. Blodbadet i Link�ping eller vad som :p jaja... det kanske inte �r ett h�llbart argument, eftersom vi f�rmodligen �verf�rt alla gamla texter digitalt vid den tidpunkten.. (l�t oss s�ga 100 �r fr�n nu)
quote: |
tex ger det ju dig st�rre m�jligheter att jobba utomlands... vilket ox� ger dig b�ttre utbildning... ett spr�k f�r alla! :D |
i och f�r sig... men de personer som inte �r bra p� engelska, som har v�ldiga problem med det.. ska de uteslutas ur det svenska utbildningsv�sendet p� grund av att man bara k�r med engelska i skolan d�? Ganska elakt att det blir en slags instans d�r bara vissa platsar?
eller du tycker kanske man skall b�rja undervisa redan fr�n �k 1 i engelska? :) d� blir ju nationen tv�spr�kig fr�n b�rjan.. s� d� kan man ju k�ra engelska hela v�gen |
|
|
ScuL |
jenny du borde vara mer uppm�rksam n�r du �r i Holland igen.... h�r har blivit s� mycket ers�tt med engelska ord.
vi anv�ndde ordet 'SALE' som ett vanligt ord redan i �tti-talet.
f�rresten finns det massor av engelska ord i holl�ndska spr�ket nuf�rtiden.
drive-in,fastfood,self-service,sale,flat(h�ghus), osv.
lr i storf�retagarnas v�rld:
business, manager, CEO, HRM, consultant, designer, outsourcing, cash-flow, budget.. det finns s� m�nga.
och sj�lvklart ocks� alla dator-ord. vi s�ger keyboard, harddisk, processor, flatscreen till ex. |
|
|
SteveTranz4ever |
quote: | Originally posted by [nils]
word! :D | "Ord neger" funkar bra de me ;)
Jag kan tycka det l�ter l�jligt n�r Svenska reklamer enbart talas p� engelska av Svenskar som f�rs�ker l�ta som en ball Amerikan eller n�t :p
Annars tycker jag man ska bevara det svenska spr�ket och inte influeras f�r mycket dock s� �r spr�k precis som allting annat under utveckling hela tiden vilket �r bra. Men fan en del ton�ringar verkar inte kunna f�ra ett normalt samtal utan massa konstiga ord... :p
Engelska �r annars det spr�k jag chattade mest och skrev b�st p� under f�rsta �ret jag hade dator... |
|
|
dbl |
det e flera g�nger som jag f�redrar att skriva p� engelska..
typ som h�r.. om jag g�r in i grafik tr�den s� vet jag knappt vad jag ska skriva f�r kommentarer eftersom jag m�ste skriva p� svenska.
d�remot p� alla grafik forum jag e p� kan jag skriva massa, f�r jag f�redrar att skriva p� engelska.. samma sak med musik.
kan kommentera bra p� engelska.. men g�r inte p� svenska.
vissa saker funkar helt enkelt b�st p� engelska.
typ som jag kommenterade n�ns bild i grafik tr�den..
b�rjade t�nka p� engelska p� direkten och ville skriva typ "looks nice, but you should blend it better there and there etc..."
men p� svenska blir det ju typ "ser bra it, men du borde sm�lta in det o det b�ttre etc..."
l�ter ju f�rj�vligt :p
s� det blir jobbigt n�r dem som inte "gillar" att man blandar svenska o engelska ord o tycker att man ska skriva tr�d ist�llet f�r topic etc... s� ser man det en massa g�nger o sen skiter man i att skriva ist�llet f�r att man inte direkt har lust att kolla upp i en ordbok va man kan skriva p� svenska ist�llet f�r p� engelska.
inte f�r att jag bryr mig om n�n tycker det direkt.. men k�nns bara on�digt att starta en debatt om det i en TR�D som inte beh�ver det.. kan man lika v�l skita i att skriva det.
synd f�r den som skapat tr�den om det kommer in massa skit snack bara.
d�remot s� tycker jag la kanske inte att alla ska ha samma spr�k som glorie sa... hur ska man annars kunna snacka massa skit om andra n�r man e utomlands.. hehe ;)
och det du sa glorie om att det e tr�kigt om svenska f�rsvinner flr att man inte kommer att kunna l�sa dem historiska sakerna s� st�mmer det ju inte alls f�r jag e 100% s�ker att det alltid �r n�gon som kommer kunna spr�ket.. finns alltid proffesorer f�r allt o dem kommer med all s�kerhet att �vers�tta det hela.
s� inget kommer att f�rsvinna... vi kommer fortfarande ha v�ran svenska historia att l�sa om.
neee.. nog om detta... en brud jag snackar tycker jag b�rjar bli tr�kig nu f�r att jag skriver h�r.. hehe |
|
|
|
|