|
EU val (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Smeagol |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Eu behöver reformeras så att beslut kan tas även fast inte alla länder håller med om det.
|
:nervous:
Anledningen till att jag ar negativ till EU. Samarbete ja, tvang nej. Vill inte att Sverige ska ga ut i krig om Sverige inte vill. Bestamma rantor i Stockholm, inte Bryssel osv. Finns sakert manga saker som ar fordelaktiga for de storre landerna, men daliga for de andra, ska de da fa kora over de andra? Personligen tycker jag att nan form av veto, iaf for sitt eget land, ar enormt viktigt. Speciellt for mindre lander som Sverige.
Naturligtvis gor det det valdigt svart att fa igenom forandringar. Kanske ar Europas lander (annu) inte tillrackligt lika for en sadan omfattande centralisering?
| quote: |
Eu är inte perfekt, men det har potentialen till något mycket bra :) |
Samarbete - ja. Centralisering - njaeuehmm: bara dar det gor mer nytta an skada, och alltid med veto. :)
Skulle man inte kunna samarbeta utan att tvinga sa manga lander att andra sa manga saker? |
|
|
| Kongo_kim |
noll koll här oxå. har faktiskt ingen aning om vad vi ska rösta om.
Om vi ska va kvar i EU eller? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Smeagol
:nervous:
Anledningen till att jag ar negativ till EU. Samarbete ja, tvang nej. Vill inte att Sverige ska ga ut i krig om Sverige inte vill. Bestamma rantor i Stockholm, inte Bryssel osv. Finns sakert manga saker som ar fordelaktiga for de storre landerna, men daliga for de andra, ska de da fa kora over de andra? Personligen tycker jag att nan form av veto, iaf for sitt eget land, ar enormt viktigt. Speciellt for mindre lander som Sverige. |
asså det gäller ju att sluta se allt som länder, i vissa beslut behöver vi agera som ett samlat europa. Om majoriteten av europas befolkning tycker att vi ska ha strängare miljölagar, så ska alla länder ha det, oavsett om spanien vill det eller inte. Eu ska ha överstatlig makt för allt som inte har nån betydelse på regional nivå. altså eu ska inte syssla med kulturella frågor, skolfrågor etc. Det ska vara upp till varje land, men i dom frågorna där det är viktigt att vi agerar tillsammans, ska vi oxå agera tillsammans. detta gäller miljöpoltik, utrikespolitik etc, där ändå inte spelar nån roll vad sverige eller österike eller whatever gör... och för att kunna besluta gemensamt måste man oxå kunna besluta beslut som inte 100% av alla länder håller med om... man kan ju eventuellt göra nån sorts kompromiss, typ att 70% av länderna måste hålla med eller så...
| quote: | | Naturligtvis gor det det valdigt svart att fa igenom forandringar. Kanske ar Europas lander (annu) inte tillrackligt lika for en sadan omfattande centralisering? |
kanske, kanske inte (snareare inte i detta jävla bakåtsträvande land :p), det visar sig ju när vi röstar... men jag lobbar iaf för att vi ska försöka samarbete...
| quote: | | Samarbete - ja. Centralisering - njaeuehmm: bara dar det gor mer nytta an skada, och alltid med veto. :) |
samarbete har en tendens att spricka/förlora sin kraft om det inte finns överstatlighet inblandat... kolla bara på FN, Kyoto etc...
| quote: | | Skulle man inte kunna samarbeta utan att tvinga sa manga lander att andra sa manga saker? |
jooo EU lägger sig i för mkt ibland, men fortfarande bättre att reformera än att ta bort =) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by AC.
Ställer mig i ledetsom har noll koll.
Dessutom har "mitt" parti totalt övergivet mig genom att totalt gå emot mina åsikter både i EMU och inte minst deras nye ordförande i ungdomsförbundet. Och att inte glömma den ända partiledaren jag skulle kunna tänka mig som statsminister har avgått :conf: |
w000t är du vänsterpartist? :p:p |
|
|
| Smeagol |
asså det gäller ju att sluta se allt som länder, i vissa beslut behöver vi agera som ett samlat europa. Om majoriteten av europas befolkning tycker att vi ska ha strängare miljölagar, så ska alla länder ha det, oavsett om spanien vill det eller inte.
|
Men om majoriteten vill att man inte ska fa ha strangare miljolagar, ska Sverige inte fa ha det da aven om de vill? :)
Min poang ar nog:
nej, om Spanien inte vill ha strangare miljolagar ska EU inte kunna tvinga dem.
Tror som sagt att Europerna fortfarande inte ar tillrackligt lika for att man ska kunna behandla dem som ett land. Jamenar, vi ar val battre an de j-a Italienarna tex!? Dar ar man ju tvungen att aga alla, TV-kanaler och tidningar, landets basta fotbollslag, storre delen av domarna och enormt mycket pengar for att klara en valperiod. Vad vet de om svenska styrrantan? (ursakta avrubrikexemplet)
| quote: | Eu ska ha överstatlig makt för allt som inte har nån betydelse på regional nivå. altså eu ska inte syssla med kulturella frågor, skolfrågor etc. Det ska vara upp till varje land, men i dom frågorna där det är viktigt att vi agerar tillsammans, ska vi oxå agera tillsammans. detta gäller miljöpoltik, utrikespolitik etc, där ändå inte spelar nån roll vad sverige eller österike eller whatever gör... och för att kunna besluta gemensamt måste man oxå kunna besluta beslut som inte 100% av alla länder håller med om... man kan ju eventuellt göra nån sorts kompromiss, typ att 70% av länderna måste hålla med eller så...
|
Demokrati pa demokrati blir konstigt. Om det racker med att 51% av manniskorna i 51% av landerna tycker nat sa kan 26% av befolkningen i Europa sla igenom med synbar majoritet om de bor pa ratt stallen. Mindre om man tar exemplet med USA... (ursakta avrubrik igen)
Isf far man gora det som verkligen ETT LAND, ie rostning direkt till Eu-perlamentet.
umm... Vilket ar precis anledningen till den har traden. Stryk det har stycket. :rolleyes:
kanske, kanske inte (snareare inte i detta jävla bakåtsträvande land :p), det visar sig ju när vi röstar... men jag lobbar iaf för att vi ska försöka samarbete...
|
Garna samarbete, men utan tvang.
samarbete har en tendens att spricka/förlora sin kraft om det inte finns överstatlighet inblandat... kolla bara på FN, Kyoto etc...
|
Precis, sa vi vantar med EU tills det funkar eftersom vi inte vill ha overstatlighet. :)
jooo EU lägger sig i för mkt ibland, men fortfarande bättre att reformera än att ta bort =) |
ok, skulle val vara idealet. Att fixa sa att EU blir precis som vi vill. Kanske inte realistisk, men vad annat kan man gora mer an att forsoka? Ga ur ar arligt talat inte heller realistiskt att hoppas pa.
Sa vi kommer da till den SVARA fragan. Hur kan vi gora sa att EU blir battre? |
|
|
| reveal |
nej, om Spanien inte vill ha strangare miljolagar ska EU inte kunna tvinga dem.
|
Det handlar alltså om personlig frihet eller? |
|
|
| St_Andrew |
Men om majoriteten vill att man inte ska fa ha strangare miljolagar, ska Sverige inte fa ha det da aven om de vill? :)
Min poang ar nog:
nej, om Spanien inte vill ha strangare miljolagar ska EU inte kunna tvinga dem. |
att få ha strängare lagar, borde nog vara tillåtet, är ju liksom inte så att nån förlorar på det direkt (skulle behöva förklara det lite mer kanske, för det lät som en tanke som var vinklad från det svenska synsättet, men är så jävla slut i skallen just nu så om du inte förstår vad jag menar fråga så får jag förklara det ltie mera :))... men ja EU ska kunna tvinga spanien. det är inte bara spanien som berörs av deras miljölagar, utan (egentligen hela världen) hela EU. altså, om det är majoritetnen av EUs befolkning som vill ha strängare miljölagar ska dom kunna tvinga spanien att införa det. Eller om EUs befolkning vill starta krig mot terrorism så måste alla ställa upp på det på samma sätt som alla i sverige skulel behöva ställa upp på det om sverige besluta sig för det... däremot hur skolsystemet i madrid ska se ut ska EU ge fan i... eller vad alla bönder gör... grejen är ju att alla kan inte alltid ha rätt, oavsett om det är innom ett land, eller innom en kontinent. alla i england var inte nöjda med att blair gick in i irak tex, likasom om EU hade bestämt sig för att gå in i irak så skulle göran person blivit pissed of...
| quote: | | Tror som sagt att Europerna fortfarande inte ar tillrackligt lika for att man ska kunna behandla dem som ett land. Jamenar, vi ar val battre an de j-a Italienarna tex!? Dar ar man ju tvungen att aga alla, TV-kanaler och tidningar, landets basta fotbollslag, storre delen av domarna och enormt mycket pengar for att klara en valperiod. Vad vet de om svenska styrrantan? (ursakta avrubrikexemplet) |
tyvärr tänker många som i ditt exempel (vet inte om du själv tänker så?), men faktum är ju att vi har mycket att lära av varandra... :)
| quote: | | Demokrati pa demokrati blir konstigt. Om det racker med att 51% av manniskorna i 51% av landerna tycker nat sa kan 26% av befolkningen i Europa sla igenom med synbar majoritet om de bor pa ratt stallen. Mindre om man tar exemplet med USA... (ursakta avrubrik igen) |
mjo nackdelen med sån demokrati, verkligen... men det är ändå en ytterst teoretisk händelse... vet ej om jag är för eller emot... tror jag är emot och hellre ser ett system som det i sverige ungefär...
| quote: | Isf far man gora det som verkligen ETT LAND, ie rostning direkt till Eu-perlamentet.
umm... Vilket ar precis anledningen till den har traden. Stryk det har stycket. :rolleyes: |
hehe, men precis min idé, vi röstar till ett eu parlament, skippar ministerrådet, perfekt imo :)
| quote: | | ok, skulle val vara idealet. Att fixa sa att EU blir precis som vi vill. Kanske inte realistisk, men vad annat kan man gora mer an att forsoka? Ga ur ar arligt talat inte heller realistiskt att hoppas pa. |
precis... asså inget blir nånsin perfekt, gäller att göra det bästa av det, och det tror jag europa klarar av :toocool:
| quote: | | Sa vi kommer da till den SVARA fragan. Hur kan vi gora sa att EU blir battre? |
Genom att rösta på rätt parti till EU-Parlamentet ;) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by reveal
Det handlar alltså om personlig frihet eller? |
om det handlade om personlig frihet så skulle alla behöva ha ett eget land ju :)
mer om regeringars frihet... |
|
|
| reveal |
om det handlade om personlig frihet så skulle alla behöva ha ett eget land ju :)
mer om regeringars frihet... |
Tyst, jag försökte leda in honom i en fälla ju :D |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by reveal
Tyst, jag försökte leda in honom i en fälla ju :D |
sorry visste inte var du stod :p
*doooh* |
|
|
| Smeagol |
Principen ar att om lander tvingas till for mycket saker av andra lander slutar det med typ krig.
Det ar lite samma princip med Irak om jag far gora den liknelsen. Saddam gillar enpersonsstyre. USA gillar demokrati och frihet. Aven om USA ar helt overtygad om att Irak ar inne pa fel spar har de (imo) ingen som helst rattighet att ga in och tvinga dem till att andra. FN har samma princip. Ga inte in i ett land med trupper om inte landet ber om det. Nastan oberoende av vad som hander. Patryckningar ok, tvinga nej.
Jag kan halla med om att Spanien ar ett gang j-a egoister om de inser att deras miljopolitik sabbar for andra men anda struntar i att andra. Men nationell integritet gar fore tycker jag.
Eller nationell frihet om man vill. :) (Sa nyfiken nu sa jag maste trampa i fallan som Reveal lagt ut.) |
|
|
| St_Andrew |
Principen ar att om lander tvingas till for mycket saker av andra lander slutar det med typ krig.
Det ar lite samma princip med Irak om jag far gora den liknelsen. Saddam gillar enpersonsstyre. USA gillar demokrati och frihet. Aven om USA ar helt overtygad om att Irak ar inne pa fel spar har de (imo) ingen som helst rattighet att ga in och tvinga dem till att andra. FN har samma princip. Ga inte in i ett land med trupper om inte landet ber om det. Nastan oberoende av vad som hander. Patryckningar ok, tvinga nej.
Jag kan halla med om att Spanien ar ett gang j-a egoister om de inser att deras miljopolitik sabbar for andra men anda struntar i att andra. Men nationell integritet gar fore tycker jag.
Eller nationell frihet om man vill. :) (Sa nyfiken nu sa jag maste trampa i fallan som Reveal lagt ut.) |
Håller helt klart med om att man inte ska tvinga på nån ett politiskt system genom krig. däremot genom demokrati.
låt oss säga så här, EU blir ett land. Då är ju inte längre spanien ett land, ska vi då ta tillvara på deras regionala frihet? Isf varför måste alla regionala delar av stor britanien ställa upp på blairs krig i irak? Eller varför måste skåne följa regeringen i stockholms direktiv? etc. det gäller att tänka i nya baner, länder should mean nothing (så länge dom valt att gå med i EU)... |
|
|
|
|