|
EU val (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| Smeagol |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Håller helt klart med om att man inte ska tvinga på nån ett politiskt system genom krig. däremot genom demokrati.
låt oss säga så här, EU blir ett land. Då är ju inte längre spanien ett land, ska vi då ta tillvara på deras regionala frihet? Isf varför måste alla regionala delar av stor britanien ställa upp på blairs krig i irak? Eller varför måste skåne följa regeringen i stockholms direktiv? etc. det gäller att tänka i nya baner, länder should mean nothing (så länge dom valt att gå med i EU)... |
Ja, varfor inte gora hela varlden till ett land? Skulle ju vara trevligt pa manga satt.
Forenklat ser jag pa saken sa har:
Det finns kulturella, ideologiska, ekonomiska (tyvarr), osv skillnader mellan olika delar av varlden. Darfor ar det opraktiskt att satta allt under samma styre. Darfor finns det olika lander.
Annu ar Europa langt ifran sa pass homogent att man kan gora ett land av det.
Dessutom tycker jag att kulturell mangfald ar nagot man bor bevara. Att satta alla regioner i Europa (eller varlden for den delen) pa samma niva ekonomiskt ar jag verkligen for, men kulturell likriktning ska man akta sig for.
Det finns saker som ar praktiska att centralisera inom europa, andra inte. Vad jag kanner ar att EU har centraliserat alldeles for mycket. Tex ar styrrantan san sak som bor hallas lokal imo. Den ska inte centraliseras forran hog/lag-konjunktur samanfaller i hela europa. Annu ar det for mycket lokala fluktuationer for att centralisera den. Men jag gillar egentligen att snacka ekonomi, for jag vet inget och tycker inte om konceptet pengar overhuvudtaget: "Jag gor dig bara en tjanst om jag far nagot tillbaka". Vissa kallar det rattvisa, jag kallar det egoism. :)
Dessutom ar vi nog egentligen avrubrik. Vad vi borde diskutera ar, precis som du sa, vad de olika partierna vill. Och uppriktigt har jag ingen aning. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Smeagol
Ja, varfor inte gora hela varlden till ett land? Skulle ju vara trevligt pa manga satt.
Forenklat ser jag pa saken sa har:
Det finns kulturella, ideologiska, ekonomiska (tyvarr), osv skillnader mellan olika delar av varlden. Darfor ar det opraktiskt att satta allt under samma styre. Darfor finns det olika lander.
Annu ar Europa langt ifran sa pass homogent att man kan gora ett land av det.
Dessutom tycker jag att kulturell mangfald ar nagot man bor bevara. Att satta alla regioner i Europa (eller varlden for den delen) pa samma niva ekonomiskt ar jag verkligen for, men kulturell likriktning ska man akta sig for.
Det finns saker som ar praktiska att centralisera inom europa, andra inte. Vad jag kanner ar att EU har centraliserat alldeles for mycket. Tex ar styrrantan san sak som bor hallas lokal imo. Den ska inte centraliseras forran hog/lag-konjunktur samanfaller i hela europa. Annu ar det for mycket lokala fluktuationer for att centralisera den. Men jag gillar egentligen att snacka ekonomi, for jag vet inget och tycker inte om konceptet pengar overhuvudtaget: "Jag gor dig bara en tjanst om jag far nagot tillbaka". Vissa kallar det rattvisa, jag kallar det egoism. :)
Dessutom ar vi nog egentligen avrubrik. Vad vi borde diskutera ar, precis som du sa, vad de olika partierna vill. Och uppriktigt har jag ingen aning. |
om jag ska vara ärlig så tror jag att världen mer eller mindre kommer bli ett land. fast det tar nog ganska många 100år till innan världen är mogen för det, men jag är ganska säker på att det kommer hända, på ett eller annat sätt.
du har en poäng i att vi inte har exakt samma kultur etc. MEN europas olika kulturer är faktiskt ganska lika ändå,inte så mycket som skiljer (som du borde ha märkt om du var en del utomlands, bor i turin o så ;)), även om det är saker som skiljer, så klart. men grejen är oxå den att EU ska ju inte syssla med sånna saker som gör att våra kulturer skiljer oss åt, typ skolfilosofier etc, rent kulturella grejer (hmm känner att jag börjar upprepar mig lite här :p).
kolla tex i USA, ett land där det finns väldigt stora skillnader mellan delstater, dom klarar sig utan några som helst problem.
as for EMU och styrräntan, det är som du säger en liten annan sak. men eftersom jag är stark EMU anhängare måste jag försvara det lite oxå... för det första, faktum är att den ekonomiska utvecklingen i Europas länder, är mer gämlik än den ekonomiska utveckling som är i sveriges olika regioner. sen att många stora ekonomer säger att räntepolitiken spelat ut sin roll, och att emu ger stora handelsfördelar gör inte saken sämmre, skulle kunna rada upfp många bra saker med emu, men ja, lite of topic :p |
|
|
| St_Andrew |
| glöm inte att gå o rösta idag folks :) |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Kongo_kim
ähh orka ;) |
Genom att inte rösta så kan man inte säga att man är emot till exempel Sverigedemokraterna. Genom att rösta så visar man iaf vilka partiera man INTE stödjer, även om det kanske är svårt att välja ett visst parti, speciellt i detta valet. |
|
|
| CJ InterCity |
alla pertier har både bra och dåliga punkter men i detta fall tror jag moderaterna har vunnit min lojalitet :)
*offtopic*
EMU TILL SVERIGE NÅN GÅNG FÖR FAAAAAAN :p |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by CJ InterCity
EMU TILL SVERIGE NÅN GÅNG FÖR FAAAAAAN :p |
mmm, word! :p
kommer säkert ta minst 20 år till innan svenskarna förstår vad vi missar bara... |
|
|
| EsseT |
Tycker att man SKA rösta även om man kanske inte vet vliken person som man ska kryssa för så kan man endå rösta på det parti som står en närmast att INTE rösta är att udergräva demokratin
Klart jag röstade om någon undrade det :) HEHE
JA till europa
JA till sammarbete
NEJ till emu Nej till EU nya konstitution
Nej till ett Europas förenta stater
Nej till att EU ska ha mer makt |
|
|
| AC. |
Det blir säkert minst 20 härliga år till med den så älskade svenska kronan!
Blev ett fint vitt tomt papper i mitt röstkuvär istället för några sandlådspajaser i junilistan. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by EsseT
Nej till EU nya konstitution |
varför? :) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by AC.
Blev ett fint vitt tomt papper i mitt röstkuvär istället för några sandlådspajaser i junilistan. |
hehe, fanns ju typ eu-skeptiska partiet oxå? kanske vore nått? =) juni listan är ju faktiskt skarpt för EU (men enbart i den mån att kapitalet och arbetskraften ska röra sig fritt och frihandel oså:)), vilket jag tror många missat :p |
|
|
| EsseT |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
varför? :) |
Tja jag tror inte riktigt på det eftersom vi är nu så många länder med olika bakgrunder.
O framförallt tror jag folket i europa ser att eu maskinen går för fort fram i allting Visst är det bra om vi kan vara överens om vissa saker. Miljö, krimnalitet är två saker jag vill att det ska vara överstatlighet för då blir det mer tryck på politiker i eu och att man inte kan fly undan om man begått något brott i ett annat eu land
Men att vi ska ha en Eu ordförande och den omstridda eu hymnen (Eus nationalsång???) som vissa länder vill införa är ett klart steg mot ett europas förenta stater.
Därför tycker jag INTE att sverige bör rösta ja till den
MVH M |
|
|
|
|