|
this forum is helping me learn swedish!he (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| jag försöke lära några kanadensare svenska, det var grymmt kul. speciellt när jag försökte få dom att säga "77"... hahahahaha |
|
|
| benni |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
jag försöke lära några kanadensare svenska, det var grymmt kul. speciellt när jag försökte få dom att säga "77"... hahahahaha |
lol.. visst är det svårt som fan :p
men försök lära dom säga "Växjö" .. jag har fortfarande svårt att säga det :nervous: |
|
|
| ScuL |
Växjö är klart interessant när man omskriver alla utspråksordningar för utländare :)
V blir en mix mellan V och W
Ä blir ae
X blir KS
för att X-en blir KS och S kombinerat med J blir SJ är det en speciell utspråk
bokstaven Ö på slutet är en mjuk vokal som förorsaker att sjö klanken blir 'mjuk'
och sen ö blir oe
alltså 6 olika utspråksordningar i bara 1 ord ;)
f.ö 777 är bättre ;) |
|
|
| MojjMojj |
Kan förstå att svenska är svårt att lära sig, med alla dessa vändningar vi har ;)
Håller på lär ngra i basketlaget. En av dem är från venezuela och kan absolut inte säga "O", det blir alltid "U" oavsett vilket ord det är i :) |
|
|
| policerobots |
| too much swedish for my brain to process |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by Aendy
Vilka har vi varit svensklärare till? Biznology, Scul, Jaybee och nu Policerobots, är det fler? |
Jag är inte med på listan :( I och för sig så hade jag 3 år på mig att lära svenska innan jag började posta på TA. Men å andra sidan är min svenska ju som den är (svengelska rulez) :toothless
Facit: din svenska blir bättre om du lär dig den på Swe.Ta än om du går på extra svenskalektioner eller dyl. |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by cviper
Jag är inte med på listan :( I och för sig så hade jag 3 år på mig att lära svenska innan jag började posta på TA. Men å andra sidan är min svenska ju som den är (svengelska rulez) :toothless
Facit: din svenska blir bättre om du lär dig den på Swe.Ta än om du går på extra svenskalektioner eller dyl. |
Whoot... har inte märkt nåt av att du snackat Svenska i bara 3 år :gsmile: |
|
|
| jofawe |
wtf..
jag vet svenskar som inte kan säga Växjö ... haha.
sen vet jag inte, men tydligen så säger inte heller jag (som är till 100% svensk) 777 på rätt sätt.
jag säger chuhundrachuttichuu
men det är tydligen fel!
grr.. |
|
|
| St_Andrew |
Asså nån hjälp mig:
Vad finns det för regler för att plural i svenskan? eller är det bara så? fråga nån gång innan men fick inge svar =/ |
|
|
| Cloudburst |
| Men jag då? Jag lärde mig inte svenska förän jag blev 3 år... :p Har ju bara haft 18 år på mig... (kunde bara finska som liten) |
|
|
| Fundamental |
hallå! är det någon där?
jag träffade en gammal bekant på gatan. han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet. hans lider av håravfall...
Viva la Sverige. :p |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Whoot... har inte märkt nåt av att du snackat Svenska i bara 3 år :gsmile: |
Mjo, jag menade att jag hade 3 år på mig innan jag började posta på TA (+ 3 år på TA => 6 år svenska).
| quote: | Originally posted by Cloudburst
Men jag då? Jag lärde mig inte svenska förän jag blev 3 år... Har ju bara haft 18 år på mig... (kunde bara finska som liten) |
Hehe, mitt första språk var också finska :eyes: Fick extra lektioner i tyska i "kindergarten" :stongue: |
|
|
|
|