|
this forum is helping me learn swedish!he (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| Cloudburst |
| quote: | Originally posted by Fundamental
hallå! är det någon där?
jag träffade en gammal bekant på gatan. han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet. hans lider av håravfall...
Viva la Sverige. :p |
Haha, that's random! :p Where did ya find this? ;)
"kandiderar" & "ställer upp" means basically the same thing in this context.
| quote: | Originally posted by cviper
Hehe, mitt första språk var också finska :eyes: Fick extra lektioner i tyska i "kindergarten" :stongue: |
wowser... :) Mina föräldrar är båda finska och vi bodde i ett finskt område första åren jag var född innan vi flytta. Man blev ju tvungen att lära sig svenska snabbt för att få kompisar.. :D Kommer fortfarande ihåg hur jag sprang till mamma och frågade om de ord jag hörde de andra säga och inte förstod. Man skulle lära sig så snabbt hela livet.. :wtf: |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by Cloudburst
wowser... :) Mina föräldrar är båda finska och vi bodde i ett finskt område första åren jag var född innan vi flytta. Man blev ju tvungen att lära sig svenska snabbt för att få kompisar.. :D Kommer fortfarande ihåg hur jag sprang till mamma och frågade om de ord jag hörde de andra säga och inte förstod. Man skulle lära sig så snabbt hela livet.. :wtf: |
Heh, morsan är finsk ;)
Måste dock säga att det var ganska kul å lära sig svenska när jag gjorde det. Man fick höra vad folk verkligen tror/tänker om en, då de trodde att jag inte förstår vad som sägs... Jag tror inte att jag har hört så många roliga/dumma saker under nån annan period i mitt liv :toothless
| quote: | Originally posted by Fundamental
hallå! är det någon där?
jag träffade en gammal bekant på gatan. han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet. hans lider av håravfall... |
:crazy: |
|
|
| Fundamental |
| quote: | Originally posted by Cloudburst
Haha, that's random! :p Where did ya find this? ;)
"kandiderar" & "ställer upp" means basically the same thing in this context.
|
I found it in the deepest darkest corner of my head. :p
So I could write the sentence as "han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet."?
Do I write "Han påstår..." capitalising the 'h' because it's the start of a sentence? If yes, then how do I do the same to this sentence... "är det någon där?" :conf: |
|
|
| Cloudburst |
| quote: | Originally posted by Fundamental
I found it in the deepest darkest corner of my head. :p
So I could write the sentence as "han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet."?
Do I write "Han påstår..." capitalising the 'h' because it's the start of a sentence? If yes, then how do I do the same to this sentence... "är det någon där?" :conf: |
This is how I would write it. ;)
Hallå, är det någon där? or Hallå? Är det någon där?
Jag träffade en gammal bekant på gatan. Han påstår att Elvis ställer upp i presidentvalet. Han lider av håravfall...
Viva la Sverige.
:p |
|
|
| Fundamental |
Huset finns pyntat och fejat.
:) |
|
|
| benni |
| quote: | Originally posted by Fundamental
Huset finns pyntat och fejat.
:) |
lol.. wtf? :haha: |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Fundamental
Huset finns pyntat och fejat.
:) |
det var nytt.. har jag aldrig hört förut..
(new one, never heard that before :P)
You should try to say it like:
"huset står pyntat och fejat"
(in christmastime?) |
|
|
| St_Andrew |
this is disturbing, how come a scotish person know a word that i dont!? :p
(fejat) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
this is disturbing, how come a scotish person know a word that i dont!? :p
(fejat) |
Är du helt säker på att du vill att vi ska svara på det? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
Är du helt säker på att du vill att vi ska svara på det? |
Sure explain it :p |
|
|
| Fundamental |
Ja, jag är lika bra att du går. :(
"fejat", ett ord med många olika betydelser. Er... ett betydelse. :p |
|
|
|
|