return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 [5] 
this forum is helping me learn swedish!he (pg. 5)
View this Thread in Original format
Cloudburst
quote:
Originally posted by Fundamental
hallå! är det någon där?

jag träffade en gammal bekant på gatan. han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet. hans lider av håravfall...

Viva la Sverige. :p


Haha, that's random! :p Where did ya find this? ;)

"kandiderar" & "ställer upp" means basically the same thing in this context.


quote:
Originally posted by cviper
Hehe, mitt första språk var också finska :eyes: Fick extra lektioner i tyska i "kindergarten" :stongue:


wowser... :) Mina föräldrar är båda finska och vi bodde i ett finskt område första åren jag var född innan vi flytta. Man blev ju tvungen att lära sig svenska snabbt för att få kompisar.. :D Kommer fortfarande ihåg hur jag sprang till mamma och frågade om de ord jag hörde de andra säga och inte förstod. Man skulle lära sig så snabbt hela livet.. :wtf:
cviper
quote:
Originally posted by Cloudburst
wowser... :) Mina föräldrar är båda finska och vi bodde i ett finskt område första åren jag var född innan vi flytta. Man blev ju tvungen att lära sig svenska snabbt för att få kompisar.. :D Kommer fortfarande ihåg hur jag sprang till mamma och frågade om de ord jag hörde de andra säga och inte förstod. Man skulle lära sig så snabbt hela livet.. :wtf:


Heh, morsan är finsk ;)

Måste dock säga att det var ganska kul å lära sig svenska när jag gjorde det. Man fick höra vad folk verkligen tror/tänker om en, då de trodde att jag inte förstår vad som sägs... Jag tror inte att jag har hört så många roliga/dumma saker under nån annan period i mitt liv :toothless

quote:
Originally posted by Fundamental
hallå! är det någon där?

jag träffade en gammal bekant på gatan. han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet. hans lider av håravfall...


:crazy:
Fundamental
quote:
Originally posted by Cloudburst
Haha, that's random! :p Where did ya find this? ;)

"kandiderar" & "ställer upp" means basically the same thing in this context.


I found it in the deepest darkest corner of my head. :p

So I could write the sentence as "han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet."?

Do I write "Han påstår..." capitalising the 'h' because it's the start of a sentence? If yes, then how do I do the same to this sentence... "är det någon där?" :conf:
Cloudburst
quote:
Originally posted by Fundamental
I found it in the deepest darkest corner of my head. :p

So I could write the sentence as "han påstår Elvis kandiderar ställer upp i presidentvalet."?

Do I write "Han påstår..." capitalising the 'h' because it's the start of a sentence? If yes, then how do I do the same to this sentence... "är det någon där?" :conf:


This is how I would write it. ;)

Hallå, är det någon där? or Hallå? Är det någon där?

Jag träffade en gammal bekant på gatan. Han påstår att Elvis ställer upp i presidentvalet. Han lider av håravfall...

Viva la Sverige.

:p
Fundamental
Huset finns pyntat och fejat.

:)
benni
quote:
Originally posted by Fundamental
Huset finns pyntat och fejat.

:)


lol.. wtf? :haha:
jofawe
quote:
Originally posted by Fundamental
Huset finns pyntat och fejat.

:)



det var nytt.. har jag aldrig hört förut..
(new one, never heard that before :P)

You should try to say it like:

"huset står pyntat och fejat"
(in christmastime?)
St_Andrew
this is disturbing, how come a scotish person know a word that i dont!? :p

(fejat)
Aendy
quote:
Originally posted by St_Andrew
this is disturbing, how come a scotish person know a word that i dont!? :p

(fejat)


Är du helt säker på att du vill att vi ska svara på det?
St_Andrew
quote:
Originally posted by Aendy
Är du helt säker på att du vill att vi ska svara på det?


Sure explain it :p

ScuL
i assume he has been using: http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/swe-eng
Fundamental
quote:
Originally posted by ScuL
i assume he has been using: http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/swe-eng


Ja, jag är lika bra att du går. :(

"fejat", ett ord med många olika betydelser. Er... ett betydelse. :p
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 [5] 
Privacy Statement