return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 
Kerry eller Bush? (pg. 4)
View this Thread in Original format
Kvicket
quote:
Originally posted by dbl
hörde precis att dem kommer att räkna röster fram till 10 november pga att det e så mycket militärt folk och så utanför landet just nu..


Har för mig att det även var strul med massa poströster i Florida, snackades om flera hundratusen som var borta :P
St_Andrew
quote:
Originally posted by Kvicket
Att ingen annan än en kristen har varit (inte KAN bli) president är som jag sa tämligen logiskt, 16% av invånarna är inte kristna, det är ganska få faktiskt :) Det behöver inte ha att göra med religionen att göra, men om det nu har det vilket det till en viss del har så är det ju ett faktum att religion och politik ofta har med varandra att göra.


Problemet är att politikerna i USA drar in religionen i politiken, vilket ALDRIG är bra... Få länder i europa skulle tillåta personer med så fundamentalistiska åsikter, se bara hur det gick med EU kommisionen. Dock är inte USA det enda landet i denna värld med det problemet, allt för många länder har samma problem...
Kvicket
quote:
Originally posted by St_Andrew
Problemet är att politikerna i USA drar in religionen i politiken, vilket ALDRIG är bra... Få länder i europa skulle tillåta personer med så fundamentalistiska åsikter, se bara hur det gick med EU kommisionen. Dock är inte USA det enda landet i denna värld med det problemet, allt för många länder har samma problem...


Problemet med USA i det här sammanhanget är väl i såna fall att folk är för religiösa i allmänhet. Så länge politikerna har något att tjäna på att ta upp det kommer de att göra det, att vara ateist i usa är ju inte populärt :)
Vizay
irak hit irak dit, afghanistan hit afghanistan dit. När ska folk inse att presidentkandidaternas politik handlar om så mycket mer än det vi hör om i media (dvs. afghanistan för ett tag sedan, irak och israel nu)

Jag är inte 100% insatt i vad kerry & bush har för mål osv med sin inrikespolitik men vad jag har förstått så har bush kört landets ekonomi rakt ner i botten.

Man kan inte avgöra vilken av kandidaterna som är bäst genom att bara utgå från en av många ståndpunkter. Det är då det verkligen blir en skev bild av det hela.


Förövrigt tycker jag kerry ska vinna av det enkla skälet att jag inte vill se en så dum man styra ett så pass stort och viktigt land 4 år till. (och då menar jag dum som i rent korkad) :p
St_Andrew
quote:
Originally posted by Kvicket
Problemet med USA i det här sammanhanget är väl i såna fall att folk är för religiösa i allmänhet. Så länge politikerna har något att tjäna på att ta upp det kommer de att göra det, att vara ateist i usa är ju inte populärt :)


Jo sant, men grejen är den att religion och politik inte behöver ha nått med varandra att göra. Även fast dom är religösa så ska dom låta andra leva efter deras värden. Dvs, bögar ska få gifta sig, även fast presidenten tycker det är fel ur ett religöst perspektiv. Get my point?

quote:
Originally posted by Vizay
Jag är inte 100% insatt i vad kerry & bush har för mål osv med sin inrikespolitik men vad jag har förstått så har bush kört landets ekonomi rakt ner i botten.


Jag skulle inte säga att han har kört ekonomin i botten, tvärtom så har han lyckats halvhyffsat med att gå ur en lågkonjuktur. Hur mycket hans förtjänst det var kan jag inte svara på dock. Vad han oxå lyckas med är att han skapat ett enormt budgetunderskott... Vilket troligtvis kommer få stora framtida konsekvenser för USA's ekonomi.

Hursom, jag tycker du har fel i att vi har fel i att vi kritiserar han för grejerna vi hör i media och inte ser till alla deras olika åsikter. USA's inrikespolitik ska vi skita fullständigt i, det är deras sak, däremot om dom kör över FN och invaderar Irak, det är lika mycket vårat problem som deras.
RebeL9
frågade min syster som är statsvetare och hon sa att i Sverige har man en 10-årsregel. Om man ska kunna bli statsminister eller inneha ett annat ämbete inom regeringen så måste man ha varit svensk medborgare i 10 år. Det här är en lag som infördes 1973.
St_Andrew
ser ut som bush har florida =/
JayBee
quote:
Originally posted by Aendy
Kerry lätt... alltid demokrater oavsett... Jag blir nervös när djupt religösa människor är ledare för ett land!

håller med. han har ju sagt att han har direkt kontakt med gud... även om jag vore troende skulle jag inte tro på det :P

quote:
Enligt amerikansk lag måste presidenten vara född i USA.
fel!, måste vara född amerikan. det är en skillnad

hejjar själv på kerry av anledningen att jag vill förnya. hoppas på bättre tider och det är viktigt för oss alla. vad som händer i usa påverkar oss.
Dj_Irish
Ok, jag hoppade över en del av inläggen här men tänkte bara säga att jag hade röstat på Kerry men hade helst sett att det var Howard Dean som blev Demokraternas kandidat för presidentposten

Dean har varit anti-irak sedan start och var den som såg till att demokraterna fick tillräckligt med råg i ryggen att kritisera Bush för kriget. Dessutom var han rätt passionerad och förde sin politik efter hur han kände och uppfattade saker och ting och behövde inte kolla opinionsmåtningar stup i kvarten som Kerry har gjort. Han hade således varit omöjlig att attackera för "flipp-floppandet" som har varit Kerry's största svaghet (Även om den har varit något överdriven av republikanerna). Med sin liberala vinkel kunde en sådan som Dean bli det som hade ruskat om USA in på nya tanke banor.

Med Kerry som president ahde det blivit en del ändringar från bush politiken men inget radikalt antagligen.

Med Bush som president i 4 år till känns det som om landet kommer att köras i botten och stora delar av världen kommer dras med. blä :p
Kvicket
quote:
Originally posted by St_Andrew
Jo sant, men grejen är den att religion och politik inte behöver ha nått med varandra att göra. Även fast dom är religösa så ska dom låta andra leva efter deras värden. Dvs, bögar ska få gifta sig, även fast presidenten tycker det är fel ur ett religöst perspektiv. Get my point?


Egentligen behöver det inte ha med varandra att göra, om man är djupt religiös så påverkar dock religionen alltför mycket runt om vi livet vi lever för att man ska kunna förbise den.

Kvicket
quote:
Originally posted by RebeL9
frågade min syster som är statsvetare och hon sa att i Sverige har man en 10-årsregel. Om man ska kunna bli statsminister eller inneha ett annat ämbete inom regeringen så måste man ha varit svensk medborgare i 10 år. Det här är en lag som infördes 1973.


Vill gärna veta vad hon har fått det ifrån, för när jag kollar runt på internet hittar jag verkligen ingenting om det, det speciella som hände 73 var att man ändrade hur många ledamöter det fanns i riksdagen då det blev 175-175 i valet, nu är det som bekant 349 ledamöter.
JayBee

föresten st_andrew. den tredje personen i presidentvalet heter "ralph nader" om jag inte minns fel. jag antar att du menade honom när du skrev "annan".
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 
Privacy Statement