|
Geloof (pg. 9)
|
View this Thread in Original format
| Tiger777 |
Oh my god... en dat voor een katholiek...
De evangelisten = apostelen??? :eek:
En dan zeggen dat anderen niks van de bijbel weten :) |
|
|
| Dark Apostle |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
En ik denk dat ik als universitair toch wel de pretentie mag hebben om te zeggen dat ik toch ietwat gefundeerd kan discussieren in plaats van gewoon wat uit m'n nek te lullen. |
Sebiet bijt ik in u oor hé, mijnheer de universitair :p
Descartes zou het ni met u eens zijn peins ik... |
Descartes mag het oneens met mij zijn totdat hij groen wordt, dat hij maar wat voort met de bijtjes gaat huppelen, den onozele hals :p |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by Dark Apostle
|
En als ie een duvelke opheeft meent hij het ook! :clown: |
|
|
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Dark Apostle
|
Kheb niet gezegd dat ge persé een universitair moet zijn om gefundeerd te discussieren hé ;)
Net zomin als ik heb gezegd dat universitairen nooit uit hun nek lullen :o
En over Descartes: kwou dak ad rem genoeg was om zoiets tegen mijn prof Filosofie te zeggen vorig jaar, want khad net een vraag over Descartes! :D Moest ik dat gedaan hebben, dan had ik nu waarschijnlijk wel niet in 2de kan gezeten... |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by Tiger777
Oh my god... en dat voor een katholiek...
De evangelisten = apostelen??? :eek:
En dan zeggen dat anderen niks van de bijbel weten :) |
kzen gene katholiek, en kbedoelde natuurlijk de evangelisten :nervous:
wa ne flater was me da. De evangelisten hebben het wel merendeels uit geschriften van de apostelen zelf gehaald natuurlijk. anyway als ge u als enige moet verdedigen voor een stelling maakt ge wel es ne fout :sadgreen: |
|
|
| Phortastic |
Bon, moest ge mij al wat beter kennen zout ge weten dat ik over zo'n onderwerpen geen hele epistels schrijf zonder dat ik er toch een beetje van afweet. Ik het in het middelbaar Godsdienst gekregen van een pater, en Bijbelgeschiedenis was zowat zijn stokpaardje. En die kerel heeft mij toch wijsgemaakt dat de boeken van het nieuwe testament niet allemaal op hetzelfde moment geschreven zijn. Het laatste boek (Lucas?) zou zelfs pas 80 of 90 jaar na Jezus' dood geschreven zijn. Hoe kunnen dat dan de apostelen van Jezus zijn geweest?
En das allemaal trouwens naast het punt. Het gaat hier vooral om het onstaan van de wereld, de mens, God en alles, en dat zijn toch vooral dingen die aan bod komen in het Oude Testament? En dat mag dan geschreven zijn door de apostelen (die hier dan als Editors avant la lettre optreden), dat kunnen ze allemaal onmogelijk uit eerste had hebben gehad. Al die verhalen bestrijken een geschiedenis van een paar duizend jaar...
Het Oude Testament is gewoon een heel uitgebreid cultuur-sociologische kijk op de maatschappij van die tijd, en de levensbeschouwelijke inhoud is ook een reflectie van wat er in die tijd aan waarden en normen heerste.
En gast, begin nu ni met zwakke en neerbuigende argumenten af te komen alstublieft. Kheb in m'n vorige posts gezegd dat het geen persoonlijke aanval is op u, kwou gewoon is lekker gezellig, beschaafd en vooral gefundeerd discussieren. En ik denk dat ik als universitair toch wel de pretentie mag hebben om te zeggen dat ik toch ietwat gefundeerd kan discussieren in plaats van gewoon wat uit m'n nek te lullen. Maar als ge mij blijkbaar beneden uw intellectueel niveau acht, bol dan maar af ze...:rolleyes: |
Ten eerste ne pater staat niet hetzelfde tegenover de bijbel dan protestanten.
Ten tweede men bedoeling was helemaal niet om neerbuigend over te komen :confused:
En da wa ge zegt over de apostelen is natuurlijk just (zie post boven), was serieuse flater.
Anyway heb eigenlijk geen zin om hier constant in deze thread stellingen te weerleggen en te verdedigen omdat ik er simpel geen behoefte aan heb. En nee niet omdak bang ben dat ik niet meer weet wat zeggen. Das toch vechten tegen de bierkaai hier. Dont get me wrong: i dont care about that. Maar heb simpelweg geen behoefte en zin om mensen te overtuigen of er over te discussieren. Khoop da ge da beetje begrijpt. |
|
|
| Jasperovitsj |
| ^ Sure, kga er dan ook verder ni meer over doorbomen :) |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by Buoyant
Maar |
Ach waarom, waarom... PUUR TOEVAL mensen ;) Is dat nu zo moeilijk te accepteren? |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Phortastic
Anyway heb eigenlijk geen zin om hier constant in deze thread stellingen te weerleggen en te verdedigen omdat ik er simpel geen behoefte aan heb. |
ik heb er wel behoefte aan :p
ik stel me gewoon de vraag hoe je iets voor waar kan aanemen gebaseerd op een eeuwenoud document.
Descartes zou het ni met u eens zijn peins ik... |
toch heeft Rafic gelijk. we leven tenslotte in onze realiteit, niet de realiteit. onze realiteit is anders dan die van een hond, om maar een simpel voorbeeld te geven. wat bestaat wordt door elke verschillende soort anders gepercipieerd. het is dus absoluut mogelijk dat wij, de mens, met ons complexe doch beperkte brein iets niet kunnen percipiëren dat er wel is. |
|
|
| Buoyant |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Ach waarom, waarom... PUUR TOEVAL mensen ;) Is dat nu zo moeilijk te accepteren? |
JA!
daarom dat ik deze vragen nog maar es stel:
tot slot een paar vraagjes aan de gelovigen (dit is geen aanval, maar ik hoop dat ze mij hier een beetje in kunnen helpen):
-> Over EINDE gesproken: wanneer stopt dat hier allemaal op aarde?Wanneer sterft de mens en daarmee de beschaving een keer uit?
->Geloven jullie ook in leven op andere planeten, mensen die kunnen denken net zoals wij, die waarschijnlijk ook eigen ideeën hebben over geloof en dergelijke, die net zoals ons ook in het bestaan van een God of Goden geloven !!!!
->Geloven jullie enkel als het wat moeilijker gaat in je leven, bidt je dan alleen, of ook op andere momenten, een of meerdere keren per dag |
|
|
| Xavez |
Atheïst tot in de kist
Behalve voor het huwelijk dan.. zalig romantisch sfeertje in zo'n kerk =) |
|
|
|
|