return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 [3] 4 5 6 
Matlagningstråden (pg. 3)
View this Thread in Original format
Laszlo
quote:
Originally posted by jofawe
Nice Laszlo, hur blev det då?

Kan ju säga att om man nu inte har de kryddorna hemma kan man köpa sig den där creme fraisen som är färdigkryddad som heter chili/paprika.. det går ju det med ;)


Jag har ett recept på Curryköttfärs med gräddtäcke och ris..
nån som vill höra?


The "chyckling" is tining för tillfället, dessutom måste jag springa upp till TC för att köpa kräääm fräääsch så först om en timma eller så vet vi om jag har lyckats eller inte :)

Få höra curryköttfärsen bara....kommer ju andra tillfällen då man kan testa det också...
jofawe
quote:
Originally posted by Laszlo
The "chyckling" is tining för tillfället, dessutom måste jag springa upp till TC för att köpa kräääm fräääsch så först om en timma eller så vet vi om jag har lyckats eller inte :)

Få höra curryköttfärsen bara....kommer ju andra tillfällen då man kan testa det också...


jahaa... i see :)
Testa lätt frääääschen (svårt ord för mig att uttala må jag säga!) den är lite smalare än standard..


Curryköttfärs med gräddbädd och ris.
3½ port

500g nötfärs
1 hackad gul lök
3dl vispgrädde
1dl chilisås
2 tsk curry
1 hackad grön paprika
1 hackad röd paprika
Ris

Sätt på ugnen på 250 graaader.
Fixa iordning riset.
Fräs färsen och lägg i löken efter en stund.
Krydda med salt å peppar... lägg i paprikan å låt puttra lite sådär.
Vispa upp grädden å blanda försiktigt i chilisåsen och curryn.
Lägg över köttfärsen i en ugnsäker form.
Häll den vispade grädden (fluffig, dvs det går inte med matlagningsgrädde) över köttfärsblandningen och släng in i ugnen i ca 10-15 minuter.

Toklätt å mycket gott faktist.


Men som ett tips:
Jag gillar ju att experimentera med maten, leka med ingredienser å testa.
Var inte rädda för att göra det, använd gärna en kokbok som grund (eller köp en såndär som mataffärer brukar ha för 20kr typ.. )

Väl mött vid spisen :P
Vizay
mat e kul å laga, va ett tag inne på att bli kock men det blev övervikt på annat istället :)

senaste gången jag själv lagade något mer avancerat så blev det lassagne. Blev gott som tusan även fast det var standardreceptet :) gjorde väl en del ändringar från originalreceptet när det gäller köttfärsen men jag vet inte riktigt vad, brukar gå på känn när det gäller sånt :)

jävla underbar tråd iaf, fått många fina ideér redan :)

lazlo & intercity: fixa fram lite mer info om gratängen med skivade ägg i, låter gott :D
Connector
Någon som kan dela med sig av recept till billig mat? Förutom nudlar och snabbmakaroner...
CJ InterCity
3 skivor falukorv
1 bulle
skivad gurka
2 skivor ost
ketchup

= fattig mans hamburgare :cool:
Laszlo
Testade jofawe's kycklinggryta - med vissa modifikationer. (Lite mer kryddor, ris ist. för pasta osv) Jävlar i havet vad gott det blev :)

titta :)
ScuL
Det är dags för Steve med sina ungkarlsrätter :D
Vizay
quote:
Originally posted by Laszlo
Testade jofawe's kycklinggryta - med vissa modifikationer. (Lite mer kryddor, ris ist. för pasta osv) Jävlar i havet vad gott det blev :)

titta :)


det ser tamejtusan ut som det kommit upp fel väg men jag kan tänka mig att det va gott :D
jofawe
quote:
Originally posted by Laszlo
Testade jofawe's kycklinggryta - med vissa modifikationer. (Lite mer kryddor, ris ist. för pasta osv) Jävlar i havet vad gott det blev :)

titta :)


Laszlo.. med din EOS kan du få en bajskorv att se aptitlig ut :P

MEN, det är fantastiskt gott.. enkel å lätt att experimentera med.
Det funkar lika bra med fläskfilé också faktiskt.
Kongo_kim
quote:
Originally posted by CJ InterCity
har någon här prövat pannkakor med köttfärs sås?? :tongue2


Det låter inget vidare men pannkakor med chokladsås :tongue2
mumsfilibaba

Funfrock
pannkakor med köttfärs blir ju typ samma sak som köttfärscreps och det är gott :)
X-scream
quote:
Originally posted by Connector
Någon som kan dela med sig av recept till billig mat? Förutom nudlar och snabbmakaroner...


Spajsa upp nudlarna. Blir sketgött!
När du kokar upp vatnet slänger du i lite skivade morötter

Låt morötterna koka tills de blir lite mjukare.
I med nudlarna o kryddan OCH en matsked köttfärs (tinad!), veva runt så färsen inte blir en enda klump..

När det kokat nån minut kläcker du i ett ägg o vevar runt så att de
blandar sig. Krydda med vad du känner för, jag brukar ta paprika, ingefära o en skvätt soja

Koka nåra minuter till..

Lägg några blad isbergssallad i en soppskål, häll på nudlar+soppan..
Mumma!

:toocool:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 
Privacy Statement