return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 
Matlagningstråden (pg. 4)
View this Thread in Original format
Snakebyte
Man får väl ta o slänga upp lite recept till er :)


Köttfärssås
-----------------------
Skär en röd paprika i mindre bita, släng i en mixer, mixa tillsammans med krossade tomater och några vitlöksklyftor till en krämig sås. Detta blir er tomatsås.
Koka detta i en egen kastrull. I med lite örtkryddor. Basilika funkar fint.

Hacka en lök, fräs den, i med köttfärs o krydda med grillkrydda. Häll i såsen o salta efter behov. Ni ska alltså smaka av här så den blir fin o go. Släng i en eller 2 hackade piripiri. Vill ni lyxa till det så i med en skvätt grädde. Serveras med valfri pasta. Personligen gillar jag spagetti.
------------------------------------------------------------------------
Potatis/kasslergrattäng

Skiva potatisar, lök, purjolök och strimla kassler. Varva i en ugnsform. salta (lite tänk på att kasslern är salt) och peppra mellan varven. Toppa med gratängost. Häll i grädde, mjölk och vatten. Tänk på att den inte får vara för torr, då blir det inte gott. Grädda i 225gr ca 1timme eller mer beroende på hur stor gratängen är.
------------------------------------------------------------------------
Kyckling med spenat i ugn.

Det här är RIKTIGT gott!!!
Ta en ugnsform. Lägg djupfryst, hackad spenat i botten. På med kycklingfiléer. salta, peppra. Häll på matlagningsgrädde, citronsaft och gratängost. Grädda i ugnen tills kycklingen e klar. Serveras med bandspagetti.

-------------------------------------------------------------------------

Redig trance-thai!!!

Fräs upp lite paprika, purjolök, morötter, bambuskott, skivade kastanjer. Släng i en klick röd o en klick grön currypasta. Låt det stekas en stund. Släng i lite kokosmjölk, lite vanlig mjölk. Buljong. Lite fisksås (finns att köpa på ica). Ni kan välja om nin vill ha detta vegetariskt, med fisk, räkor, kyckling. Jag föredrar kyckling. har även provat det med den nya oxfalukorven, och det blev riktigt gott. Avsluta med några torkade limeblad. Servera med kokt ris, eller nudlar.
--------------------------------------------------------------------------


Kommer med fler förslag sen, har massor på lager efterssom jag älskar matlagning.
jofawe
quote:
Originally posted by Snakebyte

Kommer med fler förslag sen, har massor på lager efterssom jag älskar matlagning.


vad sägs om att göra en TA-kokbok?
Cloudburst
En liten favorit jag har är Pasta + stekt bacon och stekt gul lök. Strö på ost och ketchup. Detta är helt jävla otroligt gott enligt mig!!!! :eyespop: :eyespop: :tongue3 :tongue3 :crazy: :crazy:
jofawe
En annan pastarätt:

3 st Advokado
3 dl Creme Frais
1 pkt Bacon
1 st vilöksklyfta
salt
peppar
pasta


Mosa advokadona å häll i fraisen .. rör om tills det är en shysst konsistens.
Stek baconen knaprigt o "häll av" fettet på en tallrik med papper (alltså lassa upp baconen på en tallrik där det ligger lite hushållspapper så fettet kan rinna av)
Sen i med baconen i advokadoröran.

servera till pasta av valfri sort.
brutaaaalt gott!
Kongo_kim
Matlagningsgrädde + currypasta = bästa såsen.

funkar till biff och kyckling. har inte testat något annat.
Kongo_kim
quote:
Originally posted by jofawe
En annan pastarätt:

3 st Advokado
3 dl Creme Frais
1 pkt Bacon
1 st vilöksklyfta
salt
peppar
pasta


Mosa advokadona å häll i fraisen .. rör om tills det är en shysst konsistens.
Stek baconen knaprigt o "häll av" fettet på en tallrik med papper (alltså lassa upp baconen på en tallrik där det ligger lite hushållspapper så fettet kan rinna av)
Sen i med baconen i advokadoröran.

servera till pasta av valfri sort.
brutaaaalt gott!


Har faktiskt aldrig smakat avocado förut men det där receptet låter smaskigt annars
dbl
ska nog ta o testa på nått av recepten nu i veckan tror jag.. eller flera kanske.. hehe :)
reveal
Bra tråd, men jag var först :disbelief http://www.tranceaddict.com/forums/...?threadid=37851
Cloudburst
quote:
Originally posted by jofawe
En annan pastarätt:

3 st Advokado
3 dl Creme Frais
1 pkt Bacon
1 st vilöksklyfta
salt
peppar
pasta


Mosa advokadona å häll i fraisen .. rör om tills det är en shysst konsistens.
Stek baconen knaprigt o "häll av" fettet på en tallrik med papper (alltså lassa upp baconen på en tallrik där det ligger lite hushållspapper så fettet kan rinna av)
Sen i med baconen i advokadoröran.

servera till pasta av valfri sort.
brutaaaalt gott!


Måste testa detta!! :eyes:

Jävlar vad hungrig man blir av denna tråden.. :D
keddo
quote:
Originally posted by Cloudburst


Jävlar vad hungrig man blir av denna tråden.. :D


ahh, skjoaru :o har fan inte ätit sen frukost kl 6 ehller, ska göra mig ett rejält lass med kassler och pasta nu för att stilla det... mm kassler

Laszlo
Någon som har något schysst recept på Tacopaj?
jofawe
quote:
Originally posted by Laszlo
Någon som har något schysst recept på Tacopaj?


Jag har ett fantastiskt gott.. faktist.
men jag tar det när jag kommer hem, är i alvesta nu nämnligen.

Det är iallafall 8dl mjöl och ½dl vatten i degen, som man trycker ut i en pajform å slänger in i ugnen i ca 10minuter (typ 175 grader).

Under tiden så fräser man köttfärs, hackar en gul lök o lite grön/röd paprika. Sen häller man i en påse tacomix å låter det puttra på lite. Sen slänger man i en burk creme frais som man låter koka ihop en runda.
Sen häller man färsen i pajdegen (som ska vara halvhård) och strör över lite goudaost.
In i ugnen i 15 minuter på 200grader.

sen äta ;)

kan ge ett mer detaljerat recept när jag kommer hem sen.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 
Privacy Statement