return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 6 
Matlagningstråden
View this Thread in Original format
Laszlo
Det finns inget ont som för något gott med sig. (Syftar på idioten som skapade Kanada-tråden vilket ledde till att någon kom på den ypperliga idén till en matlagningstråd). :)

Personligen älskar jag att laga mat - speciellt om det är till någon annan än mig själv jag tillagar den - däremot är jag svinfattig på idéer, och recept likaså. Kan tillbringa många timmar på att bara sitta och fundera på vad i bävern jag ska laga till middag - oftast slutar det med att det blir makaroner och köttbullar eftersom jag under den tiden hunnit bli för hungrig för att orka tillaga något mer avancerat.

Så de som har några specialrecept på vad det nu må vara, feel free to börja flama tråden :)

Bon apetit!
SWE_TRANCE
Jag tycker också att det är skitkul att laga mat, men som du sa så är det inte kul att stå vid spisen i timmar för att man själv ska bli mätt.

Vaniljsocker i pannkakssmeten gör susen!
För er som inte provat detta så är det ett hett tips :)

Lagade ihop en riktigt trevlig måltid när jag va i Oslo och hälsade på en tjejkompis. Det blev baconlindad kycklingfilé med klyftpotatis.
Blev huuur jefvla bra som helst, allt improviserat bara.
Jag gillar att experimentera i köket, det ka bli bra..å det kan gå käpprätt åt hvete också :)
Mat är kul helt enkelt!
keddo
Är lite inne på att bli kock faktiskt, gillar och laga mat till andra och så (inte direkt till mig själv, då blir det bara något lätt) :)
Laszlo
quote:
Originally posted by keddo
Är lite inne på att bli kock faktiskt, gillar och laga mat till andra och så (inte direkt till mig själv, då blir det bara något lätt) :)


Av vad jag har hört så lagar de som jobbar som kockar aldrig mat hemma - men det är väl ganska förståeligt .. :) Det är ju som att plugga inför en tenta man inte ska skriva :)
lonne
Tycker också det är soft att laga mat, blir dessutom roligare om man gör det ett par polare. Här kommer några klassiska vardags tips från mig.

Korv Stroganov, med ris alt pasta ( enkelt & gott )

Carbonara, en klassiker ( enkelt & gott )

Pasta Sallad, typ tonfisk, kyckling.

Lövbiff, pommes

Stinas Ört Kyckling ,när man är lat. ( tar en jävla tid att göra bara )
Laszlo
Ska slänga upp ett recept på en speciell potatisgratäng med skivade ägg, som morsan brukar göra. Jag vet inte om det är en ungersk specialité eller var hon fått det ifrån, men det är fan det bästa jag vet, jag har dock inte vågat mig på konststycket ännu...InterCity, är det någon maträtt som du känner till...?

Hennes kycklingpaj är heller inte att leka med....om man skulle ta och flytta hem igen kanske...? :)
dbl
mat e kul att laga ja... ibland iallafall.. men e ju som sagt inte kul att bara laga mat till sig själv... så blir bara att jag lagar lätta saker... typ korv o makaroner eller så.. lagom kul.. men aja

nått som e gott, enkelt och som man kan göra ganska mycket med faktiskt är omelett.. alltid kul att testa att slänga i nya saker... blir oftast gott.. hehe :)
Laszlo
Mitt favoritsnabbmåltidstips är följande:

Koka en hink snabbmakaroner (eller hur mycket du nu avser att inmundiga)
Slå av vattnet, släng tillbaks makaronerna i kastrullen
Riv lite (eller mycket) ost, häll i ner i kastrullen och rör om så osten smälter. Servera och krydda med lite svartpeppar eller motsvarande.

Hur jävla gott som helst
keddo
quote:
Originally posted by Laszlo
Av vad jag har hört så lagar de som jobbar som kockar aldrig mat hemma - men det är väl ganska förståeligt .. :) Det är ju som att plugga inför en tenta man inte ska skriva :)


näää, kan inte tänka mig att en kock gör värsta måltiden och laddar upp med ljus och dukar, och sedan sätter sig och fullständigt myser med sig själv :toothless

Men vad jag menade var att eftersom jag aldrig lagar mat till andra får jag aldrig chansen att se om jag tycker det är roligt, men jag tror det kan vara det ...


brukar göra typ bacon och pasta, korv och pasta, köttbullar och pommes oooosv till mig själv. Inget spec som sagt, men jävligt gott... mmm bacon *drägglar på homervis*
dbl
quote:
Originally posted by keddo
näää, kan inte tänka mig att en kock gör värsta måltiden och laddar upp med ljus och dukar, och sedan sätter sig och fullständigt myser med sig själv :toothless

Men vad jag menade var att eftersom jag aldrig lagar mat till andra får jag aldrig chansen att se om jag tycker det är roligt, men jag tror det kan vara det ...


ha fest hemma eller nått och bjud massa kompisar och så bjuder du på käk... nog inte många som säger nej till det liksom. du får du ju chansen.. köra en tre rätters middag eller så :)

keddo
quote:
Originally posted by dbl
ha fest hemma eller nått och bjud massa kompisar och så bjuder du på käk... nog inte många som säger nej till det liksom. du får du ju chansen.. köra en tre rätters middag eller så :)


ingen kommer våga smaka på min mat... hehe, jo bra idèe skall tänkas över
Smeagol
Jag har till slut blivit sa trott pa "vad ska jag ata idag" att jagh afktiskt har satt mig att skriva en lista over vilka matratter jag kanner mig kapabel att gora. brukar forsoka ta mig en titt pa listan speciellt innan jag gar och handlar. :)

Min favvosnabbis just nu ar pasta med tonfisksas:

satt pa pastavatten. (bara sasen tar mindre tid att gora an for vattnet att koka upp sa spelar det egentligen ingen roll om det ar 5 min eller 15min) skar och fras en lok. hall i en burk tonfisk. mosa ner en buljongtarning. hall i (mycket) timjan. hall i lite mer timjan. hall i lite (typ 500g) passerade tomater. satt pa lock och lat koka (sjuda) tills pastan ar klar.

sasen racker till 2-5 personer. beroende pa hur mycket tonfisk och tomat man har i. och pa hur hungriga personerna ar. och hur snal man ar med sas-per-pasta kvoten.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 
Privacy Statement